bios

• Onderwerp starter Onderwerp starter ipea
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ipea

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2001
Hallo,

Wil mijn win XP Pro opnieuw installeren maar....
ben al dagen bezig in de bios om van CDROM af op te starten noppes
Ik heb mijn C opgedeeld in C,D,E,F,G die staan er dus keurig daarnaast staat er A,CDROM en SCIS en iets van zip
Gek vind ik het dat mijn CDROM station er niet staat als I en mijn brander als H
Kortom mijn PC weigerd dus om op te starten vanaf CDRom

Ik ben een ECHTE leek dus a.u.b niet te ingewikkelt

met dank Ipea

In de bios staat echt geen schijfletter vermeld, dat is software gerelateerd, de mbr.

De bootsequence in de bios moet dus CDROM als eerste staan, staat hij werkelijk hierop en de cd is ook opstartbaar dan zal zeker de computer van de cd op willen starten zodra je aangeeft dat hij dat ook moet doen om op een willekeure toets te drukken.

tsja....dat heb ik nu zo'n 25 x gedaan en ....nee hij start niet van CD

ipea zei:
tsja....dat heb ik nu zo'n 25 x gedaan en ....nee hij start niet van CD

Zet dan hier eens neer wat je 25 x hebt gedaan.
Als ik al eerder zei, de cdrom als eerste in de BIOS opstartmedium zetten.
Weet je hoe je in de bios moet komen?

De cd moet daarnaast ook opstartbaar zijn, is het een originele XP cd, dan zal deze daar zeker van opstarten.

Bij opstarten op DEL drukken dan in de bios CDROM als 1e zetten save en exit
PC opnieuw opstarten wachten tot ik zie opstarten van cd klik op toets daarna komt nog eens de vraag of ik wil opstarten can af CD ik klik weer een toets...NOppes hij start gewoon in Windows XP op
Ik heb ook al gecontroleerd of hij wel in de bios blijft staan op CDROM dat doet hij
CD is opstartbaar.....dus.....

Probeer het eens zo, alle mogelijkheden om op te starten van een medium uit schakelen, op disabled zetten dus, behalve ééntje, die op cdrom zetten, als het goed gaat zou er niets op mogen starten, behalve de cdrom.

Al geprobeerd om op te starten van af de brander het kan namelijk zijn dat die word gezien als cd-rom.

Heb je een "oude" cd-rom in de PC zitten?
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb in de bios de volgende setting moeten aanpassen ivm met een oude cd-rom speler:

IDE1 Salve of Master de PIO/DMA mode van auto naar 4/2 gezet en toen kon ik van cd-rom opstarten, uiteraard als hij als cd_rom als eerste stond voor het booten.

Opmerking: IDE 1 of 0 afhankelijk waar de CD-rom op aangesloten is en ook kijken of hij als master of als slave staat .

Suk6
Ton

ja dat kan inderdaad,en opstarten zal die wellicht niet doen ,maar.......
als je de opstart disketten ( 6 ) hebt van xp,dan start je de computer op via je diskette station a ,en na de installatie kun je in je cd en setup kan je opstarten

Lange Pier zei:
Probeer het eens zo, alle mogelijkheden om op te starten van een medium uit schakelen, op disabled zetten dus, behalve ééntje, die op cdrom zetten, als het goed gaat zou er niets op mogen starten, behalve de cdrom.

Ga ik proberen Pier

SJJ zei:
Al geprobeerd om op te starten van af de brander het kan namelijk zijn dat die word gezien als cd-rom.

Dat heb ik nog niet gedaan dus..morgen aan de slag

tonk zei:
Heb je een "oude" cd-rom in de PC zitten?
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb in de bios de volgende setting moeten aanpassen ivm met een oude cd-rom speler:

IDE1 Salve of Master de PIO/DMA mode van auto naar 4/2 gezet en toen kon ik van cd-rom opstarten, uiteraard als hij als cd_rom als eerste stond voor het booten.

Opmerking: IDE 1 of 0 afhankelijk waar de CD-rom op aangesloten is en ook kijken of hij als master of als slave staat .

Suk6
Ton
Nee mijn cd-rom is 2 jaar oud...de rest snap ik niks van :confused:

Zo daar ben ik weer na 2 dagen en nachten:rolleyes: fröbelen

IK heb jullie tips uitheprobeerd maar het heeft allemaal niks op geleverd...
wat nu???

Je kunt nog eens proberen om je cd drive alleen aan te sluiten als master en de brander af te koppelen en dan de drive als eerste drive in de bios instellen en kijken of die dan op wil starten vanaf cdrom.

Heel erg lief je tip maar pfffffffff ik ben een leek heb geen idee hoe ik dat moet doen

Je moet dan de kast open draaien de flatkabel aansluiting van je brander loshalen en even controleren of je cddrive als master ingesteld is met de jumper achter op de drive.

Mag ik even inbreken?'
Eerst gooi je alle stroom van je pc.

Ipea, je kijkt op de hoogte van je cd-rom naar het apparaat maar dan van de andere kant gezien.
Je ziet dan vanzelf wel een kabel.
Die haal je los.

Nu haal je voorzichtig die cd-rom naar je toe.
Aan de achterkant zit iets met een klein pennetje, jumpertje.
Vaak zie je er vlak bij een plaatje wat je vertelt wat elk gaatje betekend.
Master/slave.
Je moet hem als master zetten.

De brander moet die kabel weer losgehaald worden.

Zo goed SJJ ?

Lieve mensen,
Dit gaat me allemaal boven m'n pet.
ten 1e heb ik daar totaal geen verstand van
ten 2e ik zit met een handicap aan arm kan al jaren geen schroef of iets degelijks losdraaien

jammer maar het is niet anders

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan