Bios naar update irritant

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThePope

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2005
hallo,

ik heb het nu helemaal gehad met m'n computer, ik heb hem nu een half jaar en hij loopt niet helemaal soepel.

Ik deed een bios-update (MSI bios | bij het openen staat er boven: "AMIBIOS NEW SETUP UTILITY VERSION 3.31a")

die update ging mijn bios automatisch overflashen, maar het werdt aangeraden om een backup te maken. Heb ik gedaan, toen hij klaar was met over flashen, moest ik rebooten, deed ik ook.
Toen begonnen de problemen, ik heb een 160GB S-ATA schijf van MSI volgens mij, het probleem is die dat S-ATA gedeelte. Ik was een beetje verontwaardigd toen hij bij de reboot zei dat er geen HDD in zat. Dus ik weer in m'n kast gedoken om te kijken of het stekertje goed zat, en die zat goed.
Maar mijn bios vond hem niet, dus ik reset m'n computer en stop die back-up diskette erin en herstel mijn oude bios, heel leuk en aardig maar toen kon hij m'n HDD nog niet vinden :( dus ik nog 1 keer proberen ALT + CTRL + DEL en toen vond hij hem wel.

en zo gaat dat nou elke keer bij het aanzetten:

- Druk op power knop
- Wacht op eerste piep
- Druk die combinatie ALT, CTRL, DEL
- Wachten op reset
- En verder gaan met wat ik wou doen op de comp.

ik ben helemaal geen held met hardware, ik ben beter met software. :confused:
ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen, ik heb geen zin om m'n computer een week kwijt te zijn door hem terug te brengen naar de winkel.

EDIT:
de titel was verkeerd

Laatst bewerkt:
Tja, het spreekwoord "bezint eer ge begint" is misschien ook hier van toepassing. Een biosflash is sowieso niet aan te raden en ALS er dan geflasht wordt, is het zinvol om vooraf uit te zoeken (in de releasenote van de desbetreffende update) of de flash wel het mogelijke probleem gaat oplossen waartoe er geflasht wordt.

Maar goed, daar heb je nu weinig meer aan. Wat je zou kunnen proberen is het resetten van de waardes in het bios naar "Default values".

Mogelijk dat je daarna met behulp van de helpdesk van de pc leverancier het bios weer kunt "optimaliseren" voor de in jouw pc aanwezige hardware.

Laatst bewerkt:
Eventueel het Bios "hard" resetten, dit doe je door middel van de CMOS Clear jumper op het moederbord(zie handleiding) of je haalt voor 10 á 20 minuten de moederbord batterij eruit. Wel de stroom afkoppelen.

Je zal ook weer in het Bios moeten aangeven, dat je vanaf SATA wil opstarten.

En in je bios aangeven dat je gebruik wil maken van sata/raid, die optie staat meestal uit in de bios bij default settings.

De nieuwe bios had je dus gewoon kunnen laten zitten, ze brengen ze niet voor niets uit, alleen wat ze hebben aangepast zul je even moeten lezen, als dat voor jou van toepassing is, is het prima, maar als er geen optie bij staat waar je wat aan hebt, hoef je ook geen nieuwe bios erin te flashen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan