Bios flashen...hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

leatherface

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Sinds kort is me verteld dat het raadzaam is om een bios-update uittevoeren, ik weet wel wat voor chipset ik heb, maar ben bang dat ik iets verkeerd ga doen
Het is een systeem van 2 jaar geleden, heb nog nooit een bios update uitgevoerd, en dat ie bij het opstarten altijd blijft hangen kan ik me dan heel goed voorstellen
Kan iemand mij daar misschien bij helpen?

Specs:
AMD Athlon 1800 mhz
512 mb ram.
Moederbord chipset: SIS 730S
Bios versie: K7SEM ver 1.1
Ik heb wel een site gevonden waarin staat dat ik de jumper van me moederbord moet verplaatsen voordat ik dit ga doen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan??
Ben bang dat ik me mobo vernaggel

Heb je problemen dan?
Zoniet, dan nooit je BIOS flashen. Het luistert erg nauw en als je ook maar één foutje maakt kan dit of is dit vrijwel onherstelbaar.

Ja klopt ik heb problemen...
Ernstige problemen...
vastlopers e.d
Iedere keer weer bij het opstarten, heb al me hardware getest, daar lag het probleem niet aan?
Ik kan niks anders doen dan me pc weer rebooten

En tijdens het opstarten blijft ie ook echt vastlopen.
En dan weer resetten, je word er niet goed van.
M.b.v aida32 kon ik meer informatie zien betreft me pc.
Bij bios stond: het systeem is meer dan 2 jaar oud, ga na of er updates te vinden zijn, dus vandaar deze actie
alleen weet nie hoe??

Okay, maar als jij in die twee jaar niks veranderd hebt aan je PC schiet je ook niks op met het flashen van je BIOS. Ik zou eerder een format doen en de boel eens lekker schoon opnieuw erop zetten.

Laatst bewerkt:
Ik heb me pc al eens 2x keer geformatteerd....
Ik heb 'm gescand op virussen en spyware.
Maar daar zat het probleem niet..
Geen van bovenstaande heeft resultaten opgeleverd.
Ik ben ervan overtuigd dat het toch de bios is..
Het zit 'm in de bios

Maar ik moet toch wat concrete informatie hebben voordat ik een bios update ga uitvoeren, straks kan ik me mobo de prullenbak in gooien.
Ik weet het echt niet jo???

Bedoel je de experts van helpmij forum?

Wat kan ik anders nog doen
In ieder geval bedankt voor je hulp

Dus jou pc heeft nooit (in al die 2 jeer) lekker gelopen?
vreemd.

maar als je Je bios wil flashen moet je eerst het merk en het type moederbord weten (chipset is niet voldoende nl) en welke bios versie je hebt.

Het kan nl best zijn dat er geen updates voor jou moederbord gemaakt worden en dat je de nieuwste al hebt (ga ik niet vanuit omdat je nog nooit geflashed hebt maar toch....)

Dan kun je bij de fabrikant van het moederbord een Bios image halen en een programmatje om hem te flashen.

Maar begin met het vermelden van je Moederbord gegevens.

Hij heeft wel goed gelopen, ik denk dat sinds vorige jaar dit probleem zich voordoet.
En nu word het steeds erger.

Zie bijlage:

Bijlagen

• bios eigenschappen.jpg
    bios eigenschappen.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 86
Als je de pc opstart en je komt in het scherm, waar bvb de toetsaanslag om in het bios te komen, druk pauze.

Je kan nu het nummer van de bios aflezen. noteer dit.
Kijk nu in de manual van uw motherboard hoe je de bios kunt flashen.

WEES ZEER VOORZICHTIG. LEES DE INSTRUCTIES GOED.
anders riskeer je een nieuw mobo.

Leahterface,

al ik alle postings in dit topic doorlees, dan heb ik toch sterk de indruk dat je geen bios hoeft te flashen.

Je schrijft weliswaar dat je al 2x geformateerd hebt (en weer opgebouwd), maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je alles ook goed hebt geinstalleerd.

"Zomaar" een vraagje :
heb je bijvoorbeeld de cd met de chipset / mobo (AGP) drivers geinstalleerd na het formateren of ben je na de format gelijk met Windows aan de slag gegaan en vervolgens met je andere software zoals Office en / of games ?

Vooruitlopend op een eventuele vraag van jou:
bij je pc werd indertijd een moederborddriver CD meegeleverd. Als dat zo is dan verdient het aanbeveling om die eerst (nadat Windows is geinstalleerd) op de hdd te installeren alvorens je je overige software installeert.

Ik zou nog heel even wachten met flashen want, zoals ook al anderen schrijven, als jij geen nieuwe hardware hebt geinstalleerd EN de pc heeft enige tijd goed gewerkt, is er geen enkele legitieme reden om het bios te flashen.

Hiernaast het volgende.

Ik zie dat je nu 1.1b draait.

de wijzigingen in de bios versies daarna...

Update naar 1.1e
1. Support AMD Athlon XP 2100+ / 2200+ CPU
2. Support HDD larger then 137GB capacity

Update naar 1.2
1. Update AMD Athlon XP CPU support
2. Changed function of method for fixed XP showed that Port 70, 71 can't access in WinXP

Oftewel zijn alleen maar processor updates en een kleine wijziging in een functie aanroep binnen XP.

Je systeem heeft het prima gedaan.... dus waarom zou het ineens in je BIOS zitten?

Hey Pasja?

Ik ben na het formateren direct verder gegaan in windows, maar het enige wat ik installeer zijn bv de drivers van me videokaart (ATI), dus je suggereert dat ik mijn drivers weer opnieuw moet installeren van me moederbord, ik wil het wel proberen daarnietvan.
Het c'dtje heb ik trouwens nog..

Maar misschien dat er nieuwe updates beschikbaar zijn
van me mobo..in iedergeval ik ga er weer eens goed naar kijken het kan zijn dat je gelijk hebt, mocht het niet lukken dan hoor je nog wel van me..

In iedergeval nog bedankt!!

Drivers van je videocard zijn wat anders dan bijvoorbeeld de drivers van je mobochip / AGP ondersteuning drivers.

Advies : formateer nog niet, maar leg het CD'tje van de mobodrivers eens in je cd en installeer ze eens.

Start daarna opnieuw op en kijk of de problemen er nog steeds zijn. Zo ja, dan nog steeds geen bios flashen, maar eerst nog een keer een format en dan Windows en dan eerst die mobo drivers cd.

Hey Pasja ik heb gedaan volgens bovenstaande,
nog steeds geen resultaten, het probleem blijft zich voordoen.

Zonder jouw machine en bijbehorende software te "zien", moet ik even passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan