Bios herkent s-ata schijf niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyjameson

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2004
Maxtor 160GB s-ata schijf geplaats op gigabyte 8INXP moederbord. Onder windows XP professional. Alles correct aangesloten. Bios ingesteld voor opstarten in s-ata. Heeft 4 weken gewerkt, probleemloos. Afgelopen weekend de computer op normale wijze afgesloten. Dus geen stroomstoring of handmatig stroom uitgeschakeld. Normaal via XP scherm. Na opstarten zondag morgen komt de volgende melding: Kan niet opstarten, wegens ontbreken of beschadigd file \windows\system32\config\system

Geprobeerd xp overnieuw te installeren. Tijdens deze nieuwe installatie blijkt dat geen schijf gedetecteerd wordt. Ik kom wel in het xp installatiescherm maar er is geen schijf om in partities in te delen of om aante geven waar xp moet worden geinstalleerd.
Na opnieuwe opstarten gekeken in de bios instellingen. Blijkt dat de s-ata schijf niet meer herkent wordt.
Geleende WD 80GB ide harde schijf geinstalleerd met windowsxp. Operationeel gemaakt, geen probleem, lopen. Vervolgens is met windows verkenner wel mogelijk de maxtor schijf te doorlopen, Alles is zichtbaar en te benaderen. Bios herkent de schijf nog steeds niet.
Programmatje van maxtor gedownload om harde schijf te testen. Resultaat is dat alle test glansrijk worden doorstaan. Schijf is dus niet kapot volgens Maxtor.

Bios update gedownload van gigabyte voor moederbord en bios geflasht. Geen verandering, Bios herkent nog steeds de harde schijf niet.

Vraag heeft iemand een oplossing voor dit probleem ??
Kan het aan het moederbord liggen??

Technische data:
Gigabyte 8INXP moederbord
Maxtor 160 gb s-ata schijf manufacter data jan. 2004
512 mb ddr geheugen( 2 x 256)
Pentium IV 2,6

misschien SP1?
dan heb je in ieder geval lba 48 bit ondersteuning.
of in je bios aangeven dat ie op moet starten met serial ata, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

suc 6 Ruud

Yes it works!!!

Geplaatst door bas9
Geplaatst door gamemaster111
misschien SP1?

sp1? als ie niet boot?

ruudje!! denken!!!

;)

groetje van de beastmaster

Yes, klasse de snelle reactie op mijn vraag. Inderdaad, een beetje denken na het lezen van de geboden links doet wonderen. Tijdens xp installatie meteen op F6 toets gedrukt, xp vraagt dan om diskette met s- ata driver. Had uberhaupt niet aan deze mogelijkheid gedacht. Terwijl ik hem 4 weken terug zo nog had geinstalleerd. Zo zie je maar. Hij loopt inmiddels weer als een zonnetje.

Bedankt voor de hulp!!!!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan