BIOS laadbalkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0567

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2015
Hallo iedereen,
sinds kort heb ik een (tweedehands) server en zit met het volgende probleem,
in het begin startte hij redelijk snel op. Nu niet meer, het volgende komt dan in beeld 20150225_171528[1].jpg. Na 1 á 2 uur dit beeld gaat hij over op een ander scherm(zwart met de specificaties van de server, 2,66ghz, quad-core, 4gb), waar ik zo'n beetje weer 1 á 2 uur moet wachten voordat ik in kan loggen op mijn besturingssysteem(Linux Mint).
Kan ik dit omzeilen of uitschakelen in de instellingen van de pc, zoja hoe? En waar licht het aan dat het zo lang duurt? (aan de hardeschijf ligt het niet, want er zit 2x een 750 hdd in.)
Alvast bedankt voor alle antwoorden,
Groet, Bas van Assen

Zoek eens in de BIOS of Setup naar RAID configuratie (samenwerkende harde schijven). Dit type moet overeenkomen met datgene wat je gebruikt of uitgeschakeld zijn. Een instelling als Quick Boot natuurlijk niet vergeten want dan slaat de computer bepaalde tests over en misschien vind die het geheugen testen moeilijk.

Als de BIOS niet goed kan worden gelezen dan zou ook de batterij haast leeg kunnen zijn, dat komt volgens mij wel overeen met de genoemde lange wachttijden want er gebeurt dus heel lang helemaal niets. Op een knoopcel staat 3 Volt. 1,5 Volt is dus half vol. Succes.

Ok, ik ben het wel met Alfred2 eens, & voor zijn reactie durfde ik het eigenlijk niet te zeggen, maar ik vermoed ook toch echt wel het tweede deel, de BIOS-batterij, het probleem is.
Begin met die te vervangen, dingen kosten bijna niks meer tegenwoordig, oude mag je er met je blote vingertjes uitpeuteren*, nieuwe met bv. een stukje papier (of andere anti-statische isolator) er in klikken.

P.S.N.B: Niet vergeten eerst de netstroom van de computer te halen, & wacht tot eventuele moederbord-led's uit gedooft zijn.

P.P.S.N.B*: BIOS reset automatisch na verwijdering Bios-batterij!!!

Niet helemaal eens met het Voltage dat Alfred2 noemt: Het Amperage van bv. CR-2032 is beperkt - daarom ook een nieuwe geisoleerd zonder kortsluiting plaatsen - maar het Voltage blijft zo goed als gelijk. Nominaal is een CR-2032 gespecificeerd op 3 Volt, in praktijk doet zuiver gemeten een goede nieuwe soms bijna 3.2 Volt. Niet betrouwbaar of zeker, een zuiver gemeten Voltage van 2.9 Volt op een gebruikte CR-2032, is wat betreft Amperage zo goed als leeg, misschien kan je er nog net een 1LED fietslampje even op laten branden.

Laatst bewerkt:
Welke batterij kan ik dan het beste gebruiken voor een budget onder de 20 euro?

Ik denk inderdaad ook dat het ligt aan de batterij! (bedankt voor de tips).
Ik heb de server nu 2 dagen uit staan en toen net startte ik hem op in 30 sec.
Maar nu heb ik de volgende vraag,
waar kan ik zo goedkoop mogelijk een goede (server) BIOS batterij kopen?
Ik las op internet dat je al 3v batterijen hebt voor 7,50. Maar er staat achter dat dit een laptop BIOS batterij is.
Kan ik een linkje krijgen van een website waar je zo'n accu kan kopen?
En heb ik aan 3 volt genoeg?
Ik heb een Dell PowerEdge t100.
Alvast bedankt voor het antwoord,
Groet, Bas

Ik zie niet in de handleiding waar de BIOS batterij zit maar vindt wel op internet dat het een knoopcel batterij is.

De gewone BIOS batterijen zitten in tal van apparaten; fietscomputers, fitness apparaten, speelgoed en kleine lampjes. Ik heb ze in de Euro Winkel gezien van 4 voor Euro 1.

Hier wordt het verwisselen voorgedaan: http://www.vetvrij.com/phpBB3/viewtopic.php?t=2322

Geen batterij te zien in de handleiding: http://www.manualslib.com/manual/687722/Dell-Poweredge-T100.html?page=114#manual

Zit op het moederbord toch een andere batterij, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk solderen en moet je even op eBay.nl of eBay.com ernaar zoeken.

Moet ik geen speciale BIOS Batterijen hebben?

Moet ik geen speciale BIOS Batterijen hebben?
Kan dit gewoon met een knoopcelbatterij?
En welke grootte moet ik dan hebben?
Of is dit standaart een grootte voor Desktops/laptops/servers?
Alvast bedankt voor het antwoord,
Groet, Bas

Ok, net even nagekeken, batterij-type staat in de Getting Started Guide - Pagina 10 onder Power -, maar niet in de Hardware Owner's Manual - Pagina 89 onder System Battery -, noch de Information Update:

http://www.dell.com/support/home/us...anuals?&_suid=1424985079125026407754326787053

Is dus toch een CR-2032 3.0-V lithium ion knoopcel: Hema Fotobalie € 2,49 p/st. of € 3,95 p/2st., of Action achter de kassa 8 voor € 1,85. Duurder kan ik het niet maken...
;)

Waar zit mijn BIOS Battery?

Dan tot slot... :-)
Waar zit mijn BIOS Batterij? Ikzelf kan de batterij niet vinden.
Heb al op Internet gekeken, en daar las ik dat de aansluiting vaak in de hoek van het moederbord zit. Niet dus :-) Tenminste...
Kan het zijn dat er een kapje overheen zit?
Of heeft iemand een goede foto van het moederbord van de PowerEdge t100 waarop de batterij in beeld is?
Alvast bedankt,
Groet, Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan