Bios niet geladen Symbios? scsi probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

woordenboek

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Mijn computer draait op windows XP.
Ik heb een backup apparaat Surestore tape 5000 van HP en een scsi kaart van Adaptec
Ik krijg de melding bij het opstarten dat de bios niet in geladen.
Via conf.scherm systeem zie ik de scsi kaart goed geinstalleerd maar er staat een fout bij Symbios 53C416 PnP scsi adepter, hierbij staat het apparaat start niet. Updateten via de site van adaptec ( scsi kaart ) help niet.
De Hp drive wordt wel gezien maar is niet bruikbaar.

Ik weet niet wat een symbios dus ook niet wat ik hier aan verbeteren. Wie weet hier raad op.

Kijk eens goed naar de volgende zaken:
1. Welke scsi-id's heb je toegekend aan de adapter en aan de surestore (en eventuele andere apparaten op de scsi-kabel)? Er mogen geen scsi-id's dubbel worden toegekend...
2. Is de keten van scsi-apparatuur op de kabel wel 'geterminate' (oftewel: Heb je op het einde van de kabel een terminator aangebracht, danwel het laatste apparaat op de kabel met een jumper aangemerkt dat die de scsi keten moet terminaten)?

Dat zijn zo snel de opties die van belang zijn.

Is bovenstaand lijstje in orde, maar werkt het nog niet, dan zou je eens naar een andere driver voor je scsi-kaart kunnen kijken.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Ik heb de punten die je aanstip gecontroleerd.
De kabel heeft 4 vrije contacten en op een uiteinde zit een kap.
Een uiteinde is nu aangesloten op de HP tapedrive, het contact voor de kap zit op de scsi-kaart.

Bij het opstarten van de pc kan ik kiezen voor SCSI select utility.
Daar staat bij de SCSI bus interface definitions " host adapter SCSI ID 7
Als ik verder kijk bij Utlitities staan er 8 scsi ID van 0 tot en met 7.
Op nummer 3 wordt de HP tapedrive weergegeven en op 7 de AHA 2940AU ( mijn scsikaart volgens mij)
Als ik de computer verder laat opstarten komt de melding
SCSI ID3 HP HP 35480
SCSI Bios not installed.
Daarna start xp gewoon verder op.

Bij apperaatbeheer staat nu een uitroepteken zie bijlage. Als ik het apparaat open is de foutmelding apparaat start niet ( code 10 )
Kun je met deze aanvullingen nog een tip geven. Alvast bedankt

Bijlagen

• prscr.scsi kaart.JPG
    prscr.scsi kaart.JPG
    86,9 KB · Weergaven: 52
Voor algemene richtlijnen wat te doen bij berichten in Apparaatbeheer (o.a. Code 10): kijk hier

Code 10
Als de hardwaresleutel van het apparaat de waarde 'FailReasonString' bevat, wordt de betreffende tekenreeks als foutbericht weergegeven. Deze tekenreekswaarde wordt door het stuurprogramma of de enumerator in het foutbericht geplaatst. Als de hardwaresleutel niet de waarde FailReasonString bevat, wordt het volgende foutbericht weergegeven:

Kan dit apparaat niet starten. (Code 10)

Aanbevolen oplossing

Het apparaat start niet. Klik op Stuurprogramma bijwerken om de stuurprogramma's voor dit apparaat bij te werken. Open het tabblad Algemene eigenschappen van het apparaat en klik op Probleem oplossen om de wizard Apparaatproblemen oplossen te starten.

Zoals je ziet wordt aanbevolen de driver bij te werken. Verwacht niet teveel van het automatisch updaten van drivers, maar misschien werkt het. Liever heb je zelf ergens alvast een nieuwe driver gedownload om mee bij te werken.

Is verder nog bekend van welke fabrikant de scsi-kaart afkomstig is? Of een FCC-ID op de kaart? Of geef ons de informatie die boven water komt als je dubbelklikt op de scsi-kaart in Apparaatbeheer, en wat er dan staat in het tabblad Details (de Ven_xxxx code, de Dev_xxxx code en evt. de Subsys_xxxxxxxxxx en Rev_xx codes).

Kijk ook even de volgende instructie door (van HP). Ik heb de driver opgezocht, en je kunt hem als bijlage van deze posting vinden.

[...]Klik op Opslaan in het dialoogvenster Bestand downloaden.
Kies een map waarin u het bestand wilt opslaan en klik dan op Opslaan.
OPMERKING: Deze driver is een gecomprimeerd bestand (.ZIP) en moet worden uitgepakt in een aparte map.

Wanneer u de download hebt bewaard, gaat u naar de map waarin u de download hebt bewaard en dubbelklikt u op het bestand om het uit te vouwen.
Nadat u het bestand hebt uitgepakt, kunt u de driver voor de SCSI-kaart bijwerken vanuit Apparaatbeheer van Windows door de volgende procedure uit te voeren:
Klik met de rechtermuisknop op het pictogram Deze computer en kies Eigenschappen. Het venster Systeemeigenschappen wordt geopend.
Klik op het tabblad Hardware en klik vervolgens op Apparaatbeheer. Het venster Apparaatbeheer wordt geopend.
Klik op + (het plusteken) naast SCSI- en RAID-controllers om de categorie uit te breiden.
Dubbelklik op Symbios Logic 53C416 PnP SCSI hostadapter. Het venster Eigenschappen voor Symbios Logic 53C416 PnP SCSI hostadapter verschijnt.
Klik op het tabblad Stuurprogramma's en klik vervolgens op de knop Stuurprogramma bijwerken onderaan het venster. De Wizard Apparaatdriver bijwerken verschijnt.
Klik op Volgende.
Selecteer Zoeken naar een geschikte driver voor dit apparaat (aanbevolen) en klik op Volgende.
Selecteer Een op te geven locatie en klik vervolgens op Volgende.
Klik op Bladeren. Ga in het veld Zoeken in naar de map waarin het gedownloade bestand 416w2k.zip is uitgepakt. Het bestand SYM41650.inf verschijnt in het veld Bestandsnaam.
Klik op Openen en vervolgens op OK om de driver te installeren. Als de foutmelding "Driver Signature not Found" (handtekening voor driver niet gevonden) verschijnt, klikt u op OK.
Klik op Voltooien om de installatie van de driver te voltooien.
Schakel het computersysteem uit en schakel het dan terug in.

We horen het wel.

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs

bedankt voor de moeite tot zover. Maar nog geen resultaat. Ik had het bestandje wat je hebt gemaild al zelf gedownlaod en geinstalleerd. Ik heb die van jou uiteraard ook geprobeerd maar er komt dan een melding van "geen beter software voor de hardware gevonden"

De scsi card is van adaptec AHA 2940 AU,
FCC Id FGT2940AU.
In de bijlage vind je de gevraagde info.

Alvast bedankt
Groetje Peter

Bijlagen

• printscr scsi jpeg.JPG
    printscr scsi jpeg.JPG
    31,2 KB · Weergaven: 57
Zoals in je eerste schermafdruk is te zien heb je 2 scsi-kaartjes (1 daarvan kan ook evt. intern op je moederbord zijn ondergebracht): 1 gebaseerd op Adaptec chips en 1 gebaseerd op LSI (Symbios) chipset. Die laatste (symbios) startte niet, en dat is dus de scsi-kaart waarvan een upgrade van de driver zinvol is.

Dus resumerend: De driver van mijn vorige posting is dus niet voor de adaptec kaart, maar voor de symbios kaart. Dus moet je van de symbios kaart de driver proberen te updaten m.b.v. de instructie die ik je gaf.

Tijs.

Hoi Tijs,

zo had ik je eerste aanwijzingen ook begrepen. Ik heb nu de Adaptec scsi kaart verwijderd. De andere blijft inderdaad zichtbaar. Ik heb nogmaals de update geprobeerd maar het resultaat blijft uit. zie bijlage. Ik heb ook al die symbios verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Geen resultaat. Hoe kan ik een scsi herkennen als die rechjtstreeks op mijn moederbord zit. Ik zie nergens de mogelijkheid om mijn kabel op te bevestigen.

Bedankt Peter

Bijlagen

• printscr scsi-3 jpeg.JPG
    printscr scsi-3 jpeg.JPG
    96 KB · Weergaven: 46
Hoi Tijs,

[...]Hoe kan ik een scsi herkennen als die rechjtstreeks op mijn moederbord zit. Ik zie nergens de mogelijkheid om mijn kabel op te bevestigen.

Bedankt Peter

De aansluitingen voor scsi-apparaatuur zitten bij dergelijke constructies in hetzelfde vakje als waar ook de toetsenbord-, muis- en usb aansluitingen. Ik neem aan dat bij jou het echt om een insteekkaart gaat en niet om een geïntegreerd ding.

Waarom die update niet werkt is moeilijk te bepalen, tenzij je de driver niet mag installeren omdat die niet digitaal ondertekend zou zijn. Of installatie van dergelijke niet-ondertekende drivers is toegestaan kun je zo nakijken:
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Tabblad Hardware klikken
Kijk via het knopje Handtekeningverificatie na of driver-installatie van niet-ondertekende drivers is toegestaan (bij de derde optie mag dit dus helemaal niet, bij optie 1 mag het zonder vragen, bij optie 2 krijg je een vraag, waar je positief op moet antwoorden ("Toch installeren").

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

alle raad gecontrolleerd maar stond allemaal goed. Ik geef het bij deze computer op. Ik ga de tape drive en scsi kaart in mijn andere computer proberen in te bouwen.

Hartstikke bedankt voor de goede raad, jammer dat het me niet gelukt is.

mvg Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan