BIOS herkent SATA HD niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry_127

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hoi,

ik heb al een tijdje een SATA Hard Disk als master staan maar na een weekend mijn computer van de stroom af gehad te hebben herkent hij de SATA HD niet meer...

Op die HD staat mijn windows XP en vele andere bestanden, ik heb een ASUS P4V800-X moederbord, weet iemand mischien hoe ik mijn SATA HD weer kan instellen zonder de computer opnieuw te installeren?

Alvast bedankt!

Wordt hij in Bios Herkent?
Batterij op Moederbord misschien leeg?
Kabels er nog goed op vast zitten?

BANDIT123 zei:
Wordt hij in Bios Herkent?
Batterij op Moederbord misschien leeg?
Kabels er nog goed op vast zitten?

het waren idd de kabels, maar maakt nu niet meer uit, of m'n moederbord of m'n processor is kapot, hij gaat geheel niet meer aan en uit (voeding is goed en moederbord lampje brand wel hij gat ook niet aan als ik met een schroevendraaier de polen van de powerswitch pinnen op het moederbord verbind)

Dan heeft je bord spanning,en dan draaid er niets??
Zit je geheugen goed aangeklemd?

BANDIT123 zei:
Dan heeft je bord spanning,en dan draaid er niets??
Zit je geheugen goed aangeklemd?

geheugen zit er goed in, ik heb ook nog een andere geprobeerd maar geen effect

atx en 12 v aansluiting reseaten
geheugen reseaten zoals bandit al voorstelde
eventuele pci/agp/pci- e kaarten eruit halen
en als je weet hoe het moet, processor reseaten.

als dit allemaal niet lukt, dan systeem strippen tot mobo,stroom en dan weer opstarten en opletten of je piepjes hoort. als je piepjes hoort moet je goed luisteren wat de frequentie is, en dan in de manual van je moederbord kijken wat die code is, hoor je geen piepjes na het strippen, dan is het je moederbord of stroom toevoer.

bork zei:
atx en 12 v aansluiting reseaten
geheugen reseaten zoals bandit al voorstelde
eventuele pci/agp/pci- e kaarten eruit halen
en als je weet hoe het moet, processor reseaten.

als dit allemaal niet lukt, dan systeem strippen tot mobo,stroom en dan weer opstarten en opletten of je piepjes hoort. als je piepjes hoort moet je goed luisteren wat de frequentie is, en dan in de manual van je moederbord kijken wat die code is, hoor je geen piepjes na het strippen, dan is het je moederbord of stroom toevoer.

Hoe moet ik dit doen? ik heb mijn moederbord (Asus P4V800-x) eruit gehaald en alle pci agp sloten eruitgehaald tevens alle andere zaken als reset knop en speaker, zelfs als ik alleen een moderbord met geheugen en en processor op een voeding aansluit en hem handmatig prober op te starten werkt het niet, ik weet niet precies hoe de reset procedure van het geheugen en processor werken (geheugen heb ik er al wel uit gehaald en weer ingedaan, dit hoort toch genoeg te zijn?)

3 mogelijkheden

1) je zoekt wat info over reseaten ( is wat anders dan reseten) op google en hoe dit bij processor aan te paken

2) als je een merk computer hebt, neem contact op met de helpdesl van de computer leverancier

3) schakel iemand in je omgeving in die al wat vaker met computers aan de gang is geweest.

p.s. met de info die er tot nu toe is, gok ik dat het de voeding wel eens zou kunnen zijn die defect is.

Draai de fan van voeding ook niet als je via Powerswitch aan klik

bork zei:
3 mogelijkheden

1) je zoekt wat info over reseaten ( is wat anders dan reseten) op google en hoe dit bij processor aan te paken

.

Ik zie je al een paar keer dit standaardriedeltje plaatsen.... het is jouw term, leg het dan gewoon even uit...

Heb je niet per ongeluk een pinnetje verbogen van de s-atapoort? Die dingen zijn erg gevoelig...

bork zei:
3 mogelijkheden

2) als je een merk computer hebt, neem contact op met de helpdesl van de computer leverancier

3) schakel iemand in je omgeving in die al wat vaker met computers aan de gang is geweest.

p.s. met de info die er tot nu toe is, gok ik dat het de voeding wel eens zou kunnen zijn die defect is.

Ik heb de voeding ook op een andere computer geprobeerd waar hij prima op werkt, ook heb ik een andere voeding op het moederbord geprobeerd, dat werkte ook niet.

das duidelijke taal :)

lampje brand zeker opok he op je moerderbord?

zo ja denk ik dat het je moederbord is, als de voeding definitef uitgesloten kan worden

bork zei:
das duidelijke taal :)

lampje brand zeker opok he op je moerderbord?

zo ja denk ik dat het je moederbord is, als de voeding definitef uitgesloten kan worden

ja het lampje brand inderdaad, maar gezien mijn budget wil ik goed weten of het defect het moederbord of de processor betreft want volgens mij start hij ook niet op als de processor niet werkt...

voeding en geheugen kunnen worden uitgesloten inderdaad

Daar kan je dan wel van uit gaan ja.

Als je voeding Fan zo niet Draai, dan doet ook de Fan van processor niets.
Wordt ander bord ben ik bang:oof Processor

Als je nog eenzelfde Socket bord heb ,kun je dat ook uitsluiten

Laatst bewerkt:
BANDIT123 zei:
Daar kan je dan wel van uit gaan ja.

Als je voeding Fan zo niet Draai, dan doet ook de Fan van processor niets.
Wordt ander bord ben ik bang:oof Processor

het klopt inderdaad dat de fan van de processor ook niet draait.

maar is het niet raar dat het zomaar stopt, dit is wat er gebeurt is:

ik heb mijn computer open gedraaid om de SATA kabel even goed aan te sluiten en start hem op en het werkt wer prima, ik wil de kast weer dichtdoen en doe een plaat met plexiglas ervoor en wil beginnen met mijn schroefjes erin te draaien en opeens beginnen mijn lampjes (case mod) te knipperen (dus computer blijft rebooten) ik heb daarna gauw de voeding uit gezet (met de switch aan de achterkant) daarna heb ik het nog een keer gedaan en ging hij heel even aan en viel hij dircet weer uit, daarna niks meer.... (Coma? :p)

Ik heb de processor en het moederbord goed bekeken en kon geen sporen vinden van dat er iets doorgebrand is, hetzelfde geld voor de voeding en de tests, het geheugen is het ook niet, kan ik dan hieruit concluderen dat het het moederbord is of zou het ook de processor nog kunnen zijn? (waar een topic over een HD wel niet heen kan gaan :p)

Het kan ook je videokaart zijn... heb ik ook eens gehad bij het plaatsen van de zijkant van de kast terwijl de pc aan stond... vonk (losse draadjes), uitgevallen en videokaart dood. PC deed totaal niks meer. Had je dat al getest? (als je een onboard hebt en een losse, dan kan je even de losse er uit halen en de onboard proberen)

Laatst bewerkt:
Sarvo zei:
Het kan ook je videokaart zijn... heb ik ook eens gehad bij het plaatsen van de zijkant van de kast terwijl de pc aan stond... vonk (losse draadjes), uitgevallen en videokaart dood. PC deed totaal niks meer. Had je dat al getest? (als je een onboard hebt en een losse, dan kan je even de losse er uit halen en de onboard proberen)

Ik heb alleen een losse videokaart en die is er al uitgehaald. Ik zit nu met een los moederbord met geheugen en processor erop en daar alleen een voeding aan, dus verder helemaal geen apparaten aan het moederbord aangesloten

Sarvo zei:

Dat is een leuke!
hij krijg niet eens zijn voeding via bord aan de praat,dus hoe nu naar de Bios?o ja schakelt automaties er naar toe,is te proberen

Niet geschoten is lekker mis:D

Niets aan toe te voegen, behalve: als je dan toch alles aan het uitsuiten bent, moet je het wel goed doen natuurlijk :D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan