BIOS, Processor, Mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Hallo,

Heb 3 vragen:

1)Graag zou ik mijn processor (AMD 64 3200+) willen overklokken. Nu kijk ik in mijn BIOS, maar ik kan niet bij de gegevens van mijn processor komen. Hoe kan ik dit wel toegankelijk maken?

2)Op een andere pc zit dezelfde processor, maar daar wil ik graag een snellere inzetten van AMD. Wat is nu de snelste AMD die te koop is en welke Mobo heb ik daavoor nodig?

3) Welke webwinkel is goed, betrouwbaar om dingen te kopen? Heb gezien dat via internet het goedkoper is dan in de winkel, maar weet niet welke webwinkel wel of niet aan te raden is....hebben jullie goede ervaringen met een bepaalde winkel?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!

Komt het moederbord uit een "kant en klaar" systeem zoals Dell, HP, Packard Bell, dan kun je de Bios instellingen wel vergeten. Deze Bios versie's zijn zo gemaakt, dat je vrij wel niks kunt instellen.

Maar eh... bij de beschrijving van je moederbord op de Asus-site staat dit:

Overclocking Features

AI NOS(Non-delay Overclocking System)
AI Overclocking (intelligent CPU frequency tuner)
ASUS PEG Link for single/dual graphics cards

Precision Tweaker:
- vDIMM: 9-step DRAM voltage control
- vCore: Adjustable CPU voltage at 0.0125 increment
- SFS (Stepless Frequency Selection): allowing FSB tuning from 200MHz up to 400MHz at 1MHz increment
- PCIe Frequency: allowing PCIe frequency from 100MHz up to 200MHz at 1MHz increment

Fixed PCIe/PCI/SATA frequencies.
ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

Maar eh... bij de beschrijving van je moederbord op de Asus-site staat dit:

Overclocking Features

AI NOS(Non-delay Overclocking System)
AI Overclocking (intelligent CPU frequency tuner)

Precision Tweaker:
- vDIMM: 9-step DRAM voltage control
- vCore: Adjustable CPU voltage at 0.0125 increment
- SFS (Stepless Frequency Selection): allowing FSB tuning from 200MHz up to 400MHz at 1MHz increment
- PCIe Frequency: allowing PCIe frequency from 100MHz up to 200MHz at 1MHz increment

Fixed PCIe/PCI/SATA frequencies.
ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

Ja dat heb ik gelezen, maar bijv. het instellen van de mhz of de multiplier zijn geblokkeerd bij mij en ik weet niet hoe ik dat kan deblokkeren.

Ik denk de handleiding even goed doorlezen...

Zal eens kijken of ik er verder iets over kan vinden. Kan het mss aan een jumper liggen die verkeerd op het mobo zit, want het wordt toch niet zomaar geblokkeerd in de bios?

iig hartelijk dank voor de antwoorden en zal het allemaal door gaan nemen!!!

Komt het moederbord uit een "kant en klaar" systeem zoals Dell, HP, Packard Bell, dan kun je de Bios instellingen wel vergeten. Deze Bios versie's zijn zo gemaakt, dat je vrij wel niks kunt instellen.

Nee, het is een 'los' mobo.

Grappig, in de nieuwe manuals wordt er niet gerept over de instelling "Jumperfree Configuration" terwijl dat bij de "oude" manual staat het er wel in, zeker afhankelijk van de biosversie?:confused:

Grappig, in de nieuwe manuals wordt er niet gerept over de instelling "Jumperfree Configuration" terwijl dat bij de "oude" manual staat het er wel in, zeker afhankelijk van de biosversie?:confused:

In de handleiding die ik heb staat wel Jumperfree configuration en daar staat: overclock options, cpu frequentie, cpu multiplier, cpu voltage, ddr voltage, maar weet dus niet of en hoe ik daarin kan komen, want het is gelockt.

Wat zijn eigenlijk de maximum waardes die je in mag vullen bij een AMD3200+?

Moet je kijken wanneer je pc ermee op houd of is het stapje voor stapje omhoog zetten?

Ach, een CPU overclocken is gepiel in de marge, je merkt er niets van.
En je kunt het toch niet instellen.:)

Je geheugen overclocken wel iets.
En dan gooi je de mutipliër van de proc omlaag en verhoog je de FSB van proc en geheugen tot het niet verder wil of blauwe schermen krijgt.

Maar al met al, je merkt er weinig van.

Ach, een CPU overclocken is gepiel in de marge, je merkt er niets van.
En je kunt het toch niet instellen.:)

Je geheugen overclocken wel iets.
En dan gooi je de mutipliër van de proc omlaag en verhoog je de FSB van proc en geheugen tot het niet verder wil of blauwe schermen krijgt.

Maar al met al, je merkt er weinig van.

Dus kan dan beter deze cpu laten voor wat die is en bijv een 6000+ erin doen? Neem aan dat je dat wel merkt?

Bestaan die dan voor socket 939?

Maare, de hele configuratie bepaald de snelheid, niet alleen de snelheid van de CPU, het geheugen, het type daarvan, de chipset, in dit geval zit de geheugencontroller in de CPU en die controller maakt in feite 80 % uit voor de snelheid.

Maare, werkt deze dan niet goed? ik heb hier een AMD64 3200+ 2 gig. en een AMD Athlon 1800+ 512mb, ze zijn beide bijna even snel, alleen met films renderen merk je het verschil, en iets in gamen, maar dat heeft meer te maken met de grafische kaart.

Bestaan die dan voor socket 939?

Maare, de hele configuratie bepaald de snelheid, niet alleen de snelheid van de CPU, het geheugen, het type daarvan, de chipset, in dit geval zit de geheugencontroller in de CPU en die controller maakt in feite 80 % uit voor de snelheid.

Maare, werkt deze dan niet goed? ik heb hier een AMD64 3200+ 2 gig. en een AMD Athlon 1800+ 512mb, ze zijn beide bijna even snel, alleen met films renderen merk je het verschil, en iets in gamen, maar dat heeft meer te maken met de grafische kaart.

Met XP werkt het perfect, maar merk met Vista dat die wat meer moeite heeft. Weet niet of ik het erover mag hebben, maar als eMule openstaat en ik speel een 'zware' game, dan heeft hij heel veel moeite (Call of duty, rFactor, Company of Heroes, Flight Simulator X. Moet dan eerst eMule afsluiten en dan gaat het weer prima. Weet niet of het met een sneller systeem beter gaat, maar als het niets uitmaakt, dan is het zonde van de centen natuurlijk.

p.s. kijk voor mijn volledige systeem in mijn profiel, mss dat daar iets instaat wat vervangen moet worden.

Hoi !

Je kunt r beter 2 x 512 Mb geheugen bij zetten, dat gaat je meer helpen dan overklokken in Vista Ultimate !

Enne.... wat is je rating in Vista, speciaal van je graka ?

Greetz,

Harry.

Hoi !

Je kunt r beter 2 x 512 Mb geheugen bij zetten, dat gaat je meer helpen dan overklokken in Vista Ultimate !

Enne.... wat is je rating in Vista, speciaal van je graka ?

Greetz,

Harry.

De rating geeft 4,2 aan.

Zou meer geheugen de oplossing zijn?

Welk budget heb je voor een algehele upgrade?
Met een Asrock bordje, DDRll geheugen, wat erg goedkoop is momenteel, en een AMD proc in een AM2 socket, die ook niet duur zijn, heb je al iets voor weinig.

Wat is overigens, je grafische kaart?

Vista voelt zich pas lekker met games v.a. 2 gig. intern geheugen, die grafische opleukertjes zoals de sitebar vreet natuurlijk resources, ook als je aan het gamen bent blijft dat op de achtergrond meerdraaien.

Als je hem helemaal kaal laat draaien, heb je een win98/2000 look, niet mooi maar wel is alles poepiesnel ineens, uit ervaring.:)

Welk budget heb je voor een algehele upgrade?
Met een Asrock bordje, DDRll geheugen, wat erg goedkoop is momenteel, en een AMD proc in een AM2 socket, die ook niet duur zijn, heb je al iets voor weinig.

Wat is overigens, je grafische kaart?

Vista voelt zich pas lekker met games v.a. 2 gig. intern geheugen, die grafische opleukertjes zoals de sitebar vreet natuurlijk resources, ook als je aan het gamen bent blijft dat op de achtergrond meerdraaien.

Als je hem helemaal kaal laat draaien, heb je een win98/2000 look, niet mooi maar wel is alles poepiesnel ineens, uit ervaring.:)

Grafische kaart is een ATI X 1600XT 256mb.

Asrock heb ik nog nooit gehad, heb altijd ASUS gehad en heb ook altijd AMD gehad. Hoor verhalen (weet dus niet of het zo is) dat AMD's qua snelheid en prestatie's net zo goed zijn als Intel, voor een lagere prijs.....is dat ook zo?

Maar als ik nu iets nieuws haal, zou ik ook graag willen dat het een lange tijd meegaat en niet dat ik naar een jaar weer een upgrade moet doen.

Toen ik de 3200+ kocht zeiden ze ook dat ik er jaren, jaren en jaren mee door kon, maar merk nu al dat het niet gaat gebeuren. Ok, mss ligt het niet alleen aan de processor, maar dacht dat de rest van mijn systeem er toch wel mee door kon.

Maar dat mijn beeld zo schokt tijdens 'zware' spellen, terwijl eMule actief is, dat kan dus met het intern geheugen te maken hebben?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Reken maar van "Yes"!!

Zie ook de post van @L.P.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan