Bios Update

Status
Niet open voor verdere reacties.

kaaskoppie

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2001
Berichten
175
waar kan ik mijn bios updaten en kan het zijn dat de pc dan helemaal niet werkt en neemt het risicos met zich mee en hoe doe ik dat

BEDANKT!
 
Je moet eerst weten welke bios je nu hebt Download AIDA en kijk bij Computer - DMI. Is het een kant en klaar systeem dan kun je vaak bij het betreffende merk op de website een update ophalen voor je bios.
Een bios is een flashbestand die je in je RAM geheugen moet laden. In je bios staan de gegevens voor de pc waar hij mee opstart. Je kunt dus wel na gaan dat een verkeerde bios mucho problemen geeft.
 
Waarom een Bios update?
Werkt het moederbord niet goed?
Als alles gewoon werkt raad ik je aan geen biosupdate te doen.

Er kunnen een aantal dingen fout gaan.
zoals Anni al aangeeft dat je gaat flashen met de verkeerde bios file.
Of als je per ongeluk stroom uitval krijgt, tijdens het flashen van de Bios, heb je ook een probleem,
want het moederbord doet het dan waarschijnlijk niet meer.


Je moet eerst weten welke bios je nu hebt Download AIDA en kijk bij Computer - DMI

Anni, Met AIDA32 kan je niet extact vinden welke Bios er nodig is.

Je kan twee dingen doen.
1. kijken bij het opstarten van de pc in het eerste scherm links onder staat een nummer.
Dat is het bios ID.
Dat is een heel lang nummer bijvoorbeeld;

08/08/2000-I440BX-W977-6A69KA1CC
Dit de Bios ID van mijn pc.

2.Je download hier Bios agent en kijkt daarmee wat voor Bios je precies hebt.
Je krijgt dan deze gegevens;
(voorbeeld)
Program: Unicore BIOS Agent Version 1.8
BIOS Date: 08/08/00
BIOS Type: Award Modular BIOS v6.00PG
BIOS ID: 08/08/2000-I440BX-W977-6A69KA1CC
BIOS Eval: GREEN AGP/PCI/ISA SYSTEM
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3

Daar kan je dan weer verder mee om de juiste Bios update te vinden.

Je moet namelijk extact de goede Bios update hebben.
 
Laatst bewerkt:
Anni, Met AIDA32 kan je niet extact vinden welke Bios er nodig is
inderdaad Crash daar heb je gelijk in, Het staat er trouwens in AIDA ook al boven als waarschuwing. Ik was iets te snel want je haalt wel een boel gegevens over je pc uit AIDA32.
Gelukkig kijkt de rest van het forum kritisch mee.
 
Laatst bewerkt:
Aida32 is een prachtig programma,
je haalt er idd veel info van je pc mee te voorschijn.:)
Helaas voor sommige dingen niet genoeg info.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in Anni.
Het was voor mij idd al langer bekend.
Helaas kom je op een hoofdpagina van de betreffende site.
Voor iemand die weet waar ie mee bezig is is het idd wel handig dat er een link staat.
Ik heb net ook ff gekeken, maar komt toch niet echt goed terecht.

Meestal moet je de Biosupdate bij je moederbord fabrikant downloaden.
Dan is het vaak ook makkelijker te vinden welke je moet hebben.
Zeker als je het Bios ID hebt.
 
Hoi Lex,

Ik was toch even bezig in AIDA en toen viel mij op dat je wel naar een site wordt verwezen waar je de bios kunt downloaden. (zie bijlage)
Misschien is het voor jou oud nieuws en zeg je daar heb je niets aan want je moet wel exact weten welke je nodig hebt. Maar ik denk als iemand weet waar ie mee bezig is hier een goede update weg kan halen.

gr. Anni
 

Bijlagen

  • aida.jpg
    aida.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 45
Correctie op mijn eerdere bericht.
Ik keek in Adia32 bij Motherboard>bios daar kom je op de (hoofd)pagina van de bios fabrikant.

Zo als in jou bijlage kom je mooi op de Bios download pagina van je moederbord fabrikant.:)

Je hebt dan nog het Bios ID nodig.
Voor sommige moederborden zijn er verschillende Bios updates voor hetzelfde moederbord.
Dus daar moet wel op gelet worden.
 
Hallo Kaaskoppie,

Lees even de bijlage. (Het is een goed bedoelde waarschuwing)

Lex,

Ik had het bericht weer verwijderd want de bijlage was te groot. Maar je had al gereageerd voordat ik het jpggie verkleind had. (dat nu iedereen niet denkt dat je helderziend bent.)
 

Bijlagen

  • bios.jpg
    bios.jpg
    63 KB · Weergaven: 44
mits je een ietwat nieuw mobo hebt is het mogelijk een BIOS backup te herstellen zelfs wanneer je hem HELEMAAL vernaggelt kortom bij nieuwere mobos is het flashen nog steeds een risico maar mocht je hem mollen kun je gewoon met een restore diskette die je vooraf kunt maken gewoon weer het bios erin zetten voor meer info moet je dan bij de site van het merk van je mobo zijn bv asus :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan