• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Blad kopieëren naar ander werkblad zonder verwijzing mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Ik heb twee bijna identieke werkbladen. Aan een daarvan heb ik een extra blad met berekeningen en zoekfuncties toegevoegd. Daarna heb ik dat blad gekopieerd naar het tweede werkblad. In de formules blijven verwijzigingen staan naar het eerste werkblad. Die zijn dan handmatig wel aan te passen. Maar kan ik ook zodanig kopieëren dat die verwijzingen niet worden meegenomen?
Marij

Hoi,

Ik denk dat je 'werkmap' en werkblad bedoelt .... ?
Ben benieuwd naar de mogelijke oplossingen die 'hier' komen ..... want ik betwijfel het zónder veel 'extra' werk en controle achteraf.
Wat je natuurlijk wél kan doen:
Open de werkmap (xls-bestand) mét het extra werkblad en sla het vervolgens op onder een andere naam.
Het extra bestand kan je vervolgens aanpassen. Weet natuurlijk niet of dat in jou situatie ook mogelijk is.

Hoi,

Ik denk dat je 'werkmap' en werkblad bedoelt .... ?
Ben benieuwd naar de mogelijke oplossingen die 'hier' komen ..... want ik betwijfel het zónder veel 'extra' werk en controle achteraf.
Wat je natuurlijk wél kan doen:
Open de werkmap (xls-bestand) mét het extra werkblad en sla het vervolgens op onder een andere naam.
Het extra bestand kan je vervolgens aanpassen. Weet natuurlijk niet of dat in jou situatie ook mogelijk is.

Met werkblad bedoelde ik inderdaad het xls-bestand. En met blad de verschillende tabbladen die aan een werkmap hangen.

Het is zo dat ik mijn bestand heb gemaakt voor verschillende mensen. Iedereen krijgt echter zijn werkmap toegestuurd met eigen persoonlijke gegevens. Er hangen verschillende werkbladen aan die beveiligd en/of verborgen zijn.
Regelmatig voeg ik werkbladen toe aan zo'n werkmap. Wil ik iedereen een aangepast sheet sturen dan kost dat veel tijd ivm beveligingen eraf halen en later weer erop zetten, en verborgen bladen zichtbaar maken en later weer verbergen.
Daarom had ik gehoopt dat ik een nieuw werkblad eenvoudig in al die verschillen sheets had kunnen kopieëren.

Ik heb weleens ergens de oplossing gelezen, nl eerst op ESC drukken voordat je "plakken" gebruikt. Maar bij mij werkt dat niet. Zogauw ik ESC heb ingedrukt heb ik geen "plakken"-mogelijkheid meer. Die wordt dan grijs.

Marij

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja, dan begrijp ik wat je bedoelt. De in Excel gebruikelijke termen zijn echter 'werkmap' voor een bestand en werkblad voor één of meerdere bladen in de werkmap ....

Zou niet weten of wat je wilt mogelijk is en hoop dat hier een geschikte oplossing wordt aangedragen. Je zou er inderdaad erg mee gebaat zijn.

Misschien is dit wat je als oplossing zoekt:

Kopieer het werkblad, en kies op de plaats waar je het wilt plakken, voor Beeld\Plakken Speciaal\Waarden.

Nu worden de formules niet gekopieerd, maar alleen de resultaten van de formules.

Misschien is dit wat je als oplossing zoekt:

Kopieer het werkblad, en kies op de plaats waar je het wilt plakken, voor Beeld\Plakken Speciaal\Waarden.

Nu worden de formules niet gekopieerd, maar alleen de resultaten van de formules.

In mijn geval is dit helaas geen oplossing. Er zitten nl zoekformules in het toe te voegen werkblad. En elk sheet waaraan ik dit werkblad wil toevoegen heeft het betreffende werkblad, waarin gezocht moet worden, in zich. Daarom is de verwijzing naar de andere werkmap ook helemaal niet nodig.

Marij

Aangezien er verder geen reactie komt ga ik er maar vanuit dat het niet kan op de manier zoals ik graag zou willen.

Als ik echter de formule handmatig aanpas, dus de verwijzing naar de andere werkmap verwijder, blijf ik ook met een probleem zitten. Bij het opstarten van het sheet krijg ik nu steeds de melding:
Deze werkmap bevat koppelingen naar andere gegevensbronnen.
Ik moet dan kiezen tussen "Bijwerken" en "Niet bijwerken".

Bestaat er uberhaupt wel een manier om de koppeling kwijt te raken?

Marij

Hallo,
Je kunt ook alle formules opnieuw toevoegen via VBA.
Als de formules zelfde zijn alleen waardes kopiëren?
Voor de melding moet je ook gedefinieerde namen controleren.
Als je voorbeeld bestanden post, zou ik nog proberen te helpen.
Suc6

Laatst bewerkt:
Ik heb nu gemerkt dat, als ik in de bovenste rij de formules handmatig aanpas, en pas daarna de "koppelingen verbreek", dat dan de formules op die eerste rij blijven staan. Ook al krijg ik de melding dat door het verbreken van de koppelingen de formules zullen veranderen in waarden.
Daarna kan ik dan de bovenste formules weer doortrekken naar beneden. Daar valt mee te leven :-)
Daarom zal ik deze vraag afsluiten.
Marij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan