Bios optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Ik wandelde zojuist eens door het BIOS en kwam erachter dat de DRAM FREQUENCY op 100 MHz stond.
Door die te veranderen naar 133 MHz zijn de lees- en schrijfprestaties van het geheugen drastisch verbeterd - resp. van 725 MB/sec naar 1005 MB/sec en van 129 MB/sec. naar 179 MB/sec.
Nu vroeg ik me af of ik nog meer dingen kan verbeteren door instellingen in het BIOS te veranderen.
Probleem is dat ik van de meeste niet weet wat ze betekenen, laat staan of ik ze kan veranderen.
Maar als verbetering mogelijk is hoor ik dat graag.
Alle suggesties zijn welkom.

Guus.

@Guus abc ! Zo heb ik het mezelf geleerd,kopieer een des betreffend Item naar Google en je zal verbaast staan wat je allemaal te weten kan komen.
Succes.

@ Guus, je kan ook even kijken in het bios naar "Load optimal settings" Is maar een suggestie hoor.

Geplaatst door BANDIT123
kopieer een des betreffend Item naar Google en je zal verbaast staan wat je allemaal te weten kan komen.
Bedankt.
Ik heb al een paar sites gevonden waar ik een heel eind mee kom - o.a. deze.
Geplaatst door vanzwam
je kan ook even kijken in het bios naar "Load optimal settings"
Mijn BIOS kent helaas alleen "Load default settings".

Guus.

Nog een vraagje: het wordt afgeraden het BIOS te updaten.
Voor de chipset van het moederbord vind ik echter wel nieuwe drivers (moederbord is uit 2001, laatste drivers voor chipset zijn uit 2005).
Is het aan te raden die te installeren?
Het gaat om dit moederbord en deze VIA Chipset 4 in1 Drivers.

Guus.

Zolang je geen problemen hebt ,en je progjes draaien goed,niet aan het Bios komen .
De drivers kan wel,dat kan geen kwaad.

Aanvulling: De laatste Bios ondersteund een Maxtor HD tot 160 Gb

Laatst bewerkt:
Is gebeurd en voorlopig houd ik het hier maar bij.
Ik heb de laatste tijd nogal wat upgrades uitgevoerd (ander moederbord, van Celeron 366 MHz naar Pentium III 1 GHz processor en van 256 MB RAM naar 640 MB RAM) en veel meer haal ik waarschijnlijk niet uit Win98SE.
Maar dat hoeft ook niet, want alles draait nu als een speer. :)
Op mijn werk gebruik ik WinXP Pro (Pentium 4, 2.6 GHz en 512 MB RAM).
Om het in autotermen te zeggen: als die machine op mijn werk een leuke middenklasse Volvo is, is mijn pc nu een Porsche Turbo. :D

Bedankt voor jullie antwoorden. :thumb:

Guus.

Hou alleen even in gedachten,dat als je nog naar een grotere HD gaat dat je de Bios nog wel moet Updaten.

Geplaatst door BANDIT123
Hou alleen even in gedachten,dat als je nog naar een grotere HD gaat dat je de Bios nog wel moet Updaten.
Een nóg grotere HD? :D
De vorige was 6 GB en daarvan was de helft altijd ongebruikt. :)
Maar ik doe dan ook niets met video, en muziek/afbeeldingen brand ik vaak op cd-rom.
Dus het zal wel even duren voordat de resterende 36 GB van de 40 gebruikt zijn.
Toch bedankt voor je tip, want hij kan het over een jaar begeven en dan kun je waarschijnlijk geeneens 40 GB schijven meer kopen, zoals je nu al geen 20 GB exemplaren meer kunt krijgen - die grens schuift ook steeds verder omhoog. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Kijk maar uit met je "Porsche Turbo", dat je niet uit de bocht vliegt.:p

Geplaatst door crash
Kijk maar uit met je "Porsche Turbo", dat je niet uit de bocht vliegt.:p
Geplaatst door Guus abc
Komt behoorlijk overeen met jouw systeem.
Je wordt toch niet jaloers, Crash? Met een middenklasse Volvo kom je ook een heel eind, hoor. :p ;) :D

Geplaatst door Guus abc

Om het in autotermen te zeggen: als die machine op mijn werk een leuke middenklasse Volvo is, is mijn pc nu een Porsche Turbo. :D

Guus.

Mmm, beetje appels met peren vergelijken...
Installeer op jouw porsche turbo ook eens win XP pro en zet daar dezelfde ongein op als de pc op je werk (waarschijnlijk barst die uit z'n voegen van de beveiliging)... eens kijken of je dan niet je motor opblaast :D

Geplaatst door Guus abc
Komt behoorlijk overeen met jouw systeem.
Met een middenklasse Volvo kom je ook een heel eind, hoor. :p ;) :D
Die van mij loopt iets sneller.:p
Ik heb liever die Volvo, dan de Porsche. Het is een stuk veiliger in die Volvo.:)

Geplaatst door Sarvo
Mmm, beetje appels met peren vergelijken...
Ik weet dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is - en dan zit het ding ook nog eens in een netwerk dat de boel kan vertragen.
Ik ben gewoon bevooroordeeld en daarbij heb ik ook nog iets tegen die gladde look van XP, die ik (door al die beveiliging, inderdaad) niet kan veranderen in Klassiek.
Laten we het er maar op houden dat die XP op mijn werk een Porsche is die ze vergeten zijn van de handrem te halen. :D

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan