Bios onthoud instelling niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

govi73

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2014
Ik wil in de bios aangeven dat de boot ipv dvd de ssd moet zijn. Als ik deze wil opslaan krijg ik een melding dat er geen wijzigingen zijn aangepast.
Ik heb een Asus B85M-E moederbord.

Hoi,

Wel met Y bevestigd als je de Bios verlaat

Laatst bewerkt:
Die mogelijkheid heb ik niet. Wel even uitgeprobeerd, maar daar reageert het niet op.

Via de BiosBootSelector F toets geprobeerd?
Je hebt in de bios bij afsluiten diverse opties, zal niet anders zijn in je bios of het batterijtje is leeg.

als ik met F de keuze voor mijn SSD maak door erop te klikken, sluit de bios direct af en start W10 op.

In het manual 2.10 staan de afsluitopties en bij het bootmenu kun je items instellen wat het eerst moet.
De BBS, in het manual staat dat het F8 is, snel indrukken want windows gebruikt die ook.

Als ik F8 indruk krijg ik inderdaad een lijst te zien waaruit ik kan kiezen.
Ik kan alleen een apparaat selecteren met de muis. Als ik op de ssd klik, sluit de bios direct en start Windows 10 op.
Bij de eerst volgende nieuwe opstart, staat de dvd weer op bootable (1).

Vraag mij af of de SSD wel bootable is, daar staat een windows op?

en start Windows 10 op
v.a. de DVD?

En indien alles UEFI dan dien je ook een UEFI bootable device te kiezen.

Vertel eens duidelijk wat je wilt en wat je doet, tis nogal vaag.....
Jij ziet alles wat er gebeurt, wij niet.

Ok opnieuw:
Ik heb een pc. Hierin zit een dvd speler, ssd disk en een sata hard disk in.
Als de pc opstart hoor je meteen dat de dvd wordt aangesproken. Hier zit geen dvd schijf in en vervolgens start windows 10 op.
Ik wil in de bios aangeven dat de ssd als eerste opstart. In het eerste scherm van de bios kan ik alleen kiezen uit dvd, en sata hd.
Kies ik in de bios voor "boot" dan kan ik hier ook kiezen voor ssd. Klik ik met de muis op ssd, dan sluit de bios direct af en start windows 10 op.
De keuze wordt niet onthouden, want de volgende keer staat de dvd weer als bootable in de bios. Op de ssd staat windows 10.

Resume, die W10 op de SSD en de SATA harde schijf hebben er niets mee te maken, gaat om de bootvolgorde in de bios dus.

Met alleen de SSD opstarten als die aan de eerste SATA poort hangt, als dat goed gaat, afsluiten en de andere devices eraan hangen, als dan nog de bootvolgorde fout is eet ik mijn pantoffel op ( gelukkig heb ik die niet).

Blijf het wel vreemd vinden, je kunt immers in het boot menu, blz. 2-35 van het manual, of het moet verkeert staan in Boot Device Control, blz. 2-37.

ik kan in het bootmenu, ik kan ssd selecteren maar dus niet opslaan. Na het selecteren van de ssd sluit de bios meteen af, geen bevestiging van de wijzigingen.

Terug geweest naar de winkel, bleek dat ze iets verkeerd hadden aangesloten op het moederbord. Nu werkt alles weer perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan