Bios rom checksum error

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanri78

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2001
Vorige week zei m'n pc tijdens het werken spontaan "poef" en deed niets meer, beeld zwart en piepte met lange beeps.
Ik heb een Chaintech moederboard en die geven geen errorcode af (met intell p4, 2GHz, Wxp pro, 2 jaar oud).
Omdat het beeld zwart bleef dacht ik, dat het de videokaart was maar na die omgewisseld te hebben veranderde er niets.

Toen heb ik de bios gereset d.m.v. een jumper te verplaatsen en weer terug te zetten en toen verscheen er waarachtig weer text op het scherm en geen beeps meer. Op het scherm stond een melding "Bios Rom Checksum Error" en hij vroeg om "Awdflash.exe" in de A:\-drive. Dus ik awdflash op een floppy gezet en erin gedaan en hij startte weer op en alles was weer normaal. Ik helemaal blij. Bij het beginscherm veschijnt wel een warning "CMOS Checksum Error" maar daarna start ie gewoon door.

Echter na een kwartier zei hij weer poef en beepte weer hetzelfde. Alleen nu helpt het resetten van de bios ook niet meer. Alleen als ik echt een paar uur wacht dan werkt de reset en kan ik em weer opstarten na em awdflash.exe te geven via de A-drive. Maar na een korte tijd valt ie weer uit.

Is m'n bios chip nu defect? Zijn die los verkrijgbaar?
Het lijkt ook een temperatuurgevoelig probleem, omdat ie alleen weer opstart al ie helemaal koud is?

Award flash zelf zal weinig aan de bios veranderen, het is meer een software progje die de biosupdate uitvoert. Checksum error is vaak een cmos die niet goed of niet geladen is. Ik zou de cmos clearen met de jumper op je moederbord, zit die er niet op dan je back-up batterij eruit halen voor een half uur of zo en dan terugplaatsen. Daarna in de bios je default values laden, save to cmos en kijken of je systeem start. Als dat zo is, terug naar je bios en je instellingen fine-tunen.
Succes ermee

De Bios resetten had ik al gedaan. Dan start hij wel weer door maar na 10 min (ik denk als ie is opgewarmd) valt alles weer uit en geeft weer lange beeps.

P.s.
Wat ik eigenlijk ook niet begrijp, is dat mijn vraag onder een andere naam op deze site staat. Hoe dan ook, er staat in elk geval al wel een antwoord bij. Bedankt!:thumb:

Dan denk ik toch aan een voedingsprobleem. Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te testen?

kan de temperatuur van cpu ook te hoog worden
contreer je koeler even of hij nog wel goed werkt

hielp tenminste bij mij wel

De fan van de processos draait dus ik neem aan dat die niet te heet wordt?

Een andere voeding heb ik niet nee. Kan ik checken of deze voeding nog goed is? De ledjes van de cdrom drives branden wel en ook de fan van de cpu draait. Of is misschien een bepaalde sector van de voeding stuk?

Groetjes,
Marco

Kijk eens in het Bios wat voor voltage waardes er weergegeven worden.

Ik heb nu het batterijtje ook vervangen om dat in elk geval uit te sluiten. Maar zowel met als zonder batt start hij niet meer op. Alleen nog de lange beeps. Nu kan ik dus ook niet meer in de bios kijken om de eventuele voedingsspanningen te checken. Is er een manier om de voeding op een andere manier te controleren? De fan draait wel en de ledjes ook. Is het niet gewoon de bios chip zelf?

Groetjes, Marco:(

Hallo

Meestal duidt een "poef" op een defekt / te herstellen powersupply......

Vlug uit te sluiten d.m.v. geleend , of nieuw gekocht exemplaar.....

P.s.: d.m.v. een digitale multimeter , is een a.t. alsook een ... a.t.x. p.supply eenvoudig/snel uit te meten ....

Peter

Ik weet niet wat een a.t. of a.t.x. is maar okay, ik heb wel een multimeter. Welke spanning(en) moet ik dan waar meten?

Groetjes, Marco

AT is de voorloper van de ATX voedingen die tegenwoordig in de pc's zitten.
Jij hebt waarschijnlijk een ATX voeding in je pc zitten.

Je zal de voeding uit de pc kast moeten halen en zorgen dat je hem aan kan zetten.
Je kan dit niet zomaar doen je moet ff op de grote stekker, die normaal naar het moederbord gaat, een paar draadjes verbinden.

Let op welk draadje waar in moet.
(zie bijlage voor de ATX-stekker)

Verkeerde knopje gebruikt.:o
Hier alsnog de bijlage.
attachment.php

Je moet een draadje bij "PS-ON" erin doen en op een zwarte draad verbinden.
Met "Power-OK" heb je niks te maken om de voeding te laten werken buiten de pc kast.

Stop daarna pas de stroomstekker in het stopcontact!!!!!

Als de fan gaat draaien is de voeding ingeschakeld.
Gele draden op de Molex aansluitingen(stroom aansluiting HDD/cd-rom) zijn normaal +12 volt en de rode zijn +5 volt.
De voltage waardes van de grote stekker staan op de bijlage.

Bijlagen

• atxstekker schema.gif
    atxstekker schema.gif
    8,6 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Opgelost!

Nadat ik de voedingsspanningen heb gecheckt (die allen klopten) heb ik em maar naar de winkel gebracht. De winkelier trok kort een wenkbrauw omhoog en trok vervolgens meteen m'n 256MB sdram eruit en stopte een nieuwe erin en het ding deed het weer. Wie had dat gedacht!

In elk geval bedankt voor het meedenken,

Groetjes, Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan