bios instellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruthenium

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2007
Ik heb via de ide kabels twee nieuwe harde schijven als master aangesloten op mijn pentium 3. Maar er wordt nu slechts 1 van de 2 cdrom stations gevonden, terwijl voordien (toen er één harde schijf was aangesloten) ze allebei werden gevonden (nu zijn ze dus allebei slave, vroeger was er een slave en een master). De harde schijven zijn nu allebei master en die worden dus wel gedetecteerd.
Ik heb al eens andere ide kabels aangekoppeld, zonder resultaat.
Oorspronkelijk draaide de pentium 3 met 1 harde schijf en 2 cdrom stations, dus misschien is het iets in mijn bios waardoor slechts drie dingen gedetecteerd worden? Ik heb al eens in mijn bios gekeken en bij standaard cmos setup heb ik primary & secundary master & slave allemaal automatisch laten detecteren.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dat 2de cdrom station ook gedetecteerd wordt?

Jumpers ook goed staan van de crdom?

CrashPuppy

Geen idee, hoe kan ik die jumpers goed instellen? Ik heb al gekeken achteraan dat cdrom station, maar ik zie daar niets dat ik kan aanpassen. Of moet ik zo'n jumper kopen en daarop aansluiten?

2 schijven als master zeten gaat aleen als deze op 2 verschilende ide kabels ziten.
op de zwarte conector. zet de jumper achter de schijf op master.
de cdrom/brander kan je op slave zeten door deze op de grijze connector aan te sluiten en,
de jumper van het apparaat op slave in te stellen.
dan zou het moeten werken.

Waarom zou je 2 hdds op master willen zetten? de slave stting is niks voor niks uitgevonde. en het moet inderdaat wel kunnen als je de 1e op de primaire ide kabel zet en de andere op de secondaire zet. maar dan nog is het niet aan teraden ze de 1 op master en sluit deze aan aan de laaste connector van de ice kabel en zet de andere lkkr op slave en sluit deze aan op de middelste connector van de hdd.

ik hoop dat het zo gaat lukke Thom:thumb:

Geen idee, hoe kan ik die jumpers goed instellen? Ik heb al gekeken achteraan dat cdrom station, maar ik zie daar niets dat ik kan aanpassen. Of moet ik zo'n jumper kopen en daarop aansluiten?

Bedankt voor de reacties, maar ik heb nog steeds niet echt een antwoord op bovenstaande vraag.

probleem opgelost!

Ik heb het jumpertje van het cdrom station verplaatst en nu wordt het cdrom station wel gevonden :D
dank u!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan