Bios flashen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quo

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2003
Berichten
99
Morgen,

Eindelijk is het dan zover, nadat ik me door diverse problemen heen geworsteld heb ben ik het moe.
Door diverse hardware en software problemen wil ik m'n bios gaan updaten. Alleen:.............hoe doe ik dit dat het ook daadwerkelijk goed gaat, welke voorinstellingen moet ik veranderen c.q instellen (in oude bios b.v.). Moet ik (start)diskettes aanmaken met back-up bestanden enz. Moet ik m'n ijskast en televisie uittrekken (om stroomuitval te voorkomen) en dat soort dingen allemaal.



Hieronder staat mijn bios-info van m'n huidige pc.

Program: eSupport.com BIOS Agent Version 3.23
BIOS Date: 01/02/01
BIOS Type: Award Modular BIOS v6.00PG
BIOS ID: 01/02/2001-8363-686B-JA6LMC0CC
OEM Sign-On: 01/02/2001
Chipset: VIA 82C305 rev 3
Superio: VIA 686 rev 64 found at port 7h
OS: WinXP
CPU: AMD Athlon(TM) 900 Mhz MAX: 500 Mhz
BIOS ROM In Socket: Yes
BIOS ROM Size: 256K
Memory Installed: 512 MB
Memory Maximum: 512 MB
Memory Slot 01: 0 MB
Memory Slot 02: 256 MB
Memory Slot 03: 256 MB
Memory Slot 04: 0 MB


Weet iemand welke bios-upgrade ik moet nemen om deze bios te updaten?
 
zorg dat je de instructies van de fabrikant van de bios letterlijk opvolgt dan zal het wel gaan lukken. Een optie is om handmatig (kost je een kwartiertje of zo) ALLE instellingen even op te pennen op een stuk papier zodat ALS er iets mis gaat, je de oude instellingen in ieder geval nog weet.

En in het geval dat je de boel "opblaast" kan de bios-chip verwijderd worden en kan je deze naar de fabrikant sturen. Bij MSI kost zoiets bijvoorbeeld ongeveer 30 €.

Maar je mag er vanuit gaan dat het goed gaat :)
 
Laatst bewerkt:
Wat is het merk en het type (evt. ref.nr) van je moederbord? Je kunt er eventueel achterkomen via Aida

Een BIOS flashen is trouwens zelden de oplossing voor je problemen, het is vaak nuttig als je een grotere harde schijf wilt installeren dan je huidig BIOS aankan en dito voor processoren e.d.

Welke problemen heb je?
 
Laatst bewerkt:
Mainboard is: Chaintech CT-7AJA

Diverse hardware problemen waaronder het zomaar ineens uitvallen van pc, het er zomaar uitgooien van de cd en dvd zodat ik die weer handmatig moet installeren.

Softwarematige problemen, waaronder het hoe langer ik bezig ben alles steeds langzamer loopt, progs gewoon niet meer opstarten of heel lang bedenktijd nodig hebben of er tijdens hun runtime gewoon de brui aan geven. Na restart gaat het wel weer. Let wel pc is virus en spyware free. Het aantal progs dat op achtergrond meeloopt zijn alleen de hoognodige (zoals: NAV, Zonealarm, spywareguard, popupstopper).

Ik wil er ook een zwaardere processor inzetten en dit mobo ondersteunt nu nog maar tot 950Mhz.

By the way de AIDA link werkt niet.

PC samenstelling:

AMD Athlon 900m Mhz
128Mb Winfast A340T
Maxtor 80Gb
Maxtor 40Gb
Safeway 5.1 Soundcard
Speedtouch Alcatel USB Modem
300 Watt voeding
Sony Cd Rw 52x24x52
DVD rom
 
deze wel denk ik.

btw,

wat Tiborv schrijft is natuurlijk hartstikke waar : als er geen bijzondere dingen met je pc zijn gebeurd (hardware en / of softwarematig) dan verdient een format en een schone installatie verreweg de voorkeur boven een biosupdate.
 
Kijk dit is zo'n softwarematig probleem, als ik op de knop "Plaats bericht "druk gebeurd er niets, hij blijft dan gewoon hangen, uit ergernis druk je er nogmaals een paar keer op en dan krijg je deze 3-dubbel geplaatste berichten.
 
soms werkt het systeem redelijk traag, zoals nu.
Je zal dan even (soms een minuut :( ) moeten wachten alvorens het bericht "door" komt.
 
Ik geloof niet dat een BIOS-update veel uitmaakt. Mij valt wel op dat Chaintech moederbordjes veel problemen hebben..

er zijn nu veel aanbiedingen met Athon XP processors in combinatie met een leuk moederbordje. Dit ivm. met je upgrade wensen.
 
Pasja, bijgevoegd het AIDA rapport.

Ik heb windows XP pas opnieuw geinstalleerd, de zoveelste maal de laatste maanden.
 

Bijlagen

  • report1.txt
    16,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
ik zat nog even naar eerdere postings te kijken en toen vroeg ik mij 2 dingen af:

-waarom zijn de geheugenbankjes 2 en 3 gevuld en niet 1 en 2 ?

-kan jouw probleem worden veroorzaakt door een defecte geheugenstrip ? (Er zijn tooltjes te vinden op het WWW die het geheugen kunnen testen)
 
Hier kun je een tool vinden om het geheugen van je pc te testen.
Dit kan wel een tijdje gaan duren (+- 8 uur of zo?).

Als ik jou was zou ik Windows formatteren en opnieuw instaleren.
Zo kom je er ook achter of het nou aan de software of aan de hardware lag.

Je gaf aan dat je computer "uitvalt", bedoel je hier een "soort reboot" mee of gaat ie echt helemaal uit?
 
Pasja:
Heb ik me ook afgevraagd want ik heb er maar 3 geheugenbanken inzitten en ze zitten echt in bank 1 en 2.

DarkZen:
Ik heb de laatste 2 maanden windows zeker 6 a 7 keer opnieuw geinstalleerd. De eerste paar dagen gaat het goed en dan gaat het langzaam bergafwaarts.
Wat betreft het uitvallen van pc is dat hij gewoon direct opnieuw reboot. Hij start dan weer gewoon op, doet zijn pc controle en loopt dan weer "normaal". Vroeger gebeurde dit uitvallen regelmatig (vooral als ik aan het branden was dan viel hij steevast uit) maar na plaatsen van nieuwe videokaart (Winfast A340T) is dit een flink stuk minder geworden. (Oude video kaart was een Diamond Viper 770 Ultra).
 
Ik heb ook Sandra 2004 erop losgelaten en die ziet ook 4 geheugenbanken waarvan 2 en 3 bezet zijn en bank 1 en 4 leeg.........
 
Verwar een bank niet met een slot. Een geheugenslot bevat 2 banken, voor en achter. Sommige sloten delen een bank.

b.v.

Slot 1 heeft bank 0 en 1, slot 2 heeft bank 1 en 2, slot 3 heeft bank 2 en 3.

Daarom werken 2 dubbelzijdige geheugenmodules soms wel als je deze in slot 1 en 3 doet.
 
Info uit mainboardboekje:

DRAM Memory:

- Three 3,3V 168-pin DIMM sockets support up to 1,5 GB
- Supports PC-100, PC 133 SDRAM, and VCM
- Provides single-bit ECC capability
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan