BIOS IBM Thinkpad 240X

Status
Niet open voor verdere reacties.

Madebo70

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2009
Hallo,

Als ik Win98SE probeer op te starten krijg ik een foutmelding MSVCRT.DLL was not found.

Ik heb de herstel cd van windows 98 beschikbaar echter in de BIOS kan ik geen start up van CD vinden.

De mogelijkheden in de start up zijn:

Removable devices
Legacy Floppy drives
Harddrive
IBM-Dara-212000

Kan iemand mij uitleggen hoe ik in de BIOS de cd drive kan installeren/herstellen?

mvrgr

Madebo

Je kan een opstartdiskette gebruiken...

Maar dan moet je wel een tweede computer hebben om op een floppy te kunnen schrijven en je moet floppies hebben...

Success ermee!

BIOS IBM Thinkpad

Dank voor je reactie.

Ik heb ondertussen een emergency opstart diskette voor windows98
Als ik de laptop met deze diskette opstart dan heb ik de keus om op te starten met of zonder CD Rom.

Als ik opstart met behulp van cd rom dan probeert de computer op te starten van de diskette en (de aangesloten cd-rom) wordt in het geheel niet gebruikt.

De opstart procedure wordt beeindigd met een a: prompt

Vanaf hier kan ik zowel de A:: drive als mede de C: bekijken (dos command dir)

Ofschoon het systeem aangeeft dat e: de cd-rom drive is geeft dir e: alleen de files op de a: drive (dus de diskette) weer.

Het is allemaal erg gecompliceerd maar ik denk dat als ik een MSVCRT.DLL file kan downloaden en dit op een floppy kan krijgen en deze file copieer naar de c:\windows directory op de laptop deze gewoon moet starten.

Vraag hoe krijg ik een MSVCRT.DLL file op mijn floppy.

Hoi,

indien je van de opstartdiskette gaat opstarten en Windows de CD drive detecteerd, dat moet het lampje oplichten.

Probeer eens, met de Windows CD in de slede, alle drive letters tussen A: en G:

Bij een van de letters moet dan het lampje kort oplichten.

Anders helpt je misschien deze thread verder:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=126531

Succes!

Hallo,

Dit heb ik gedaan en met geen enkele drive letter licht het lampje op.

De CD-Rom drive is goed want die heb ik op mijn pc aangesloten en die werkt.

De usb poort van de thinkpad waar de cd rom drive is aangesloten werkt ook omdat wanneer ik opstart zonder diskette maar alleen met de cd rom dan licht het groene lampje van de cd rom op echter hij will niet van deze cd rom opstarten.

Zal je thread een proberen vanavond

Bedankt

groet

madebo

Dus je hebt een USB CD speler. Hoe wordt het floppy drive aangesloten? Is dat ook via USB of is via een ander kabel?

Het is zo dat DOS geen USB ondersteuning kent, en dus zal je nooit een USB CD speler aan de praat kunnen krijgen.

Vroeger kon je wisselwijs een CD speler of een floppy drive aan de achterkant aansluiten en het werkte ook nog onder DOS.

BIOS IBM Thinkpad 240X Reageer op vraag

Nou dat verklaart dan wel veel.

De floppy drive wordt met een speciaal kabeltje op de laptop aangesloten terwijl inderdaad de CD via de (enige) usb poort wordt aangesloten.

Ik ben nu op zoek naar een pc die nog een floppy drive heeft en een internet aansluiting.
Ik wil dan de msvcrt.dll file naar die pc mailen en dan op de emergency installatie diskette copieeren.

In ieder geval dit houdt je wel bezig

groeten

In feite moet je iemand vinden, die ook zo een laptop heeft, maar dan wel de originele CD speler wil uitlenen.

Anders kan je heel brutaal de harde schijf eruit slopen, en via een USB adapter kabel aan een courant computer hangen, en dan ten eerste de harde schijf opnieuw formatteren en dan ten tweede de win98 map van je win98 CD naar de harde schijf, map Win98 kopieren.

Vervolgens kan je de harde schijf weer inbouwen, en Windows vanaf je boot diskette installeren (start zonder CD ondersteuning), en dan op C:\win98 setup uitvoeren.

Dat houdt je lekker bezig en van de straat af.::D

Succes!

Atlernatief kan je ook nog naar USB drivers voor DOS zoeken.

http://www.bootdisk.com/usb.htm

Maar ik heb helemaal geen ervaring ermee. Ik bouw liever harde schijven uit en in.

Maar het houdt je lekker binnen en van de straat af:D

Lijkt me een hele operatie in zo'n kleine laptop.

De suggestie om een usb driver te vinden voor dos klinkt goed echter blijft het probleem hoe krijg ik die drijver op een floppy.

Was vanmiddag in een computerzaakje (in de buurt) en die jongen daar wil wel een tijdelijke floppy drive in zijn PC inbouwen en dan mijn MSVCRT file van mijn usb stick over zetten op een floppy.

Jouw suggesties houden mij inderdaad van de straat en resulteren waarschijnlijk in een zeer gefrustreerde computer gebruiker die waarschijnlijk eindigt met het kopen van een nieuwe laptop. Mijn dochter doet reeds tamelijk meewarig over mijn Win98 operating systeem.
In ieder geval bedankt zover

groet

madebo

Ook de computer winkel heeft het niet voor elkaar gekregen.
Heb op zolder een oude compaq pressario gevonden met win95
Heb er een oude cd drive opgezet en via deze de MSVCRT.dll file op floppy gekregen
Deze dll file via dos gekopieerd naar mijn thinkpad (windows/system) en voila de laptop start weer op echter geen explorer en een aantal drivers schijnen ook verdwenen te zijn.

In ieder geval zit er weer leven in het apparaat en ik ga nu op mijn gemak eens kijken waar ik de missing drivers kan vinden

Bedankt voor je hulp

groeten

mb

Voer eerst schijfcontrole met alle optie's uit. Indien er echt drivers ontbreken, is er kans, dat je toch Windows helemaal moet installeren.

Maar voor hetzelfde geld dat de harde schijf misschien bad blocks heeft...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan