Bios onzichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart74

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
LS,
Ik heb het volgende "probleem"
Mijn computer een Acer Predator G3620 is voorzien van een AMD Radeon HD7870, prima videokaart echter voorzien van maar 1 poort voor 1 monitor.
Ik werk echter graag met 2 monitoren, dus heb ik een andere kaart ingebouwd, eentje met 2 poorten.
Werkt allemaal prima.
Echter bij het opstarten is het beginscherm, met daarop oa de toetscombinatie om in het bios te komen niet meet zichtbaar, De toets om in het bios te
komen is de del toets, maar ook als ik die indruk tijdens het opstarten, gebeurt er niets, dwz het scherm blijft zwart. laat ik de opstart procedure gewoon door lopen
dan is er zodra windows is opgestart er wel beeld en werkt de computer naar behoren.
Ik denk dus dat als ik op del druk tijdens de het opstarten, het Bios wel geopend wordt, maar GEEN beeld
( als ik de AMD kaart weer terug plaats, is het bios gewoon weer zichtbaar )
Heeft iemand enig idee hoe dat op te lossen?
En weet iemand hoe in het uitgebreide Biosmenu te komen?

Computer: Acer Predator G3620 3.2Mhz
Bios: AMI P11-A3 18-10-2012
smbiosversie 2.7
controller 255.255
Bios-modus UEFI

Graphische kaart: NVIDIA Gforce GT220

Er zijn amputized computers te koop met beperkende BIOS opties. Dat wordt door de fabrikant zo gedaan dat niemand aan de instellingen kan rommelen en de computer onder garantie hersteld moet worden.
Dus het kan zijn dat de BIOS post mededelingen alleen naar de originele kaart worden gestuurd. Zit die niet meer in, dan is het pech. Dus je moet eerst je originele kaart terugplaatsen, en vervolgens het hele bios controleren.
Bij deze actie kan je ook kijken of je al het laatste Bios hebt.

Ok, hartelijk dank voor deze reactie
Maakt het duidelijk.
Ik wist niet dat dit zo gedaan wordt.
Ik heb ooit, jaren geleden, voor een computer een update gekocht bij een derde bedrijf, wellicht dat ik dat nu weer kan doen,
de moederbord gegevens heb ik.

De reden dat ik in het bios wil is omdat er op het moederbord een vga poort zit, (is afgedekt) en die zou ik dus naast de originele
videokaart voor m'n 2e monitor willen gebruiken, en daarvoor moet ik dus het bios in, en dan de uitgebreide versie van het bios.
Dat zou via een bepaalde toetscombinatie toegankelijk zijn. Die poort functioneert nu niet.
En via het standaard bios menu is er ook nergens een optie te vinden om die vga poort in of uit te schakelen.
Bij acer is inderdaad een biosupdate beschikbaar, maar die heb ik nog niet durven gebruiken, ten eerste omdat als het inderdaad zo is als je beschreven hebt
dit waarschijnlijk niet zal helpen, en tja, eigenlijk werkt het allemaal nu, dus waarom zou je aan het bios gaan rommelen.
Maar nogmaals bedankt voor je snelle reactie

Je kan kijken wat ze in de update hebben gedaan. Dat moet ik de readme staan, en betekent niet dat je tegelijkertijd een Biosupdate hoeft uit te voeren.
Ik vond op internet een plaatje van je computer met twee DVI uitgangen. In feite ben je op een foute spoor: je mag nooit twee videokaarten naast elkaar gebruiken. De oplossing is een videokaart met twee uitgangen te gebruiken.
Meestal kan je een verloopkabel aansluiten wat aan de ene kant DVI heeft en aan de ander kant VGA. Dat kan je in de handleiding van je nieuwe VGA kaart nalezen of dat ondersteunt wordt.

Nee, ik heb geen 2 videokaarten gemonteerd, maar een andere met 2 poorten, 1x digitaal en 1x analoog (vga)
De originele die fabriekshalve gemonteerd was heb ik uiteraard verwijderd. Dat moest trouwens wel want er kan maar 1
videokaart gemonteerd worden pcie
Wat ik bedoelde dat er op het moederbord ook een vga poort zit, echter die is afgedekt en denk in in het bios
uitgeschakeld.
En dat was/is dan ook de reden om in het bios de duiken.
In het standaard bios menu zit die optie er niet in, en ik weet dat de meeste biossen dmv een bepaalde toetscombinatie
toegang geven tot een veel uitgebreider menu, alleen weet ik niet welke combinatie dat is voor een AMI bios.
De optie van dvi naar vca wordt niet ondersteunt.
Maar het werkt nu, alleen zal ik als ik in het biosmenu wil eerst even die andere videokaart moeten monteren.
En ik zal er eens een berichtje naar Acer aan wagen, kijken hoe die reageren.

Groet!

Heb je alle twee schermen aan staan tijdens het opstarten!

Ik heb meestal beide schermen aan staan ja.
Uiteraard heb ik na jouw opmerking hierover even opnieuw gestart met maar een (1) scherm aan
het hoofdscherm natuurlijk, maar dat maakt geen verschil

Laatst bewerkt:
Nog een laatste idee: bij twee schermen kan je de tweede scherm hetzelfde laten weergeven als de hoofdscherm, of de tweede scherm kan een uitbreiding zijn van het eerste scherm. Heb je ooit in de stand hetzelfde weergeven geprobeerd het BIOS in te kunnen zien? Alternatief kan je nog de weergave op het tweede scherm helemaal uitzetten.

Gaat het niet linksom, dan misschien rechtsom.

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ga dat morgen zeker even uitproberen.
Het leuke van 2 schermen is, vind ik, dat je op elk scherm iets anders kan doen, bv als ik met photoshop bezig ben
staat op 1 scherm het programma met de foto die ik aan het bewerken ben, en op het 2e scherm heb ik een aantal
veel gebruikte opties/commando's open staan, die dan direct toepasbaar zijn, dat geld ook als ik met autocad bezig ben
werkt echt perfect. ben ik met kul bezig, bv internet, dan staat op het ene scherm internet aan en op het andere bv outlook
of faceboek.
En omdat ik op deze computer W8 heb staan, is mijn bureaublad ook verschillend naar wens in te stellen.
voorheen had ik daar een apart programmatje voor, maar dat is niet meer nodig.
Maar goed, ga morgen eerst die opties uitproberen.

Het punt is dat je niet iedere dag naar het BIOS moet gaan. Dus je kan incidentieel omschakelen. Zelf heb ik ook twee schermen, en de tweede staat meestal uit. Alleen soms heb ik hem nodig.

Nou, van alles geprobeerd, maar het bios blijft zwart, althans het scherm.
Nee, natuurlijk ga je niet dagelijks naar het bios, als het goed is zelfs helemaal niet, maar als je eens een keer wilt (of moet) opstarten vanaf de dvd speler, of dat je zoals in mijn geval in het bios wil zoeken om een extra vga poort "aan" te zetten, is het toch wel handig, vandaar mijn noodkreet hier op dit forum.
Bij mij staat het 2e scherm altijd aan, is het niet bij het gebruik van bepaalde programma's om veel gebruikte opdrachten/functies direct bij de hand te hebben, dan wel staat outlook continue aan, kortom het is allemaal erg veel handiger dan met 1 scherm
Maar goed, in voorkomende gevallen zal ik dan maar eerst de "originele" videokaart monteren.
In ieder geval Heer Lutz, ondanks dat mijn "probleem" niet is opgelost, hartelijk dank voor uw moeite en tijd.

Helaas nog geen oplossing voor mijn "probleem"
Zou Acer wellicht toch iets geprogrammeerd hebben zodat niet van de fabrieks instellingen afgeweken kan worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan