bios update riskant?

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepheldoorn

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2003
Berichten
373
Hallo!

Sinds ik mijn cd-writer heb losgekoppeld duurt het opstarten extreem lang. De helpdesk van DELL heeft mij aangeraden mijn bios te updaten, maar ik vraag me af of daar risico's aan verbonden zijn. Kan iemand mij dat vertellen!

Met dank en groetjes,

Joep
 
Alleen als je het fout doet:D Dan kan je mobo waarschijnlijk de prullenbak in. Dan nog moet je maar afwachten of een BIOS-update het probleem daadwerkelijk verhelpt. Ik zie zelf eerlijk gezegd het verband niet zo....:rolleyes:

Als je je CD-Writer weer aankoppelt, gaat die dan weer snel?

Groetjes,
Bennie
 
Ik heb ooit een keer uit nieuwsgierigheid geinformeerd:

naar de kosten van het laten "repareren" van een defect bios:

als ik mijn MSI-plankje bios opblaas dan kan ik de "chip" opsturen naar MSI -> duurt 5 dagen heen en weer en dan heb ik mijn "bios-chip" weer OK!

Kosten (in september 2002) -> 35 €.
 
De nieuwste moederboarden hebben Dual Bios (2 bios'en) dan zit je meestal niet zo snel met het probleem zal ik updaten of niet :)
 
Geplaatst door WinME
De nieuwste moederboarden hebben Dual Bios (2 bios'en) dan zit je meestal niet zo snel met het probleem zal ik updaten of niet :)
ja, maar dat heeft dit moederbord niet.

Ik zie ook geen verband tussen een biosupdate en de cd-rewriter. Je kunt eens proberen je bios te resetten.
 
Risico aan bios update is een onbruikbare pc waarvan je het mobo moet vervangen.

Een BIOS updates is beter te laten wanneer alles goed draaid.
Dat de support bij Dell adviseert dit te doen is denk ik wat kort door de bocht en misschien ook nog ongegrond.

Wat is was de bedoeling van het loskoppelen van de speler eiglijk?
 
vervolg bios

Allereerst dank voor alle reacties. Het probleem met de cd-writer is dat ie kapot is. Een van jullie tips was de bios te resetten, maar hoe moet dat??
Verder: zou het zo kunnen zijn dat het probleem verholpen is zodra ik een andere cd-writer installeer en zo ja, hoe komt dat dan?
groetjes,
joep
 
Re: vervolg bios

Geplaatst door joepheldoorn
Allereerst dank voor alle reacties. Het probleem met de cd-writer is dat ie kapot is. Een van jullie tips was de bios te resetten, maar hoe moet dat??
Verder: zou het zo kunnen zijn dat het probleem verholpen is zodra ik een andere cd-writer installeer en zo ja, hoe komt dat dan?
dat zou zijn omdat BIOS gewend is dat er een CD-RW aan hangt. Daar blijft hij nu lang naar zoeken.
Dus:

Haal het ronde platte batterijtje uit je moederbord en laat dat er voor een half uur uit. Zorg dat je het alleen bij de rand vastpakt.

OF

Zoek op het moederbord naar een jumper waar 'BIOS clear' of 'CMOS clear' bij staat. Zet die jumper even op de andere pootjes. Even wachten, terugzetten en je Bios is gereset.
 
dank je wel

Mijn dank voor de duidelijke uitlerg over het resetten van de bios. ik ga er vanavond mee aan de slag e3n zaql laten weten of het is gelukt!
groetjes,
Joep
 
Je kan toch ook het IDE-gedeelte uitzetten in het Bios, waar die CD-RW op zat.:confused:
Master of slave uitzetten op de primary of secondary IDE in het Bios.
 
Crash,

je bent me "net" voor (nou ja net..... :D ) ik kom net thuis en zet de pc aan. Het lijkt mij idd. handiger om misschien nog niet (direct) het gehele bios te resetten alleen maar om een rewriter te disabelen.

Stel je voor dat de bouwer van de pc dingen in de bios heeft gezet / aangepast, specifiek geent op JOUW pc. Dan ben je mooi genaa*d als je de standaard waarden laadt............... (Denk bijv. aan de FSB waarde !!!!!)

Advies : (kost je nog geen 30 minuten) wandel schermpie voor schermpie even door en zet op een stukje papier y n y n en dis (even als voorbeeld) Yes No Yes No Enabled Disabled. etc etc.
Je hoeft niet eens de "veldnamen" ervoor te zetten als het aantal regels en aantal y n etc. maar klopt.

ALS je dan de bios reset kun je nadien alle "afwijkende" waarden weer terugzetten........... (je voorkomt in ieder geval dat je van de "regen" in de "drup" terecht komt.....)
 
Laatst bewerkt:
kapotte cd writer vervangen

Vioordat ik ermee aan de slag ga toch nog de vraag of het niet net zo handig is een nieuwe cd-writer te installeren (moet toch worden vervangen...).
groetjes
Joep
 
Ga ik doen

Alvorens te gaan klooien met de bios, ga ik inderdaad eerst maar eens een nieuwe cd-writer kopen in de hoop dat het prob dan is verholpen. Mocht dat niet zo zijn, dan kom ik er zeker op terug. Daar ik pas over een anderhalve week tijd heb voor de aanschaf, doe ik tot die tijd ff niets met de bios ed. Wordt vervolgd...
Met dank en hartelijke groeten (en zeker tot later)
Joep
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan