Bios SCSI

Status
Niet open voor verdere reacties.

margon

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Ik heb een nieuwe harde schijf geplaatst en nu krijg ik elke keer de melding bios scsi niet aanwezig. Wat nu?

Geef eerst eens wat meer info.
Hier kunnen we echt niks mee.
Wat voor schijf heb je er in gezet?
Welk Bios heb je?
Hoe is de schijf aangesloten?(Raid, SATA)
In wat voor pc heb je de schijf geplaatst?

Sorry

Ik weet wel al veel van computers maar nog lang niet alles. Ik zal even het hele verhaal uitleggen. De computer was van een vriend van mij en had 3 harde schijven. 1 was kapot dus die had ik verwijderd. Toen heb ik alles opnieuw opgezet met windows 98se en alles werkte goed. Nu wilde mijn vriend een vriendin helpen en heeft haar gepartitioneerde FAT32 schijf op de computer van mijn vriend aangesloten. Zijn 2 schijven waren ongepartitioneerd FAT16. Nu kreeg hij de computer niet meer opgestart en dus kreeg ik die.
Als eerste met opstarten krijg ik de melding dat er geen BIOS voor de SCSI is geinstalleerd en het setupscherm voor de BIOS van de SCSI enz.

Ik heb de schijven weer geformatteerd en wil dus Windows 98 installeren maar krijg bij scandisk de melding dat de 2e schijf (D:) of het laatste deel beschadigd is of er is iets met fdisk. Dus ik het een en ander geprobeerd met fdisk maar daar krijg ik geen verandering door.

Ik heb een Intel Celeron MMX 333Mhz, 1 LBA harde schijf van 4,3 Ghz (C:) en 1 LBA harde schijf Maxtor van 33,8Ghz (D:).
De computer start op met bios v.1.30 en later bios v4.60 PGMA.
Ik kan windows niet installeren dus weet niet hoe ik nu kan nakijken wat voor moederbord ik heb of weet je zo nu wel genoeg?

De schijven zullen wel in GB zijn ipv Ghz?

Na het booten kun je 2 BIOS'sen in, die van het moederbord en die van de SCSI-controller. Bij de laatste is dat vaak via CTRL-A (Adaptec SCSI). In het BIOS van de SCSI controller kun je het BIOS activeren, dit is wel nuttig als je via de SCSI-controller wilt booten.

Inderdaad de schijven zijn Gb.
En met Ctrl A blijft hij aangeven dat er geen Bios voor de SCSI is geinstalleerd. Als ik hem zelf de SCSI laat uitzoeken dan geeft hij niks aan bij de boot voor de SCSI (die zit op 0), op 3 en 4 zitten de cd-rom en cd-rw en op 7 de host.
Wat moet ik doen?

Zoek eerst eens uit welke SCSI-controller (kaart/host) er in zit, zowel merk als type.

Bedankt voor de reacties tot nu toe

Hoe kan ik dit nakijken? Schroef ik de computer open en kijk op de moederkaart en waar? Of kan ik in de Bios ergens kijken waar dit staat?

Staat vaak in het BIOS ja, anders op de SCSI-kaart. Is het een onboard SCSI-kaart dan is het merk/type PC of moederbord meestal voldoende.

Ik weet niet waar te zoeken

Nou, ik heb van alles geprobeerd en weet niet of ik nu het goede heb:
AHA2940A4 Volgens mij is dit de host Adaptec v.1.30

AX6BC R2.10

A open
FSP300-60GT

Zit hier iets bij waar je iets aan hebt?

Re: Ik weet niet waar te zoeken

Geplaatst door margon
AHA2940A4 Volgens mij is dit de host Adaptec v.1.30

De AHA 2940 heeft wel een BIOS, die moet je alleen even activeren. Zodra je het BIOS van de kaart in kunt (Via CTRL+A) moet je even zoeken naar Enable BIOS (of zoiets :D)

Ik heb in die settings van CTRL A dus alles afgezocht en nergens staat er iets over de bios enabelen. Wat nu?

Op deze pagina vind je genoeg info (Engels en PDF-lezer vaak noodzakelijk).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan