Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericvanbelgie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 apr 2002
Misschien een domme vraag,

Als ik de harde schijf van de PC verander is dan ook automatisch de BIOS weg van de PC , of waar staat de bios op ?

Niet zo'n domme vraag alleen is de vraag: Waar staat de bios op opgeslagen?

Bij alle machines staat de BIOS op een chip die op je moederbord vast geprikt zit.

(vele mensen denken nu "NIET OP ALLE" denk maar eens aan compaq en andere merk pc's..... dus lees even verder)

MAAR: Er zijn leveranciers bijvoorbeeld....Compaq die hadden de bios in 2en opgesplitst, de instellingen en de Configuratietools, de instellingen hadden ze dus in de chip maar op de harde schijf hadden ze een stukje gereserveerd voor de configuratie tools voor de BIOS. dat betekend dat als je die partitie zou verwijderen je de BIOS niet meer zou kunnen configureren. Nu hoeft dat geen probleem te zijn als je je BIOS goed hebt staan maar het kan lastig zijn...

Tegenwoordig zijn er voorzover ik weet geen bedrijven meer die onderdelen van de BIOS op de HD zetten, wel complete andere zaken maar de bios dacht ik niet meer (maar dat kan dus door iemand tegen gesproken worden

Dus Nee geen Domme vraag

ok

Hoe kan je BV je bios veranderen (laten updaten of een andere versie op plaatsen) via een programma van het net ? of via een boot diskette , CD ?

Heeft elke besturingsysteem dan ook zijn eigen bios BV XP t.o.v Vista ?

De BIOS staat helemaal los van het besturingssysteem. Het gaat om het Basis Input Output System waarmee je moederbord de hardware van de PC of laptop "aanspreekt" Pas als dat is gebeurd wordt bijvoorbeeld Windows XP geladen. De BIOS-update, vaak aangeduid met "flashen" gebeurde meestal met een diskette, waarop dan een programmaatje stond, dat vlak na de (her)start van je PC die update uitvoerde (een vrolijk deuntje met biepjes). Tegenwoordig leveren moederbord-producenten ook al een programma waarmee je de BIOS-update vanuit Windows "aanzet", Intel bijvoorveeld. Kijk dus op de site van je moederbord-fabrikant naar de Bios-update.

Hoe kan je BV je bios veranderen (laten updaten of een andere versie op plaatsen) via een programma van het net ? of via een boot diskette , CD ?

Heeft elke besturingsysteem dan ook zijn eigen bios BV XP t.o.v Vista ?

Het bios programma kan je denk ik beter zo laten zoals het nu is, als je een bios programma wilt updaten naar een nieuwe versie en het gaat mis kan je dit niet meer zo makkelijk meer herstellen...

Een bios is eigenlijk een heel eenvouwdig programma waarmee je alles wat echt belangrijk is voor je computer kan aanpassen, zoals de opstart mogelijkheden, of voor bijvoorbeeld je CPU laten overclocken wat ik ook af raad :rolleyes: en nog een aantal andere dingen

Kortom je BIOS programma kan je gewoon beter zo laten en het er gewoon mee doen...

ja

In bijlage foto van mijn bios , wat moet ik nu veranderen om windows XP op de PC te zetten want voorheen was het vista basic maar door een beschadiging (software) kan ik niet meer naar de betreffende partitie gaan

Bijlagen

• laptopscreen2aa.gif
    laptopscreen2aa.gif
    90,8 KB · Weergaven: 34
Als je verder geen belangrijke software op je computer hebt zou je gewoon je XP cdrom in je computer kunnen doen, en dan tijdens het opstarten krijg je dan ee nbericht met Wilt u vanaf CD opstarten? druk dan op een toets.
Dan zal die vanallerlij dingen gaan laden maar dat hoort erbij.
Op een gegeven moment bij de instalatie moet je alle partitie`s verwijderen. (lees goed de tekst door die er staat dan doe je t ook niet fout)

daarna kun je op enter drukken op de niet toegewezen ruimte en dan zal die hem daar instaleren.

Wil je meerdere partitie`s hebben? druk dan op (denk ik) N om nieuwe partitie aan te maken, lees dit door voor de goeie letter.
als je bijv 100 Gb hdd hebt maak je 1 partitie van 60 en 1 van 40 en dan druk je bij een van de twee enter of een andere toets waarmee je hem op die partitie installeert.
nu zal die waarschijnlijk vragen hoe je hem wilt formateren,, druk dan NTFS (niet die snel doen want voor mijn gevoel is dat niet al te goed voor de hdd?)

Als je niet verder komt altijd meer vragen!

Groetjes Marco!

ja

Het is gelukt !
Ik heb ondertussen alle software via een externe USB harde schijf razendsnel terug kunnen op de laptop plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan