bios hangt na biosupdate

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Marley

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2002
Ik heb een bios update gedaan omdat m'n pc gewoon niet meer reageerde. Nu heb ik er wel de 1.60 op staan maar wilt die niet meer booten. Mijn specs:

amibios 1.60
Asrock 775 dual - 880 pro mobo
pentium 4; 3 ghz
sata 250 gb hard disk
2 latjes van 512 mb geheugen
Ati Radeon x850 kaart
dvd writer

Hij geeft volgende foutmelding(en):

Amibios 2004 American Megatrends, Inc.
775Dual-880Pro BIOS P1.60
CPU: Intel Pentium 4 CPU 3.00 Ghz (64-bit supported)

Press f11 for Boot Menu
Dual-Channel Memory Mode

(C) American Megatrends, Inc.
63-152-0000010-00101111-061606-VIA-75D8P004-Y2KC
6B38

Ik heb echt al alles geprobeerd:

- latje per latje van geheugen insteken, dan zegt hij enkel single-channel memory mode ipv dual-channel

-Geen geheugen insteken, dan piept de bios 3 keer lang om te zeggen dat er geen geheugen is -> dan krijg ik geen scherm

-Bios clearen met clr CMOS, heeft ook niets uitgehaald

-bios clearen met batterij kortsluiten

-op F11 gedrukt voor bootmenu, maar dan hangt hij nog steeds bij die memory mode

-harde schijf en dvd eruitgehaald

Het lastige is dat ik niet echt een foutmelding heb maar een normale boot van het geheugen. Ik ben ondertussen op met ideeën. Iemand die me dan toch nog kan helpen? Booten met floppy lijkt me ook nutteloos, aangezien hij niet aan de boot van de floppy geraakt.

Laatst bewerkt:
de meeste nieuwe moederborden hebben een mode om de oude bios terug te zetten bij een mislukkte bios flash.
meestal is het met de cd van het moederbord te booten.
zet je computer aan en doe de cd van je moederbord er eens in. blijft hij hangen dan nog een keer rebooten. help dit niet laat hij dan de diskette drive of zo ???

zo niet bios resetten via jumper en kijken of hij een jumper heeft om de bios te herstellen.

Probeer de bios een op deze manier opnieuw te flashen, misschien zijn niet alle registers overschreven.

Probleem is nu opgelost. Heel vreemd: ik stond op het punt om m'n pc mee te nemen naaar een kennis die er meer van weet, ik had hem dus al aan de deur gezet, waarna ik hem toch nog een laatste keer heb aangesloten en alles weer goed werkte :D

Ging alles maar zo gemakkelijk :thumb:

Het probleem van in begin blijft wel nog altijd, het feit dat de computer niet meer reageert na een tijdje, hoewel de bios nu wel 1.60 is geworden. Als iemand dit ook voorhad en het heeft kunnen oplossen is die hulp zeer welkom!

Draai eens een memtest, wel per latje, anders weet je nog niet in welke het zit.

Overigens heeft een bios update alleen zin als de veranderingen die erbij staan, ook van toepassing zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan