BIOS update nu onmogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pmmachielsen

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Hoi,
ik heb een totaal lege harddisk. geformatteerd!
als ik Vista wil installeren krijg ik het beruchte blauwe scherm. Er is iets mis met de BIOS. Dit was ook de reden waarom ik hier ben gekomen natuurlijk.

Nu heb ik de BIOS update van de Dell site gehaald ( het betreft een Vostro 1000), maar in eerste instantie kan ik nergens in om bij het .exe bestand te komen. dus ik neem de drivers and utilities CD en vervolgens kan ik kiezen voor DOS. Dan ga ik naar de USB-stick met het .exe bestand, maar als ik deze wil uitvoeren geeft DOS aan dat het niet uitgevoerd kan worden.

houdt het feest hier op?

Nee een .exe bestand pakt ie volgens mij ook niet zonder OS.
Kun je me een link geven welk bestand je probeert te gebruiken?

Ik heb dit even getest op mijn eigen systeem, deze setup moet gedaan worden vanuit een Windows omgeving.

Dit gebeurde er nadat ik dat bestandje heb gedownload:
1. Kreeg een leeg DOS scherm voor m'n neus (niet schermvullend)
2. Aantal bestanden pakten zich direct uit
3. DOS scherm verdween
4. Kreeg een melding dat mijn systeem niet compatible is met die BIOS reeksen, maar die had ik verwacht :P

Ik zal even kijken welke bestanden je nodig hebt en wat er in dat pakket zit, wellicht staan daar de goede files in :thumb:

Ben ik weer.
Je moet dat bestandje zelf ook even uitpakken (gewoon die .exe openen) op de pc waar je nu op zit. Hij pakt zich uit in ruim 10 bestanden, waaronder FLASHABL.ROM.
Dat laatste bestand (1 MB groot) moet je op de stick zetten en daarmee je BIOS updaten. Je kunt ook uiteraard alle bestanden erop zetten :P

Dat zou moeten werken..

Helaas.....
als ik in DOS naar de juiste schijf ga (mijn USB herkent hij als C:). Dan 'dir' om te kijken of het bestand bestaat dan klopt het gewoon. vervolgens tik ik flashabl.rom in, maar het antwoord is dan 'command or filename not recognized'.

tik ik de verkeerde code in?

Hmm.. moet zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.. Probeer de andere bestandsnamen eens?

Er is iets mis met de BIOS. Dit was ook de reden waarom ik hier ben gekomen natuurlijk.
Gezien het verloop van dit draadje,ik bedoel dit niet onvriendelijk ;),vraag ik mij af waar je de wijsheid vandaan hebt gehaald,dat er iets met het bios mis zou zijn.

En wat is dat dan,als ik vragen mag?

Als het WinVost263.EXE betreft,dit bestand pakt een aantal bestanden uit in de map waar het zich bevindt.

Daar is ook WINPHLASH.EXE onder en met dit programma kun je in Windows het bios flashen.

Er is ook WINPHLASH.HLP,oftewel de helpfile ;) Dubbelklikken en je kunt het lezen ;)

Flashabl.rom is het bios-bestand wat WINPHLASH.EXE nodig heeft om z'n werk te kunnen doen.

Als je niet begrijpt en weer niet onvriendelijk bedoelt,dat je geen bestanden kunt starten met de .rom extentie,dat weet je kennelijk echt niet waar je mee bezig bent.

Een bios flashen,zeker in Windows,is geen sinecure en moet je alleen in uiterste noodzaak doen,als het fout gaat is het bios naar de vaantjes en start de PC nooit meer op.

Een welgemeende raad is dan ook,zoek eerst goed uit waarom je het bios zou moeten flashen en vraag jezelf af of je dat dat ook zelf zou moeten doen ;)

Greetz

En om nog even voor jou te gaan lezen: er staat geen Windows op die pc dus een .exe is onbruikbaar!

Enne, als een BSOD aangeeft dat er iets mis is met het BIOS, tjah.. Lijkt me duidelijk toch? Tenminste, dingen zonder hersenen kunnen ook niet liegen..

Edit: wat betreft onvriendelijk? Wie is er hier onvriendelijk dan? Ik misschien, maar pmmachielsen niet.. Hij geeft alleen aan dat er niks gebeurt met het .rom bestand..

Nog een edit: ach laat ook maar, ik lees weer eens met m'n neus.. Zucht..

Laatst bewerkt:
En om nog even voor jou te gaan lezen: er staat geen Windows op die pc dus een .exe is onbruikbaar!
Dat is een vol punt voor jou :o,ik moet toch nog leren beter te lezen ;)
Enne, als een BSOD aangeeft dat er iets mis is met het BIOS
Die info is zeker niet duidelijk geformuleerd,mensen hangen de vreemdste kwalificaties aan blauweschermen ;)
Edit: wat betreft onvriendelijk? Wie is er hier onvriendelijk dan?
Tsja,nu blijkt dat jij toch ook niet goed leest,ik bedoel dat ik het niet onvriendelijk bedoel,als ik zeg dat jullie niet begrijpen dat je een bestand met een .rom existentie niet kunt opstarten.

Verder kun je duidelijk zien dat WINPHLASH.EXE een "Windows" bestand is,wat je niet in Dos van een USB-stick kunt opstarten ;)

Greetz

Hmm we staan quitte :p
Ik heb hem ook aangeraden dat .rom bestand te gebruiken, .exe pakt DOS idd niet :rolleyes:

Mooi zo,maakt allemaal niet zoveel uit :D

1.Wat mij verstandig lijkt,is dat pmmachielsen eens precies doorgeeft war er voor melding gegeven wodt in dat blauwescherm.

2.En op de DELL site gaat kijken of er een Dos versie te vinden is,om (zonodig)het bios te flashen.

Btw,in Dos kun je wel exe files opstarten.
Greetz

Laatst bewerkt:
Hmm okay, wist ik niet dat Dos dat kan :p
Heb het nooit nodig gehad ook dus dat scheelt weer.. Maar deze .exe pakt ie in ieder geval niet.

Is het trouwens geen idee om je BIOS te resetten door die ronde batterij er eventjes uit te halen (minuutje of 5) en de CLR CMOS jumper even te verzetten? (en daarna uiteraard weer terug te zetten)

Maar deze .exe pakt ie in ieder geval niet.
Klopt,Dos exe bestanden zijn heel anders dan Windows exe bestanden.
Is het trouwens geen idee om je BIOS te resetten door die ronde batterij er eventjes uit te halen (minuutje of 5) en de CLR CMOS jumper even te verzetten? (en daarna uiteraard weer terug te zetten)
Goed idee,kan zeker geen kwaad.

Greetz

Hoi,

ik vind iemand die probeert te helpen niet onvriendelijk. Wel ga ik me steeds dommer voelen. De reden dat mijn laptop er zo slecht aan toe is, is natuurlijk mijn ietwat overdreven zelfvertrouwen de blauwe schermen zelf even op te lossen. Het was inderdaad te hoog gegrepen voor mijn onervarenheid op dit gebied. Maar goed, nu we toch in de @#%@# zitten kan ik nog mijn best doen er uit te kruipen.

"Is het trouwens geen idee om je BIOS te resetten door die ronde batterij er eventjes uit te halen (minuutje of 5) en de CLR CMOS jumper even te verzetten? (en daarna uiteraard weer terug te zetten)": Klinkt goed, maar ik heb geen idee wat me hiervoor te doen staat.

Ik ga maar eens checken of Dell me een echte DOS kan leveren in plaats van een afgeleide of iets dergelijks.

Hoi,

ik vind iemand die probeert te helpen niet onvriendelijk. Wel ga ik me steeds dommer voelen. De reden dat mijn laptop er zo slecht aan toe is, is natuurlijk mijn ietwat overdreven zelfvertrouwen de blauwe schermen zelf even op te lossen. Het was inderdaad te hoog gegrepen voor mijn onervarenheid op dit gebied. Maar goed, nu we toch in de @#%@# zitten kan ik nog mijn best doen er uit te kruipen.

"Is het trouwens geen idee om je BIOS te resetten door die ronde batterij er eventjes uit te halen (minuutje of 5) en de CLR CMOS jumper even te verzetten? (en daarna uiteraard weer terug te zetten)": Klinkt goed, maar ik heb geen idee wat me hiervoor te doen staat.

Ik ga maar eens checken of Dell me een echte DOS kan leveren in plaats van een afgeleide of iets dergelijks.

Op je moederbord zit ergens een grote ronde batterij. Die kun je er met een pen, pincet of wat er maar tussenpast voorzichtig uithalen voor 5 minuten. Deze batterij wordt gebruikt om instellingen (zoals tijd en datum, maar ook BIOS settings) te onthouden. Haal deze er 5 minuutjes uit.

Tevens zit er op je moederbord ook een zogenaamde CLR CMOS jumper. Dit staat voor Clear CMOS, en ook dit heeft te maken met je BIOS. Een jumper is een setje van 3 pinnetjes vlak naast elkaar, en over 2 pinnen zit een plastic blokje geschoven. Als deze nu op 1 en 2 zit, zet hem dan op 2 en 3, en omgedraaid. Start je pc even op voor de zekerheid, zet hem weer uit, zet de jumper terug op de originele stand, doe de batterij er weer in en start je pc op.

Dit reset je BIOS naar de factory settings en haalt dus corrupte instellingen eruit. Kan voor een oplossing zorgen.

Edit: bij mij zit de CLR CMOS jumper vlakbij m'n USB aansluitingen. Er staat ook altijd CLR_CMOS onder dus kijk daar goed naar! Er zitten ook andere jumpers op, maar die geven elk usb apparaat een opdonder als je die verkeerd zet. Heb ik aan den lijve ondervonden.. 2 sticks, een externe harde schijf en mp3 speler weg kunnen gooien.

Laatst bewerkt:
@pmmachielsen
Wel ga ik me steeds dommer voelen.
Wel nee joh,als je alle stomme streken nog moet uithalen die ik gedaan heb,ben je nog wel even bezig :D;)

Ik had b.v. wel even kunnen kijken wat een Vostro 1000 nu eigenlijk is,blijkt een Laptop te zijn en daar kun je niet zomaar even de batterij op het moederbord loshalen.

Die Laptop openmaken zou ik maar niet aan beginnen ;)

Kijk even of je in het bios kunt komen om daar de "Default" instelling eens terug te zetten.

Ik weet zo gauw niet welke toets je moet gebruiken om in het bios te komen.

Greetz

Ah.. kijk.. laaaaaaaaat maar...
Over dom gesproken.. :p

Ik zou idd maar even kijken voor de default settings ja.. Je ziet als het goed is vanzelf onderin verschijnen "Press *toets* to enter setup" ofzo iets. In ieder geval in die richting. Bij mij is het de Delete toets, maar het kan ook heel goed F2 of F10 zijn bijvoorbeeld.

@pmmachielsen
ik heb een totaal lege harddisk. geformatteerd!
als ik Vista wil installeren krijg ik het beruchte blauwe scherm.
Welke besturing heeft er eigelijk staandaard opgestaan?

Heb je voor die bedoelde besturing een installatie cd meegkregen,of een recovery cd?

Moest je soms de recovery middels een F-toest opstarten?

Greetz

hallo,

een en ander is veranderd. Ik heb een oude CD met MS windows professional upgrade UK gevonden die ik tijdens een presentatie van MS ooit heb gekregen en installeren lukte hoewel ik eerst het blauwe scherm kreeg met de melding: a problem has been detected.........enz... geen bijzondere melding. nummer: 0x0000007F.
aangezien deze windows versie niet meer past bij de drivers van de hardware die verder op de laptop is aangesloten heb ik hier een BIOS update uitgevoerd. het leek me succesvol, maar is nog niet de oplossing. want bij installeren vanaf de installatie CD van VISTA kreeg ik weer een blauw scherm: Memory_management. nummer: 0x0000001A.

aangezien ik er windows 2000 op krijg heb ik toch het idee dat ook VISTA nog moet lukken, maar ik heb echt geen idee meer waar te zoeken. alle tips zijn welkom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan