bios update nodig of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al eerder geopperd: zijn de fans schoon?

Nog niet genoemd: je hebt je BIOS bijgewerkt. Moderne computers kunnen of stil werken, of in perfomance mode. Soms stel je dat via de BIOS / UEFI in. Stel je voor, dat je oude instelling stil was, en nu is de instelling performance...

Aanvulling op de tip van Whittey:
Soms is de case-fan zonder kap redelijk stil, maar met kap niet. Dit kan komen omdat de case-fan veel op een toerental draait die een resonantie veroorzaakt in de kast.
Als je moederbord een fan-controller heeft die door speedfan wordt ondersteund dan kun je hier wat in regelen.

Deze is het.... HDD? 8580 rpm op het moment van vastleggen, maar kan veel hoger
na onbepaalde tijd zakt ze naar stationair 7500 rpm, wat volgens opgave van WD 7200 rpm zou moeten zijn

Doc1-page0001.jpg

Al eerder geopperd: zijn de fans schoon?
schoongemaakt na laatste herinstall

Nog niet genoemd: je hebt je BIOS bijgewerkt. Moderne computers kunnen of stil werken, of in perfomance mode.
Soms stel je dat via de BIOS / UEFI in. Stel je voor, dat je oude instelling stil was, en nu is de instelling performance...
die onthoud ik

Die herrie die je hoort is zeer waarschijnlijk van de CPUfan, haal de kap eraf, start de pc op (voor zover mogelijk..) en wanneer de herrie zich voordoet zet je de fan EVEN stil, door met je wijsvinger op het midden van de fan te drukken totdat ie ook echt stil staat ..
Is die herrie er nog? dan zou je moeten kijken naar een andere fan in je systeem, (videokaart, case-fan of de voedingsfan)

na jullie reactie op het bovenaan vermelde ga ik hiermee aan de slag

Laatst bewerkt:
Je screenshot is van de NVidia Inspector.
Volgens mij staat er dat de fan van je graphics card 1% van 8580rpm (is ca. 86 rpm) draait (dit is op het moment van de screenshot!!).
Beide waardes kunnen telkens veranderen.

Dat is niet de HD. Die draait gewoon op ca. 7200rpm.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen de kap er vanaf gehaald, een paar maal opgestart.

De fan van de stroom voorziening (dat wat helemaal bovenin de kast zit en draden naar toe lopen) is de boosdoener.
Deze fan draait alsof zijn leven er vanaf hangt na opstarten/ uit slaap komen

Deze reactie heb ik gevonden op
3 augustus 2010, 10:01 crash

Mogelijk is de lager van de voeding fan versleten. Eerst maakt het lawaai en als deze wat warmer is, verdwijnt het lawaai.

Zijn er meer mogelijkheden, geluid is weg na meer dan 1 minuut na opstarten/ uit slaapstand komen/ wanneer het toerental (weg)zakt

Nieuw fan aanschaffen?

De kap direct maar geisoleerd om resonantie te verminderen

Wat betreft performance; heb ik inderdaad op hoge prestaties staan, afgesteld bij energiebeheer.
Ik vraag me af of dit dan hetzelfde is

Laatst bewerkt:
Het simpelste (en duurste) is de gehele voeding vervangen, maar een beetje handige jongen kan het echt zelf!!
Vóórdat de de voeding uitbouwt, goed kijken (evt markeren met een stukje tape) naar de zogenaamde P4 stekker,
zodat je die niet per ongeluk op een verkeerde plek zal zetten bij het inbouwen.
Kap van de voeding afhalen en even noteren welk merk en typenummer op de fan staat, even googelen en je hebt de gegevens van de fan
Nu zoek je een gelijkwaardige/betere fan, het ding heeft/geeft een bepaalde luchtdruk, zie dat je die ook weer hebt bij je nwe, iets hogere druk is geen ramp,
word je voeding (iets) beter gekoeld.

Nu is herrie voor jou ook belangrijk, ga je dus voor een stille fan die tevens de luchtdruk(luchtverplaatsing) kan leveren.
Deze fan zul je effe moeten knippen (en knopen) denk ik, daar de meeste fans op de printplaat gesoldeerd zijn, rood op rood, zwart op zwart en kijk even goed
naar de pijl die op de nwe fan staat (waar de lucht heen moet...) en monteer de fan weer.
Monteer vervolgens de kap weer op de voeding, voeding in pc en draden aansluiten, klaar.

ga je dus voor een stille fan die tevens de luchtdruk(luchtverplaatsing) kan leveren.
Deze fan zul je effe moeten knippen (en knopen) denk ik, daar de meeste fans op de printplaat gesoldeerd zijn, rood op rood, zwart op zwart en kijk even goed
naar de pijl die op de nwe fan staat (waar de lucht heen moet...) en monteer de fan weer.
Monteer vervolgens de kap weer op de voeding, voeding in pc en draden aansluiten, klaar.

Deze fan zal zeker niet het eeuwige leven hebben
Ik ga dus voor de uitdaging; fan vervangen, ben benieuwd

Bedankt voor je feedback, zal nog melden of het gelukt is...

... het kan ook defecte electronica zijn die het toerental niet goed regelt.
... het kan ook een low-cost voeding zijn die sowieso een matige toerental regeling heeft **
... etc, etc

Mijn punt is dus:
Er is een kans dat na vervanging van de fan je het probleem nog steeds hebt.

** je noemde in het begin al een dvd die niet leest/schrijft. Welk merk is de pc?

Laatst bewerkt:
Ik zie je punt Bron;

Dat lawaai is niet altijd aanwezig
" " direct na de (her)start
" " even lang (ok temperatuur vd omgeving)

daarnaast de hele voeding is maar €20
" dvd rom €20

Het lawaai er niet is wanneer ik veel van de computer vraag voor bijv. het maken van een AVCHD of BD film - processor belasting vooral

Ik zou graag deze computer goed krijgen om hem (na aanschaf van een goeie nieuwe) te gebruiken als mediaplayer, hij is immers krachtiger dan mijn laptop die er nu voor in gebruik is

Ik heb nu bij energiebeheer maximale prestaties vervangen met de aanbevolen afstelling
Ik wacht af wat dit brengt, (heb hem namelijk nog niet laten afkoelen en her opgestart, zag je berichtje en ben eerst gaan kijken)

De computer is merkloos, in elkaar geflanst door Compustunt.nl

Vanaf het begin al last van diverse problemen, mogelijk B-keuze/ verouderde artikelen gebruikt voor de opbouw (prosessor is wel van 2010, motherboard is windows 7 compatible geen software voor win8)

Via de bios is er geen mogelijkheid om de performance te wijzigen.

Als het een software matig probleem is hoor ik graag hoe het fan reageren is te verhelpen

Wat ik wel kwijt wil is dat ik ieders input zeer waardeer :)

Laatst bewerkt door een moderator:
RE: de hele voeding is maar €20
>> Dus gewoon vervangen door een "silent" voeding?

RE: deze computer goed krijgen om hem te gebruiken als mediaplayer
>> Om films af te spelen hoeft de pc geen power workstation te zijn.
Ik irriteerde mij erg aan een pc als mediaspeler in de huiskamer. Nu heb ik een echte mediaspeler met afstandbediening (geen fans, wel harddisk) en zelfs het geluid van de "stille" harddisk is irritant als we geen film zitten te kijken. Ver weg zetten kan niet vanwege de beperkte lengte van de hdmi kabel.
Maar eerlijk is eerlijk... met een pc kun je veel meer!

Ik heb tussen de voeding en de kast een lapje isolatie geplaatst, geen resultaat.
Ook mijn vraag blijft waardoor maakt de fan zoveel toeren

Nieuwe fan is onderweg

Het andere probleem is 'vastslaan' van de besturing, heeft na de laatste herinstallatie maar 1x plaatsgevonden, ik ga er vanuit dat dit nu weg is

Ik heb even terug gelezen en zie er niet bijstaan wat ik heb gedaan voor de herinstallatie nl. een manier gegoogled om de HDD langzaam te kunnen formatteren met FlashBoot.
Met een windows 8 op een usb3.0 start je de pc op en is de master HDD gedegradeerd tot slave waardoor langzaam formatteren mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Wat een LOL :o bijna een maand verder inmiddels de voeding vervangen en een nieuw mobo....
PC had ik weg gebracht omdat ik het zat was, mijn vraag in de winkel was hardware doormeten en doorbellen wat er gevonden was.
Na dagen zelf maar gebeld en kreeg te horen dat het aan de software moest liggen .... blablabla
Eenmaal thuis heb ik zelf de videokaart eruit getrokken en een poging gedaan om de onboard video te testen...... aansluiting zat los en deed niets, geen beeld wel een lange pieptoon zijnde de foutmeldingscode van het mobo die zegt; fout in het ramgeheugen of mobo.
Deze laatste had ik reeds getest met memtest, deed gewoon wat gedaan moest worden.

Van het weekend het nieuwe mobo er in zetten

Waarom ik dit meedeel? is dat het belangrijk is onszelf te leren redden en dit forum is hierbij een noodzakelijke hulp en vraagbaak

Na mijn poging om je te helpen met jouw ggrrr probleem knalt mijn pc er nu sochtends steeds vaker uit (maandje ofzo). Dit gebeurt 1 a 3 keer nadat de pc 10-20 min werkt. De rest van de dag blijft hij goed draaien (?). Geen foutmeldingen in het logboek, alleen het overbodige "windows is onverwacht gestopt".
5 dagen terug een schone Win7 er opgezet. Zo meteen helft van ram eruit + videocard eruit + alle ext.hardware loskoppelen. Dan kijken wat hij morgen doet. Dell geeft tot zover goeie support.

Laatst bewerkt:
Nou bron, das ook wat...

Klinkt bekend, morgen aan de slag met mijn nieuwe mobo.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan