Bios wil niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gordijnman

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Gisteren heb ik mijn harde schijf C: geformatteerd, waar ook windows xp professional opstond, en voor in de plaats Windows Home edition geinstalleerd.
Dit ging allemaal goed.
Gisteravond heb ik als laatste de gratis avast virusscanner gedownload, en gezegd dat deze voor de volgende opstart van windows een scan moest doen. Vanmorgen startte ik mijn computer op, en hij begonnen te scannen. Ik liep weg, want het duurde even, en toen ik terugkwam, zag ik een zwart scherm. Ik resette de computer en ik kreeg de normle opstart, behalve dat over het hele scherm '('-tekens stonden en dat veel letters verandert waren.
Hier heb ik een foto van gemaakt:
http://www.putfile.com/pic/8373536
(Omdat mijn floppyschijf niet goed geinstalleerd is ofzo, moet ik altijd op f1 drukken to continue, en om in windows te komen, dus dat is normaal.)
Ik drukte dus op f1 en ik zag windows laden, maar daarna kapte deze ermee, en eindigde weer in een zwart scherm met blauwe verticale strepen.
Na dit een paar keer herhaald te hebben, heb ik weer de windows cd in de computer gedaan, en proberen te installeren. Alleen loopt windows nu telkens bij 13 minuten vast, bij het 'onderdelen in registers opslaan'. Ook bij de installatie van windows zie je soms verticale strepen.
Mijn computer is verder vrij oud, maar ik zou ervan opkijken als sinds gisteren, toen hij het weer supersnel deed, en vandaag, hardware kapot gegaan is.

Ik ben een beetje ten einde raad, kan iemand mij helpen,
dank alvast!!

ik zou aleerst de bios resetten
en druk de kabels een aan van je Floppy Drive
dan heb je geen last meer van die F1 :-)

Hoe reset ik een bios ook al weer? Iets met een batterijtje toch ofzo?
dank je in ieder geval voor de reply

Ja binnen in je pc zit een batterijtje die je moet verwijderen
eerst stroom eraf
aan/uitknop 30 secondes ingedrukt houden
jezelf ontladen
daarna kast open maken en batterij verwijderen
zo 10 min laten (er mag geen stroom staan op de pc)
daarna batterij terug
en weer alles aansluiten en kijken wat die dan doet...

Bios al gereset?

Misschien loopt het mis omdat het batterijtje plat is?

Harddisk volledig geformatteerd zodat er niks meer opstaat dat het kan doen mislopen?

Ik ga dus zo die batterij eruit proberen te halen, maar hoe formatteer ik de c: schijf dan?
als ik de windows xp cd erin doe kan ik alleen maar windows herstellen.
Waar zit die batterij trouwens? in de voeding? of moederbord?

Laatst bewerkt:
op het moederbord.....
je kunt hem zo zien zitten... (type cr2032)

succes

Rob

Als je de disk erindoet, krijg je volgens mij de optie om te formateren...

Laatst bewerkt:
als je alleen in de repairconsole geraakt kan je daar kiezen voor format C:
in de opdrachtprompt

Als ik mijn computer aanzet, vraagt hij
druk een toets in om de computer vanaf de cd op te starten.
en als ik dat niet doe, dan gaat ie even later toch weer over naar windows installeren, waar ik verder geen keuzes heb wat betreft formateren...

aan/uitknop 30 secondes ingedrukt houden
Met welke reden?

en als ik dat niet doe, dan gaat ie even later toch weer over naar windows installeren, waar ik verder geen keuzes heb wat betreft formateren...
Laat hem nou even doorlopen :). Je krijgt vanzelf een optie om te formatteren.
Wat voor CD heb je?

windows xp home edition

Ps
bij de installatie van windows geeft de computer na een tijdje de foutmelding:
Advanced INF install:
fout bij het maken van proces <rootsupd.exe /Q>, reden: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden

Laatst bewerkt:
Ik bedoel: is het een originele CD of zo'n herstel CD van de fabrikant?

Gewoon even de repairconsole, van daaruit format...

Het 30 seconden ingedrukt houden (tip van bluray) is voor de zekerheid om het mobo te ontladen (beschadigen voorkomen als je perongeluk iets geladen aanraakt...)

Gewoon even de repairconsole, van daaruit format...
Als je de setup start krijg je van te voren ook een format scherm. Je moet namelijk opgeven waar je Windows wilt installeren. Met F kun je formatteren en daarna moet je altijd nog bevestigen.

Het 30 seconden ingedrukt houden (tip van bluray) is voor de zekerheid om het mobo te ontladen (beschadigen voorkomen als je perongeluk iets geladen aanraakt...)
Nog nooit van gehoord.. Het gevaar is dat jij ontlaadt aan je apparatuur, niet zozeer andersom lijkt me.

Probleem is als hij daar niet geraakt hij misschien beter even formatteert via de herstelconsole...

Het ontladen van het mobo doe ikzelf ook altijd... Helpt vaak ook op zich als oplossing voor bepaalde problemen (altijd een van de stappen die je moet proberen)

Ik kom niet in een prompt waarin ik de keuze krijg om ook maar iets te formatteren.
De batterij is er nu 4 minuten uit en ik ben aan het wachten tot ik hem er weer in doe.
Wat zou er dan moeten gebeuren?
dank jullie allemaal voor de reacties:)

PS.
Waar het me toen ik hier mee begon, allemaal om ging is dat ik mijn 2de harde schijf buiten gevaar houdt, kan ik deze gedurende al deze operaties gewoon aangesloten houden of is het aan te raden om de kabels eruit te halen?

Laatst bewerkt:
Batterij paar minuten eruit is voldoende, de stroom ebt snel weg.

CD-tje erin en z'n gang laten gaan, niet onderbreken. Kijken wat er gebeurd.

Geraak je met de cd tot in de repairconsole?

Als je echt zeker wil zijn kan je de hdd altijd ontkoppelen...

OK, de batterij zit er weer in maar de rare (-tekens en de verticale strepen overal (zie foto eerste post) zijn niet verdwenen.als ik de computer start gaat deze automatisch naar windows installeren, wat nu bezig is, maar waarschijnlijk weer vastloopt.
Kortom, de situatie is net als voordat ik de batterij eruithaalde.
Iemand nog suggesties?:P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan