BIOS Upgraden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartehhM

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
Hallo,

Mijn PC start met 4 latjes van 1 GB niet op. met 3 wel.
Nu las ik het een en ander dat het met een nieuwe bios versie (een of ander forum met ongeveer zelfde probleem, ook met een asus p5n-e sli, net als mijn mobo) verholpen zou kunnen worden.

Nu wilde ik de nieuwste biosversie downloaden van de asus site, maar ik kreeg eerst een melding van ''als het niet nodig is update het dan niet, je neemt risico's" etc etc.
Verder hoor ik ook hier en daar dat het inderdaad onverstandig is om ''zomaar'' je bios te upgraden.

Dus, wat zeggen jullie ?

~Maarten

In de regel moet je inderdaad niet aan je bios gaan tornen, tenzij je zeker weet waar je mee bezig bent. Is altijd voor eigen risico. Update gaat mis en je mobo is dead.

Wil je het toch perse doen, volg dan exact op wat de fabrikant voorschrijft.

Hoi !

De laatste maanden biossen bij de vleet geflashed, en nog nooit problemen ondervonden !

Enkele aanwijzingen:

Flash nooit vanuit Windows, maar gebruik een tooltje in DOS (bij Asus bijv. de juiste Afudos-versie).

Maak altijd eerst een back-up van het werkende bios; zodat je desnoods weer terug kunt flashen.

Wees extra voorzichtig met laptops (ik doe dat alleen op uitdrukkelijk risico van de klant); bij een desktop kun je in een evt. noodgeval voor € 25.= een nieuwe bios-chip kopen, bij een laptop is de bios-chip doorgaans gesoldeerd en nauwelijks te verwisselen.

Succes,

Harry.

@ Harry, niet om je nu onder complimenten te bedolven maar jij bent toch wel een expert wat betreft de bouw van een PC en aanverwante zaken( jij doet niet anders) en je moet ook toegeven hoe vaak je het fout ziet gaan hier op het forum! Bij heel veel luitjes gaat het gewoon fout, daarom is het niet nodig begin er niet aan.

Hoi !

@Raymond Bos: op zich heb je wel gelijk, maar: tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering dat er mobo's geleverd worden net een processor die werkt na een bios-update !

Vooral ook Asus heeft daar een handje van.

En dan is heb je dus geen keus meer !

Bovendien bieden veel fabrikanten na het uitkomen van Vista een bios-update aan, om Vista een beetje redelijk te laten werken !

Dus.... ?

Voor de lol een bios flashen slaat uiteraard nergens op, en dat raad ik ook iedereen af !

Greetz,

Harry.

Okee, Thanx voor jullie reacites,

Maar denken jullie dat het de moeite waard is om te proberen ?

Mijn mobo ondersteunt tot 8 GB en met 4 GB start ie niet op, denk je dat dat aan de Bios kan liggen ?
Ben nog wat onderinformeert qua Bios flashen/updaten, dus ik neem het risico liever niet, ben geen ervaren pc bouwer als Harry :D

Laatst bewerkt:
Hangt er ook een beetje vanaf of je moederbord dual channel ondersteunt en welk besturingssysteem je gebruikt.
Dan zou je dus 2 x 1 Gb of 2 x 2 x 1Gb moeten plaatsen.
Wordt geen dual channel ondersteund, dan is 3 x 1Gb geheugen genoeg.

Noch Windowx XP noch Windows Vista 32 bits doen iets met meer dan 3Gb geheugen...

Ik weet dat je nu niks aan 4 GB hebt, maar toch. Het was in de aanbieding.

Mobo ondersteunt Dual channel, en heb momenteel een dualboot van XP en Vista (wat momenteel alleen maar BSOD's geeft na het deinstalleren van een videodriver, maar dat doet er nu niet toe)

Heet BIos uberhaubt iets te maken met de bios ? (dat er voor XP een aparte bios is en 1 voor Vista)

Laatst bewerkt:
bij een desktop kun je in een evt. noodgeval voor € 25.= een nieuwe bios-chip kopen, bij een laptop is de bios-chip doorgaans gesoldeerd en nauwelijks te verwisselen.

Succes,

Harry.

Harry,

Waar kan je zo'n bios chip kopen?

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan