BIOS flashen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mavaros

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2003
hallo,

Stel, je bent je BIOS aan het flashen met nieuwe firmware/software(?), en de stroom valt uit.

Normaal start de PC dan niet meer door. mijn vraag:

Is de BIOS dan kapot, of is er toch nog een mogelijkheid om diezelfde bios chip weer van firmware/software te voorzien? Als dat kan, hoe doe je dat dan?

Dit n.a.v. een discussie.

P.S. Ik zie dat ik de vraag in de verkeerde sectie heb geplaatst.

Laatst bewerkt:
In de hoofdregel is het nooit aan te bevelen om de bios te flashen.
A het is voor eigen risico ivm evt garantie.
B doe het alleen wanneer het echt noodzakelijk is.
C gaat het mis is en het is echt naar de knoppen, of een dure herstel via de reparateur.
D ga je het toch doen volg dan exact de instructie op.

De meeste biossen ondersteunen de bootblockbios, dat wil zeggen dat als de bios info corrupt is maar de bootblock nog werkt, deze nog een flop kan aanspreken met de bios.bin file en weer de bios kan flashen, indien dat niet werkt maar de toetsenbord ledjes lichten op bij opstarten zal na verloop van tijd ook het diskette station aangeproken KUNNEN worden, na 15 minuten kun je het schudden.

In dat geval kun je een van te voren geprepareerde bootblock diskette gebruiken en zal er een automatische flash gedaan worden.

Ook kun je nog gaan hotswappen, met dezelfde bios chip ( zelfde merk en grootte rom ) in een ander moederbord, deze eruithalen als de comp draait, niet werkende bios chip erin, flashen met de biosware van het andere bord en gaan met die banaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan