BIOS foutmelding, pc vriezen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan ook maar zo een brakke voeding zijn....zou eens een andere proberen om te kijken of dat het oplost.

Het piepje betekent, zoals hier al gesuggereerd, dat het geheugen getest wordt.

Een computer kan om een aantal redenen uit slaapstand komen, zoals netwerk activiteit. Het is logisch dat een computer in slaapstand of op standby "gewoon" opstart als de stekker er uit geweest is. De computer blijkt daarom in de war te zijn voor wat betreft de energiebeheer functies.

Bovenstaande quote moet je dus al lang uitgeprobeerd hebben maar je bent of vrij traag van begrip of werkt niet gericht naar een oplossing. Schakel energiebeheer uit en selecteer dat de uit knop gewoon de uit knop is.

Ok. Oplossing voorlopig dus in energiebeheer zoeken.
Je advies zal ik in gaten houden. Ik wil niet alles tegelijk doen, vandaar misverstanden.

Ik wil eerst de route met de ACPI uitzoeken.
Daar nu een spoor voor omdat in de menu ik dit tegenkwam:
BIOS-bz - ACPI-bz.JPG

Met
ACPI 2.0 Support [Disabled]
ACPI APIC Support [Enabled]

Disabled zou je Enabled verwachten. Dat moet je dus wijzigen in Enabled zodat, zoals je hiervoor zei, Windows energiebeheer van de Bio overneemt. Dat gebeurt nu niet en zit pc steeds vast te vriezen.

ACPI versie 2 heeft kleine verbeteringen die aansluiten bij veel moderne hardware in de computer.

"the addition of 64-bit addressing and device state and multiprocessor support" met dank aan superuser.com forums

We zijn nu bij versie 4 en dan heb je ook ondersteuning voor o.a. ambilight, server, PCI-E en USB3.

Je zou dus met het Enabled moeten overschakelen van ACPI naar ACPI 2.0
ACPI staat er om bekend dat het niet altijd goed werkt. Beide uitschakelen en van energiebeheer afzien is dan de enige optie.

Bij ATM moet je ook uitschakelen dat de computer uit slaapstand kan worden gehaald door modem, netwerk enzovoort. Daar staat verder dat de Uit knop de computer moet uitschakelen, als het goed is.

ACPI versie 2 heeft kleine verbeteringen die aansluiten bij veel moderne hardware in de computer.

"the addition of 64-bit addressing and device state and multiprocessor support" met dank aan superuser.com forums

We zijn nu bij versie 4 en dan heb je ook ondersteuning voor o.a. ambilight, server, PCI-E en USB3.

Je zou dus met het Enabled moeten overschakelen van ACPI naar ACPI 2.0
ACPI staat er om bekend dat het niet altijd goed werkt. Beide uitschakelen en van energiebeheer afzien is dan de enige optie.

Bij ATM moet je ook uitschakelen dat de computer uit slaapstand kan worden gehaald door modem, netwerk enzovoort. Daar staat verder dat de Uit knop de computer moet uitschakelen, als het goed is.

Alfred, bedankt dat je mee wil denken in oplossen mijn probleem.

Wat ik begrepen heb is dat je met ACPI 2.0 de Enabled kon inschakelen zonder gevolgen. Gedaan. Pc van standby halen geeft eerdergenoemde probleem (kort erna vriest beeld vast). Ook uit slaapmodus halen blijft zelfde probleem geven (pas na diverse keren pc uit- en aanzetten wordt iiiiiiii-fase ontwaken afgelopen (zie foto in deze post) en kan ik pc in).

Dat van ATM kan ik niet volgen. Bedoel je de APM, zie in foto van BIOS-bz - ACPI-bz.JPG?

Ik heb wat gekeken, mij viel in de foto zonet op dat Suspend mode op [Auto] is ingesteld. Die kon je op S1 of S3 instellen.
Op internet lees ik
De oplossing is gebruik maken S3 ofwel 'Suspend to RAM'. Dit is een geavanceerde vorm van stand-by waarbij (vrijwel) alle onderdelen van de PC daadwerkelijk worden uitgeschakeld, inclusief alle fans...
Om van S3 gebruik te maken, dien je in de BIOS onder Power Options de optie ACPI Suspend Type op S3/STR te zetten....

Op stand [Auto] kun je denk ik geen slaapmodus instellen of zoals in mijn geval moeilijk pc erna te ontwaken.
Waarschijnlijk zou ik Auto op S3 moeten zetten:
[zo zijn de standen in mijn pc: ]
BIOS-bz - ACPI-bz ns Xmn 'Suspend mode'.JPG

Dat ATM APM moest zijn dat kan kloppen.

Ik zie dat je alle Energie opties inschakelt. Het was juist van belang dat je alles zou uitschakelen. Ook bij APM dat de computer uit slaapstand kan worden gehaald (wake up) door modem, LAN enzovoort. Alles uitschakelen en eerst even afzien van de mogelijkheid om Energiebeheer Schema's van Windows te gebruiken.

Wanneer de problemen daardoor zijn opgelost dan kan je kijken of je automatisch beheer kunt gebruiken of juist niet.

Ik stop met hier advies te vragen (we zijn te lang bezig, deels mijn schuld). Zal het via pc-zaak regelen.
Wat oorzaak was geef ik nog door.

Vermoedelijk bijna eruit.

Heb via pc reparateur naar laten kijken. Moederbord hadden ze vervangen, iets was versleten/zag versleten uit (pc 7 jaar oud). Erna deed pc het goed zeiden ze. De interne harddisk wilde ik thuishouden vanwege teveel persoonlijke documenten. Toen ze thuis pc kwamen brengen, werd dat erin geplaatst.

Maar de monitor maakte geen contact met pc. Dat was de 2e probleem die later was opgedoken. Heb gister nieuwe monitor geregeld. Kon pc na weken weer's aanzetten. Maar... de eerder gemelde problemen doken weer op. Pc die vastvroor, best vaak, om de 15 of 20 minuten. En een andere probleem was ook bezig: pc die uit zichzelf uitschakelde en weer aanging.

Daar de hardware behalve de harddisk in orde moest zijn, dan lag het aan de harddisk.
Ik had MEM-test gedaan eerder, die gaf geen foutmeldingen. Dan zou de harddisk pc zelf in orde moeten zijn (hoop dat ik het goed heb gedaan, was met diverse dingen ook gedoe tijdens test zoals dat het uren liep en ik per abuis te vroeg stopte en opnieuw moest laten draaien).

Harddisk zelf in orde waarschijnlijk. Dan moest het aan de software liggen. Meest logische is welke software in december nieuw was, die zou oorzaak deze problemen kunnen zijn.
(De focus was steeds de hardware, maar het kon dus ook de software zijn)

Toen dacht ik aan verlenging van Avira antivirusprogramma. 15 december 2015 had ik het verlengd, de dagen erna dook dit allemaal op.
Avira heb ik uit pc geknikkerd en erna voor het eerst dat ik pc vandaag aanzette dat het niet vastvroor of automatisch uit-/aan ging.
Dit is korte indruk, het moet komende dagen nog bevestigd worden.
Meld dit voor het geval anderen ook zoiets meemaken.

(Geloof het of niet: de laptop die ik bijhaalde om toch aan pc te kunnen blijven werken, gister bij upgraden in een lus terechtgekomen. Apparaat onbruikbaar geworden. Zal dat in een andere topic bespreken)

Vreemd verhaal hoor...
Moederbord hadden ze vervangen, iets was versleten/zag versleten uit (pc 7 jaar oud).
Defecte condensator(en) kan ik me iets bij voorstellen maar "versleten" slaat echt nergens op, alsof je dagelijks connectors aan- en afkoppelt..
Moederbord zet je er in en in principe kom je er daarna nooit meer aan zolang het werkt.
Krijg de indruk dat ze zelf het probleem niet konden traceren, mede omdat jij de HDD thuis gehouden hebt, dat heeft je dus nu onnodig geld gekost.

Ik had MEM-test gedaan eerder, die gaf geen foutmeldingen. Dan zou de harddisk pc zelf in orde moeten zijn
Memtest test het ramm-geheugen, niet je HDD....:rolleyes:

Maar afijn, laten we hopen dat het probleem nu weg is als je een ander AV-programma gebruikt.

Vreemd verhaal hoor...

Defecte condensator(en) kan ik me iets bij voorstellen maar "versleten" slaat echt nergens op, alsof je dagelijks connectors aan- en afkoppelt..
Moederbord zet je er in en in principe kom je er daarna nooit meer aan zolang het werkt.
Krijg de indruk dat ze zelf het probleem niet konden traceren, mede omdat jij de HDD thuis gehouden hebt, dat heeft je dus nu onnodig geld gekost.

Memtest test het ramm-geheugen, niet je HDD....:rolleyes:

Maar afijn, laten we hopen dat het probleem nu weg is als je een ander AV-programma gebruikt.

Helaas.
Ik was te vroeg. Problemen terug (vastvriezen pc en uit zichzelf uit/aan).
Laptop die in lus terecht is gekomen krijgt voorrang met oplossen. Erna wil ik zoveel als ik kan documenten van pc erheen brengen. Erna wil ik nog kort zoeken naar oplossing dit probleem met pc (Energiebeheer-dingen die hiervoor geadviseerd waren als focus).

Heb ook pc meldingen gekregen dat er problemen met de schijf waren.
Pc was waarschijnlijk te oud (7 jaar), dan komen ook de gebreken.:(

Ik heb maar besloten pc weg te doen. Ga de komende tijd de bestanden overbrengen naar de laptop.

Klopt als een bus, niets heeft het eeuwige leven, en dat een HDD na 7 jaar gebruik problemen geeft is ook niet vreemd.
De banden van je fiets of auto moet je , afhankelijk van het gebruik, ook na een paar jaar vervangen..
Afgezien van het feit dat HDD's tegenwoordig niet zo duur meer zijn, en SSD's ook niet.....wellicht het overwegen waard ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan