Bios gecrasht??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpc007

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2008
Hallo,

Ik heb een probleem met m'n laptop. Twee dagen geleden
deed alles het nog, maar nu krijg ik m niet opgestart.
Hij draait wel (fans en HDD) maar geen beeld en capslock
lampje knippert. Eerst piepte ie ook maar ik ben erachter dat
Dat een ram probleem was. Wat ik natuurlijk hoop is dat niet
M'n hele mobo gecrasht is... Hoe krijg ik m aan de Praat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een probleem met m'n laptop.
Hoi,
dit is wel heel weinig info.
Heeft je laptop ook een naam? (merk/type e/o model e/o serienr.)

Laatst bewerkt:
Hoi,
dit is wel heel weinig info.
Heeft je laptop ook een naam? (merk/type e/o model e/o serienr.)

Laptop is een Dell Inspiron 1501 met volgens mij bios van american megatrends. Cpu is amd turion x2 tl50.
2gb ddr2 ram. Ati x200m graphics. Windows vista HP.
Ik ben trouwens inmiddels vrij handig met pc's dus ik kan m open maken als dat nodig is.

Hoi,
heb je geen Dell Drivers en Utilities CD? Daar staat een hulpprogramma op met de naam Dell Diagnostics. Hier kun je de PDF-handleiding van je laptop downloaden (Eng) vanaf pagina 60 staat precies beschreven hoe je het programma start en wat je vervolgens kunt doen/verwachten.
Ik zou eens in het Bios (F2 trommelen tijdens boot) kijken of daar de pc-tijd nog goed staat, zoniet is de CMOS-batterij leeg/lekt.
Succes.

Hey,

Excuses voor mijn late reageren op je reactie. Heb de laptop even niet nodig gehad, dus niet naar gekeken. Inmiddels is 'ie een paar weken uit de running, en nog steeds hetzelfde probleem. Het lost zichzelf dus niet op. Ben weer verder gaan zoeken naar oplossingen nadat ik de reparatieprijzen van de plaatselijke pc shop zag. De Batterijtruc zoals getipt, geeft geen resultaat. Sowieso was de batterij nog in redelijke conditie (ca. 15% slijtage) maar of ik nu met of zonder batterij boot, met of zonder netadapter, maakt allemaal niets uit, dus daar ligt het niet aan lijkt me. Het 3x piepen in het begin is opgelost na het schoonmaken en herplaatsen van de RAM chips.

Grootste probleem is dat ik geen beeld krijg, dus ik kan niet zien of 'ie überhaupt boot en in de BIOS terechtkomt. Maar ik ga dus nu even dat Dell schijfje proberen, en ik zal ook F2 proberen bij het opstarten. Ik laat jullie horen wat het resultaat is!

Update: het mag allemaal niet baten. Ik heb geen beeld
Dus ik zie helemaal niets. De diagnostische disc doet uitzichzelf
Niks. De PDF handleiding weet het ook niet. Wat nu?

Dan denk ik dat je een beeldschermprobleem hebt wat een vrij lastig probleem is bij laptops.
Als ik jou was zou ik hem toch maar naar een vakman brengen. Er zijn ook vaklui te vinden die geen winkel hebben.

Ik denk toch een ram probleem want
capslock knipperend slaat op de led
code voor ram. Geen beeld en het niet
booten slaat op een POST fout, las ik.
De ram chips zitten volgens mij goed,
wat kan ik verder nog doen?

F2 tijdens booten werkt niet, en de diag
disk dus ook niet. Lijkt dus een hardware
issue. Tips zeer welkom!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug