BIOS herkent de HD's niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carcelia

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2002
Berichten
220
Hallo,

Mijn zoon heeft een P3 800 van Dell, zat 2 weken geleden een spel te spelen, toen kreeg ie een blauw scherm, met iets over kernel. Meestal als je reset is het weer over. Maar kreeg toen disks not ready - system halted. Daarna kregen we niet eens meer beeld, wel groen lichtje, maar geen bios of wat dan ook. Toen de computer uitgegooid, hij ging toch op kamp.
Vrijdag thuis gekomen, computer weer aangezet, krijg wel weer beeld maar als ik met opstartdiskette opstart, en dan fdisk wil doen, zegt ie gelijk dat er geen HD's aanwezig zijn.
Heb IDE-kabel verwisseld, geheugen nagekeken, dat doet het. Ik weet niet meer wat ik hiermee aanmoet, is echt knudde in de vacantie.

Alvast bedankt en
m vr gr.
Carla en Robin
 
misschien kijken of de hd nog werkt op een andere pc? dus ff inbouwen in andere pc en kijken of ie daar wel wordt herkend. (onder slave)
 
proberen maar

ff zegt ie ha ha ha
Maar kan het dan dat 2 HD's tegelijk ineens kapot kunnen gaan tijdens een spelletje?
Of dat als de master kapot is de slave ook niet herkend wordt of zo?

Bedankt alvast, ga ik intussen proberen.
 
Re: proberen maar

Geplaatst door Carcelia
ff zegt ie ha ha ha
Maar kan het dan dat 2 HD's tegelijk ineens kapot kunnen gaan tijdens een spelletje?
Of dat als de master kapot is de slave ook niet herkend wordt of zo?

Bedankt alvast, ga ik intussen proberen.

1e vraag: het kan maar dit komt volgens mij niet vaak voor
2e vraag: nee, dit gaat apart van elkaar
 
ik heb dit ook meegemaakt, ik heb gewoon men opstart diskette gepakt en de volledige windows terug geinstaleerd, er zat niks anders op.

ik had exact dezelfde foutmelding
 
dat probeer ik

maar de HD's worden niet herkend, wat dan?

HD's controleren is geen optie want ik heb geen andere kast over en deze ga ik niet slopen, dan kan ik niet meer vragen hier.
 
Als je in de BIOS gaat, wordt je harde schijf herkend in de BIOS?
Indien dit niet het geval is, zoek dan in de BIOS naar een opdracht in de aard van "Autodetect HardDisks
 
autodetect

HD's worden niet herkend, staat wel op auto maar kan alleen veranderen in CDrom etc. maar kan geen dingen invullen over een HD van cylinders etc.

Is trouwens een Intel ipv Dell. zie ik nu.
 
krijg weer drive not ready - system halted

als ik opstart zonder naar de bios te gaan, dan krijg ik eerst een half uur Intel desk board en dan boot ie niet via de a, maar krijg ik drive not ready - system halted.
grrrr
 
Probeer eens met 1 hd erin en kijk in het Bios of dat herkend wordt. En dan de andere.

Zelf heb ik een keer gehad dat de voeding die in de hd gaat niet helemaal goed is. Die stekker met 4 gaten hebben 4 metalen hulzen aan de binnenkant. Bij mij waren die nog dieper in de stekker gedrukt zeg maar zodat deze geen contact maakten met de hd. Toen werd de schijf ook niet herkend in het Bios.

Dit zal waarschijnlijk niet bij jou het geval zijn, maar dat controleren kan nooit kwaad.
 
Je kan proberen om een diagnostic tool te downloaden bij de fabrikant van de HDD.

Misschien staat hij Hier bij.

Download de diagnostic tool en zet deze op een floppy, start hiermee de pc op en laat het tooltje je HDD controleren.
 
@speedtouch,

Kan dat dan als hij de hdd niet herkent? Lijkt mij eigenlijk van niet.:)

Zoals ik het zie moet het tooltje dan de hdd testen die hij niet herkent.
 
Tanja,

De floppy start in DOS, de diagnostic tool zoekt naar de juiste HDD, als deze dan niet herkenbaar is ( zoals je terecht opmerkt ) zal het tooltje toch proberen de schijf te benaderen.
Lukt dat niet, dan krijg je een info over hoe te handelen, en evt een aanvraag voor een RMA nummer.

groetjes speedtouch
 
thanks :)

Maar ik kan dus ook niet zien wat het er voor 2 zijn, merk en volume, weet ik niet uit mn hoofd. Kan hem er wel uit halen maar kan in de bios toch niets invullen aan cylinders of zo.
 
In het Bios moet je niets veranderen.

Zitten beide HDD's op een IDE kabel, heb je nog een tweede IDE controller op het mobo, zo ja wat zit daar op aangesloten.
Geef zo veel info als mogenlijk is. :rolleyes:
 
hd's op IDE

Hoi,

De HD's zitten samen op IDE1 en de twee CDroms op IDE2.
Als ik me niet vergis zijn ze 10 en 20 gb.
Veel meer info heb ik niet op dit moment.


Groetjes,
Carla
 
De HDD welke als master staat is de schijf met je besturingssysteem.

Om te controleren of de IDE kabel of controler stuk is moet je het volgende doen.
Haal de ide kabel van de cd-roms, sluit vervolgens deze kabel op de master HDD, nadat je ook hier de IDE kabel hebt losgemaakt.
Om tot een juiste conclusie te komen moet je tijdelijk ook de slave HDD los maken.

Probeer nu eens de pc op te starten.
 
no go

Hoi Speedtouch,

Krreg nu 3x piep en geen beeld meer. Oranje lichtje ipv groen.
Gaat nie goe he?

Groetjes,
Carla
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan