Bios reset na schoonmaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvann

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2010
Hallo,

Ik heb een vraag, er zat aardig wat stof in mijn computer. Ik heb de stof voorzichtig weggezogen met een stofzuiger en weggehaalt met een doekje. Ik heb de videokaart, ram staaf en cpu koeler even verwijderd en weer teruggeplaatst.

Nu heb ik de PC weer aangezet, maar deze faalde telkens (monitoren startte niet of pc liep na 5 seconde vast).

10 minuten later weer getest met een wattmeter er tussen en hij werkte, eenmaal opgestart had ik OCCT gedownload en opgestart om mijn pc eens wat testen te geven. OCCT claimde dat de normale clocksnelheid van de CPU 3,2Ghz was terwijl dit 2,7Ghz hoort te zijn (erg vreemd). Ik startte de CPU stresstest, kreeg een klein piepje uit de PC en deze liep gelijk helemaal vast. Er was niks raars op de grafieken te zien en volgens hwmonitor en OCCT draaide mijn CPU rond de 25 graden :(

10 minuten later nog een poging, toen startte ik de pc nog maar een keer op. Toen hij aan stond viel mij op dat de datum (in windows) terug was gezet naar 26 april 2000. Deze heb ik weer teruggezet. Ikzelf gebruik opera als browser en ik heb hier nooit problemen mee gehad, eenmaal toen ik nu een webpagina probeerde te laden liep de PC weer vast.

Sinds toen heb ik de PC niet meer aangedaan omdat ik het wat eng vind, terwijl hij vandaag VOOR het schoonmaken netjes 6 uur aan heeft gestaan zonder enkele crashes. Sterker nog, ook de dagen ervoor had hij geen crashes.

Er is dus iets fout gegaan en ik weet niet wat, ikzelf denk dat ik de bios batterij heb losgezogen met de stofzuiger en dat hij de CPU clock zo hoog heeft teruggezet dat de CPU telkes hierbij crasht (ofzo, ik heb echt geen flauw idee).

Het ergste is dat ik via mijn moederbord de CPU clock niet kan veranderen.

Iemand enige suggesties, dat zou geweldig zijn!

Symptonen:
- Geresette tijd
- Geresette cpu clock
- Vastlopers

Wat heb ik geprobeerd:
- Alle componenten aangedrukt
- Gechecked of alles goed zat
- Stresstest (welke faalde)

Systeemspecificaties
- HP Pavillion van 4 / 5 jaar oud
- Amd Phenom II x6 T1045 2,7Ghz 6core
- 4GB DDR3 RAM
- Western Digital Black 1TB
- MSI R9 270 2GB GPU
- Foxcon 2AA9 moederbord
- 430W PSU

Laatst bewerkt:
misschien is de CMOS batterij stuk gegaan door een shortout, of heb je de CMOS reset pins een shortout geeven met iets conductief?

EDIT: heb je pinnetjes aangeraakt met de zuiger zodat ze geplooid raakten, of heb je geschaapt op het mobo? je kan het stuk gemaakt hebben daardoor :p

Laatst bewerkt:
Als ik dit hoor, dan denk ik altijd aan de kapot gedraaide ventilator omdat die te snel rond ging voor de stofzuigermond, in de omgekeerde richting, en stroom opwekte. Wanneer de ventilator van de processor hierdoor is doorgebrand en niet meer kan ronddraaien dan doen sommige computers het niet, uit veiligheid overwegingen. Misschien heeft u zo een computer en begint de ventilator niet elke keer met draaien of stopt die weer. Het zelfde geldt voor de ventilator van de voeding. Er kan natuurlijk ook een draad tegenaan liggen.

Ik las niet in het bericht dat u in de BIOS bent gegaan. Als de batterij even geen contact heeft gemaakt door luchtdruk verschil of de "reset pennetjes" zijn geraakt met metaal zoals al opgemerkt, dan moet u altijd in de BIOS gaan en de instellingen op "standaard waarden" zetten en afsluiten (opnieuw opstarten). Vervolgens in de BIOS de juiste waarden selecteren wanneer dit nodig is. Veel computers hebben over-clock instellingen die mogelijk niet bij uw processor en geheugen passen, deze vergen trouwens ook veel meer spanning van de voeding en zo heel veel spanning heeft u niet. Bij mij heet dat in het Cell menu de "D.O.T. Control" (Dynamic Overclocking Technology). Even zoeken dus. Misschien staat nu ook de on-board grafische chipset wel aan, in plaats van de PCI-E. U zult niet veel Watt over hebben. Ga alle instellingen daarom kritisch bij langs.

De BIOS heet ook wel Setup en bij het opstarten komt een bericht voorbij dat u een bepaalde toets moet gebruiken om in de Setup te geraken. Kan Del zijn of F1, F2 maar alles proberen brengt je er ook in. Maak trouwens zeker dat er geen nieuwe 3 Volt batterij in moet, dat die goed schoon is en dat deze goed contact maakt. Ze kosten bij Action of voordeelwinkels iets van 50 cent.

Gezien de leeftijd denk ik gewoon dat de bios batterij leeg is, vervang deze eens voor een nieuwe en stel de datum opnieuw in in de bios.

3,2 GHz is de boostfrequentie van de processor. Die werkt alleen bij maximaal 3 cores. Mogelijk zijn er cores uitgeschakeld in het bios.
heb je overigens de koelpasta vervangen bij het loshalen van de koeler?

Bedankt voor de vele reacties jullie zijn geweldig! :) maar ik denk dat het een heel ander probleem is.

Ikzelf had de ram modules er uit gehaalt en er weer terug in gedaan, maar het viel me op dat ik ze in verschillende memory banks heb geplaatst dan dat ze eerst zaten. (van membank 2 & 4 naar 1 & 2)

Ik heb ze teruggeplaatst naar oorspronkelijk (2 & 4) en nu staat de bios al 10 minuten aan zonder vast te lopen. Windows is ondertussen ook al opgestart en opera (browser) werkt ook (nog) zonder vastlopers.

Zou dit het probleem kunnen zijn, het lijkt mij maar scheef?

Ikzelf ga nu weer wat testen uitvoeren (cpu stresstest etc), ik hou jullie op de hoogte.

Over die koelpasta, het is misschien idd een slim idee om nieuwe te plaatsen. De koelpasta is nooit vervangen en ziet er niet echt gezond uit. Echter heb ik mijn CPU nooit boven de 50 graden uit zien komen (ook niet met gamen).

Laatst bewerkt:
cpu koeler even verwijderd en weer teruggeplaatst

Dan heb je sowieso warmtegeleidende pasta nodig, schoonmaken met wasbenzine en een zo dun mogelijk laagje ervan smeren.
Waarom iedereen het koelpasta noemt ontgaat mij, spul koelt niets...........

Yup, de CPU test werkt nu ook zonder enkele problemen het lag dus aan de ram indeling. (nogsteeds appart).

Een vriend van mij heeft vast nog koelpasta, die ga ik eens "lenen" ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan