BIOS herkent schijf niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.

~gijluiaard~

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2003
Hallo,
Ik heb hier een IBM schijf (nu Hitachi, ik weet het ;) ), een 15,2 GB. Het is http://www.hitachigst.com/hdd/desk/ds25gp.htm deze of http://www.hitachigst.com/hdd/desk/ds22gxp.htm, maar dat maakt niet zo heel veel uit volgens mij. Nu heb ik hem ingebouwd maar hij wordt maar niet herkend in de BIOS. Bij het opstarten maakt de PC (waarschijnlijk de schijf) vreemde geluiden (lage zoemende geluiden, maar een paar seconden). Het duurt erg lang voordat de Primary Master (mijn andere schijf, een Maxtor 80 GB) wordt herkend. Ik heb bij een kennis gekeken met een Ohmmeter of er wel spanning stond op de voedingsaansluiting, dit was allemaal wel goed. Ik denk dat de BIOS settings wel goed zijn. Hoe moet ik dit nu doen?
Bedankt,
Philip

EDIT: Ik heb even beide schijven aangeraakt. Mijn Maxtor (eerste HD die ik al een tijdje gebruik) wordt wel een beetje warm, de IBM niet, die blijft gewoon koud.

Laatst bewerkt:
Hoe heb je ze aangesloten? Allebei op één kabel?
En hoe staan de master/slave/cable_select jumpertjes op de disken?
Als ze allebei op hun eigen kabel zitten: zijn beide IDE-interfaces geaktiveerd in de bios?

Ik heb de IBM als Primary slave, de Maxtor als Primary Master. De jumpers staan goed volgens mij. Ik heb Secondary Slave op Auto staan in de BIOS.

Zou goed moeten zijn.
Wat gebeurt er wanneer je de IBM als enige (primary-master) aansluit en de Maxtor tijdelijk afkoppelt?

Als de drives elk op het einde van de kabel zitten, zijn ze allebei master.
Master altijd op het eind, slave ertussen in

In een datasheet zijn de specificaties van de IBM HD voor wat betreft het aantal cylinders en koppen te vinden. Voer deze gegevens in het bios bij user.

BamBam: Ga ik zo proberen.
Bernard: Dat klopt, zo heb ik het ook. Ik zal de datasheet opzoeken om te kijken of het werkt.

Maar is het niet belangrijk dat de schijf niet warm wordt?

Geplaatst door Bern@rd
Als de drives elk op het einde van de kabel zitten, zijn ze allebei master.
Master altijd op het eind, slave ertussen in

Dat gaat alleen op als je Cable Select kabels en instellingen gebruikt, maak je gebruik van 'gewone' IDE kabels maakt het niet uit waar de master of de slave aangesloten zit.

Ik heb het vermoeden dat de schijf langere tijd stil heeft gelegen en dat het één en ander een 'beetje vast geplakt' zit. Immers je hoort wat 'lage zoemende' geluiden maar echt het opspinnen van de harddisk hoor je niet, ook wordt de harddisk niet warm wat ook duidt op niet draaien van de schijf.
De harddisk uitbouwen en voorzichtig ermee vlak op een tafel tikken wil dan nog weleens helpen.

BamBam: Ik heb het geprobeerd, hij werkt nog steeds niet.
Maestro: Hoezo uitbouwen?

Trouwens, ik betwijfel of die zoemende geluiden van het 'opspinnen' van de HD zijn. Dit was namelijk wat luider dan normaal.

Ik heb de schijf trouwens via Ebay gekocht en hij komt uit 1999. Ik weet niet wat er die 5 jaar mee gedaan is.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een kwestie van Helaas Pindakaas. De garantie is verlopen. Je kan het "koppen lostikken"-advies nog proberen, maar zelfs al helpt dat, dan zou ik de disk nog niet willen gebruiken.

Ik had deze vraag ook al op een ander forum gesteld en daar zeiden ze hetzelfde. Jammer, maar ik denk dat ik mijn geld terugkrijg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan