Bios

• Onderwerp starter Onderwerp starter fed
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fed

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2004
Greetings...

Ik dacht nog recent aan een update, processor en eventueel moederbord.
Na een bezoek aan de computerwinkel vernam ik dat dat helemaal niet nodig was.
Nadat ik mijn systeeminformatie aan hen doorgaf vertelde zij mij, dat er slechts een paar instellingen in de Bios nodig waren om mijn processor sneller te laten draaien. (die was vooraf slecht ingesteld). Nu komt het gedeelte waar ik hulp nodig heb.

Systeeminformatie:
Moederbord: AK77 Pro(A)-133/AK77 Plus(A)- 133

Processor: AMD Athlon XP 1500+
Coprocessor: Internal
CPU CLock: 1300.2 MHZ (13.0 *100.0 MHz DDr)
Level 1 Cache: 64+64Kb (data+instr.)
Level 2 Cache: 256kb

(gegevens dankzij astra32.exe)

Volgens de computerwinkel ligt het merkwaardige aan de cpu clock. (13.0 *100.0 MHZ ddr) Als we de bios juist kunnen instellen dan zou de processor met 33% sneller kunnen draaien. (zonder overclocking).
En zo zou het dan heel het misterie kunnen oplossen. Want de leverancier zij dat hij een processor aan bijna 2 gigahertz leverde, nogthans las ik overal 1.3 mhz.
De mensen van de computerwinkel lieten mij ook weten (als ik het goed begreep) dat door deze fout ingestelde bios, het moederbord de processor herkent alszijnde amd athlon 1500 + en niet als bijvoorbeel 1800 of 2000+...

...Dus we moeten de bios juist instellen.
De vraag is nu hoe???
Hier vraag ik aan jullie (computergoeroes) hoe ik dit zou moeten doen. Liefst stap voor stap, en betrouwbaar want van BIOS etc. weet ik helemaal niets.
Nu ik dacht ook aan een formatering van mijn harde schijven, zou ik dat ervoor of erna doen...?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Thx

Geplaatst door fed
Processor: AMD Athlon XP 1500+
Coprocessor: Internal
CPU CLock: 1300.2 MHZ (13.0 *100.0 MHz DDr)
Level 1 Cache: 64+64Kb (data+instr.)
Level 2 Cache: 256kb
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt verbeteren en ook wat de computerwinkel bedoelt.:confused:
De processor die je aangeeft, draait op de orginele kloksnelheid.
Zou je deze hoger zetten, dan ben je gewoon met overklokken bezig.:rolleyes:

Dus mijn vraag is eigenlijk:
Wat voor processor zou het moeten zijn, als het geen AMD 1500+ is?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet echt wat er merkwaardig is aan je kloksnelheid. Naar mijn mening is die goed.
Kijk, een AMD Athlon 64 3400+ draait ook niet op 3,4 ghz of hoger, veel lager zelfs! 2,2ghz om precies te zijn.
Een processor kan niet aangeduid worden als een andere processor, dat zit namelijk niet in het moederbord, maar in de processor zelf.

En over die 33%, tja, de processor beter laten presteren dan normaal, is overklokken.
De processor beter laten werken zonder overklokken? Dat kan niet. Overklokken kan een prestatiewinst geven, maar meestal brengt het een boel onstabiliteit met zich mee. Om het een beetje stabiel te krijgen moet je de spanning wat verhogen, maar met een te hoge spanning verniel je je processor, en in de ergste gevallen ook je moederbord.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is, bedoel je nou dat je leverancier zei dat hij processors leverde van 2ghz?

Formateren? Dat is niet nodig, dat maakt je processor niet sneller dan hij al is. Het kan wel dat je harde schijf weer wat sneller is, doordat je met een schone start weer begint.
Maar je had het over je processor...

Ik denk toch dat je het beste voor een upgrade kan gaan. Dat levert de meeste prestaties op, en je hoeft niet te rommelen met het BIOS.
Als je denkt aan een nieuw processorke, moet je er waarschijnlijk ook een nieuw moederbordje bij kopen.
Draait je pc op Windows XP? Dan is het misschien slim om backups te maken van je bestanden, omdat een overgang van moederbord naar moederbord Windows XP niet goed gaat(tenminste niet op mijn pc).

Eigelijk wel erg, hoe die winkel met de klant omging. De informatie klopt niet helemaal.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, ik veronderstel dat jullie dan over enige kennis van zaken beschikken, als ik het dan mag vragen is dit puur amateuristisch of professioneel? Want als jullie mij een update aanraden, (persoonlijk weet ik niet veel van nieuwe onderdelen) zou ik jullie willen vragen wat jullie een goede investering vinden. Voor mij is het belangrijk dat hij merkbaar sneller gaat(+2.0 ghz?) dan een 1.3 ghz (voor applicaties, games,...) want ook al beschik ik over 512 Mb DDR SDRAm geheugen en een videocard; geforce 3 ti 200 128mb, merk ik nog altijd dat hij happert tijdens bepaalde games,etc,
Moederbord is niet bepaald belangrijk, (moet de processor wel kunnen ondersteunen) hoewel ik niet speciaal een nieuw geheugen wil kopen.
Hopelijk kunnen jullie mij iets goed aanraden (AMD/Intel)
Maakt niet uit
Thx in advance

Ach, als er iemand hulp nodig heeft dan help je, vind ik. Het is niet zo dat ik denk 'goh wat amateuristisch' hoor.

Nou, hoeveel geld wil je maximaal uitbesteden?
En over een moederbord, ik denk toch dat je die ook moet upgraden, en je RAM ook. Het verschil tussen DDR ram en SDRam is groot, en je zult dan ook merken dat je pc een stuk sneller is wanneer je er DDR Ram in hebt zitten.
Als je games speelt, raad ik een AMD Athlon aan. Een Intel Pentium is ietsie beter met multimedia, zoals audio en video, en ook met 3d applicaties, zoals 3DSMAX. Maar meestal is dat verschil miniem.
Als je tenminste een 2.0ghz processor wilt hebben, kun je een AMD Athlon XP 2800+ (2,08 ghz, circa. 199 euro) met een ASUS A7V8X-X (rond de 55 euro ongeveer) bijvoorbeeld. Dan moet je nog even ddr ram erbij kopen, waarmee je waarschijnlijk maximaal 150 euro per 512mb kwijt bent.
Ik heb de prijzen van www.mycom.nl en dus het kan zijn dat de prijzen in andere winkels verschillen hoor. Moet je even rondkijken, misschien kun je voor iets meer geld ook wel een nog beter systeem kopen.

EDIT: Ik beschreef daarnet niet het beste systeem hoor, ik gaf even een voorbeeld van een combinatie

Laatst bewerkt:
anyhow,

bedankt voor de replies, voor de hulp...
Ik heb mijn systeem kunnen brengen tot 1.650 ghz (En dus naar Amd athlon 2000+ i.P.v 1500+) i.p.v 1.3 ghz ^_^ :o :D , dankzij advies en verdere opzoekingen.
Ik denk momenteel niet aan een update, misschien een betere grafische kaart, maar daar zal het bij blijven,

nog is, bedankt voor de hulp

Regards

Hou je temperatuur nu goed in de gaten, daar je waarschijnlijk nu aan het overklokken bent.;)

Test het even met een aantal applicaties en spellen, als het allemaal goed gaat, kun je het zo laten. Zo niet, kun je het het best naar de standaardwaarden terugzetten.

'Till next time! :D

:thumb:

Zet fsb gewoon op 133mhz

Als het goed is ziet het systeem je processor dan als een 1800+
(als het origineel geen 1500+ is, anders ben je aan het overclocken :p )

Huh? Het FSB zat lager dan standaard?
De FSB hoort gelijk te staan als de normale waarde die bij het moederbord hoort, dan presteren alle onderdelen het best.

Maar je zei dat je je cpu clock hoger hebt gekregen, dus waarschijnlijk heb je je FSB lager gezet, en je cpu frequenty (of zoiets) wat hoger gezet. Het verlagen van je FSB heeft ook invloed op andere componenten in je pc volgens mij.

Over die laatste zin, dat weet ik niet helemaal zeker, maar verbeter me als ik het mis heb :D

Geplaatst door Systemizer X100
Maar je zei dat je je cpu clock hoger hebt gekregen, dus waarschijnlijk heb je je FSB lager gezet, en je cpu frequenty (of zoiets) wat hoger gezet. Het verlagen van je FSB heeft ook invloed op andere componenten in je pc volgens mij.
Kleine verbetering.:D
FSB kun je wijzigen, maar de frequency niet.
Deze is gekoppeld aan je FSB en je Multiplier.
Bij sommige processoren kun je de Multiplier nog wijzigen, maar bij de meeste is deze gelockt.
Bij AMD is de multiplier nog te un-locken, bij de Pentium kan dat niet.
Inderdaad heeft de FSB wel invloed op je andere componenten.

Crash heeft gelijk.
Fsb was veranderbaar. Opmerkelijk dat bij de default settings deze niet is ingesteld volgens de standaardwaarden van de processor-moederbord (100 i.p.v 133 Mhz)

Geplaatst door fed
Opmerkelijk dat bij de default settings deze niet is ingesteld volgens de standaardwaarden van de processor-moederbord (100 i.p.v 133 Mhz)
Dit komt wel vaker voor, dus is niet echt opmerkelijk.:)

Geplaatst door crash

Kleine verbetering.:D
FSB kun je wijzigen, maar de frequency niet.
Deze is gekoppeld aan je FSB en je Multiplier.
Bij sommige processoren kun je de Multiplier nog wijzigen, maar bij de meeste is deze gelockt.
Bij AMD is de multiplier nog te un-locken, bij de Pentium kan dat niet.
Inderdaad heeft de FSB wel invloed op je andere componenten.

Ja, dat was m, de multiplier! Dat woord zocht ik :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan