Bios herkent harde schijf niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
btw als ik de cd invoer dan krijg ik als de cd opstart wel de melding: cannot read master boot record, maar zodra ik op enter druk krijg ik het cd menu. Terwijl powermax aangaf dat de schijf perfect werkt, heb ik op de cd een ander HD Diagnostic Tool geprobeert namelijk Selvation HDD Scan & Repair. Die geeft tijdens het scannen 1 fout aan, alleen er staat nergens wat er fout is, of hoe ik het moet repareren.

Hoi !

Super Fdisk !

Staat onder partition Tools.

Ervan uitgaande dat de HDD in FAT32 gepartitioneerd is: start het progje op, achter de prompt: fdisk /mbr.

Is de schijf in NTFS gepartitioneerd, lukt dit niet.

Dan kan het met de recovery-console van de XP-CD

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
schijf is ntfs. Als ik de windows xp pro cd boot dan kan ik kiezen herstellen, dan krijg ik een dos venster. Wat dan?

Nee, het heeft niet geholpen.

Als ik de pc opstart en de bios start dan is hij nog steeds 1 minuut aan het zoeken naar de ide controllers en dan geeft hij de schijven weer, en dan staat er weer primary master disk fail, press f1 or del.

Is er anders geen programma die de hardeschijf zelf controleert op fouten, want de programma's op de boot disk snapte ik niet, en waren heel vaag.

Misschien nog een idee om in het BIOS eens te kiezen voor Reset to Factory Default, of iet degelijks. Mogelijk staat er een instelling niet goed meer.

Het feit dat de herkenning van de harddisk in de BIOS de 2de keer niet goed gaat voorspelt volgens mij ook niet veel goeds.

Kijk ook eens of er een update van het BIOS is bij de fabrikant van het moederbord.

instellingen geresset, probleem niet opgeslost. Waar kan ik de update halen dan?

Hoi !

Op de UBCD straan progjes om je hdd tetesten van alle fabrikanten !

Die komen rechtstreeks van hun site.

Gewoon opstarten van de CD, en kiezen voor het juiste progje.

Alleen: als de HDD in het BIOS niet gevonden wordt gaat het programma 'm ook niet vinden.

Dus: als je zeker weet dat je jumpersettings en je kabel oke zijn, is de printplaat van je HDD waarschijnlijk corrupt.

That's all !

Greetz,

Harry.

en kun je ook een programma aanraden want die salvation was goed, alleen die kon het probleem niet oplossen. Moet het perse een programma van maxtor (mijn hardeschijfmerk) zijn?? Want anders heb ik die al gehad.

Maar het probleem kan toch nooit aan de bios versie liggen, aangezien hij 5 maand goed gewerkt heeft?? Ik weet overigens niet moederbord versie enz. ik weet wel dat bios Aopen is.

Je blijft te veel hangen aan het feit dat het eerst altijd goed heeft gewerkt.

Het doel is om het probleem op te lossen en door steeds te zeggen het heeft altijd gewerkt daarmee los je niets op. Het zijn apparaten en die werken en soms niet meer ook al doen ze het maanden goed en is er geen verklaring voor te vinden.
De oplossing kan dan ook zitten in een totaal andere hoek.

Waarom komen er nieuwe BIOS versies, omdat er problemen zijn gevonden en die worden dan verholpen. Daarom kan het zinvol zijn om even te kijken of er een update is. Bij die update staat meestal ook een lijst wat er is aangepast/verbeterd is. Dan kunnen we checken of dit mogelijk een bekend probleem is. Zo niet dan kunnen we dat ook weer schrappen.

Met o.a de tool CPU-Z kun je die info naar boven halen welke moederbord je hebt en welke versie van het BIOS je nu gebruikt. Dat is ook belangrijk omdat we dan precies kunnen zien welke versie je nu hebt en welke er op de site staat. Het kan namelijk zijn dat je 2 versie achterloopt en dan moeten we even verder in de lijst met updates kijken.
http://www.cpuid.com/cpuz.php

:o Oeps ja stom was nog niet helemaal wakker.

Maar je kunt volgens mij ook via UltimateCd mogelijk zien via System Information optie. Daar staan een aantal programma's. Daar zal mogelijk iets bij staan die het kan laten zien.

Laatst bewerkt:
Daniel,

ik denk dat het tijd wordt voor een samenvatting:
feit 1: de machine heeft 5 maanden goed gewerkt
feit 2: na een nachtje downloaden en rebooten ontstond het probleem
opm.: blijf vooral wel herhalen dat de machine 5 maanden goed heeft gewerkt
opm: daardoor voorkom je dat je zinloze tijd gaat stoppen in het mogelijk updaten van het bios, dan wel naar het zoeken of daar de oorzaak kan zitten, Daar KAN de oorzaak NIET in zitten. Voor sommgie meedenkers misschien nog even de motivatie voor dit best wel stellige oordeel: ALS een pc door toepassing van hard- en / of software problemen heeft met die hard- en /of software, waarvoor een biosupdate nodig is, kan dat heel erg wenselijk zijn, sterker nog, het kan zelfs absoluut noodzakelijk zijn om het ding aan de praat te krijgen. Echter, bij een machine die 5 maanden heeft gewerkt en die plotsklaps niet meer wil booten, kan dat never, -ik heraal NEVER- de oorzaak zijn. Vergeet derhalve het hele biosupdate verhaal.
opm. een reset van de bios was geen handige move!!! Jouw machinebios is indertijd geoptimaliseerd door de bouwer van de pc. Door het resetten van het bios heb je mogelijk belangrijke biostweaks/instellingen om zeep geholpen. Zie maar dat je ze weer terugkrijgt.

Conclusie: er zijn m.i. slechts enkele mogelijke oorzaken: een bootsector virus of een echt hardwaredefect aan (de) een (boot) sector van de hdd.

Bovenstaand verhaal is gebaseerd op de volgende aanname:
het probleem deed zich "zomaar" na die ene nacht voor. Jij hebt GEEN rare fratsen / handelingen uitgehaald, het ontstond spontaan na dat nachtje dowloaden. Als het antwoord hierop bevestigend is, kun je stoppen met het zoeken naar andere oorzaken.

Edit:

enne, er zit toch geen diskette in het diskettestation he? Als er een diskette is inzit, niet zijnde een bootdisk, krijg je dezelfde schermen / mededelingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan u verzekeren, ik heb niets raars uitgevoerd, ik heb de pc gewoon een nachtje laten en film laten downloaden met grabit (nieuwsgroepen) is meestal wel veilig. En het waren ook echt film bestanden vob.* sub.* ifo.* lijkt me sterk als daar een virus inzit. En via dat programma weet je ook van wie je download en wat er precies inzit. En als er een virus in had gezeten dan had dat echt wel in de commentaren van anderen gestaan. Ik had als virusscanner nod32 volledig geupdate en wel. Ik heb zelf het voorgevoel dat het gewoon moet worden opgelost met een hdd scan & repair programma, aangezien die Salvation scan en repair 1 grote kritische fout had ontdekt, maar hem niet kon repareren, of vertellen wat voor fout het was.

mvg daniel

misschien stom hoor, maar maak de kast eens open, trek alles los,zoals je idekabels etc ( stroom er wel afhalen).
verwijder anders ook ff in apparaatbeheer eerst je harde schijven en daarna fysiek en begin weer alles terug te plaatsen.

kzal het nog 1x proberen. Ik kan beetje moeilijk naar aparaatbeheer aangezien ik windows niet in kom.

mvg daniel

weet ik niet. Ik doe alleen maar wat er wordt gezegd. Het heeft (zoals verwacht) geen enkel nut gehad om de kabels alweer te controleren, want het probleem blijft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan