Blauw scherm: Bad_Pool_Caller?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin32

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Kreeg vanavond spontaan een blauw scherm met een melding met o.a. Bad_Pool_Caller daarin vermeld en nog een hele lap tekst. Ik heb met Bluescreenview een logje gemaakt. Kan iemand kijken wat er aan de hand is?

Mini041213-01.dmp 12-4-2013 23:06:37 BAD_POOL_CALLER 0x000000c2 0x0000000d 0xfe64cd90 0x69707355 0x875e8bb0 hal.dll hal.dll+770c Hardware Abstraction Layer DLL Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 6.0.6002.18005 (lh_sp2rtm.090410-1830) 32-bit ntkrnlpa.exe+cdaf7 ntkrnlpa.exe+b2245 win32k.sys+9f907 win32k.sys+9f85b C:\Windows\Minidump\Mini041213-01.dmp 4 15 6002 143,184

Ik zou niet weten naar welk punt ik een systeemherstel moet terug plaatsen. Ik heb de laatste windows updates van afgelopen dinsdag uitgevoerd, maar het is nu heel niet duidelijk waarom die crash is ontstaan. Lijkt me beter daar eerst achter te komen?

waarom ? Met een systeemherstel verlies je niets, behalve mss je probleem.

Nee, maar wel alle updates die ik geplaatst heb, en die staan er na een systeemherstel gewoon weer bij en zal ik toch nog steeds moeten installeren. Terwijl het nog maar de vraag is of het daar aan ligt...Het is iets met hal.dll las ik in het logje, maar verder weet ik het niet.

pas daar mee op, als je hal.dll kwijt speelt start je pc niet meer op.
Probeer anders eens een nieuwe versie van hal.dll te downloaden, mss is de bestaande corrupt.
Wat betreft updates, je moet ze niet installeren ej ...
KLIK

Kan je zo'n hal.dll niet scannen om te kijken of hij corrupt is? En er zijn meerder hal.dll's op andere plekken in het systeem las ik ergens. Dus ik kan er wel 1 vervangen, maar weet niet of dat goed is.
En updates niet installeren? Die heb je toch nodig?

Laatst bewerkt:
ik heb hier een pc draaien waar geen enkele update opgezet wordt, draait als een zonnetje.
C:\Windows\System32\hal.dll ==> dit is de enige hal.dll op je systeem ( win 7 )

Geen updates lijkt me geen wijsheid. Maar goed dat is mijn mening. Ik heb overigens Vista, ook daar als enige in de system32 folder?

Ja, er zijn nog andere varianten zoals halacpi.dll en halmacpi.dll en die behoren wel allemaal tot de Hardware Abstraction Layer.

@de jean: Met alle respect, maar na je (OK) tip van systeemherstel ben je gaan dwalen voor wat betreft het vervangen van hal.dll.
Nu Windows nog gewoon start zijn er andere middelen, zoals sfc /scannow etc. om systeembestanden te repareren.

M.b.t. de foutcode: hier wat achtergrond. Niet dat je dat concrete informatie geeft, maar
a. Update je drivers, vooral de video-drivers. En probeer daarbij (zoveel mogelijk) een WHQL gecertificeerde driver te vinden, omdat die intensief door Microsoft is getest.
b. Ik neem aan dat je nooit dit systeem hebt overgeklokt?
c. Check met Malwarebyte's AntiMalware of er malware is.
d. Check systeembestanden-integriteit door een 2 snelkoppelingen te maken: 1 naar chkdsk.exe c: /f /r en 1 naar sfc /scannow
Rechtsklik op de eerste snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren". Er wordt gevraagd of de schijfcontrole bij de volgende start mag beginnen. Geef ja. Herstart de pc. [De check gaat uren duren, dus start het voor het slapen gaan of zo.]
De 2de snelkoppeling uitvoeren zodra de schijfcontrole klaar is en Windows is opgestart. Ook deze snelkoppeling "Als Administrator uitvoeren".
e. Test geheugen en harde schijf intensief. Geheugen volledig met memtest86 testen en harde schijf met het hulpprogramma van de harddisk fabrikant. [Dergelijke programma's zitten ook in het startmenu van Hiren's Boot CD]

Tijs.

Ik kijk het nog even aan, ook omdat dit bluescreen 1x plaatsvond.
Verder ook al malwarebytes gedraaid, niets gevonden. Systeem is niet overgeklokt. Ook drivers zijn van Microsoft. Bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Ik zou uit mijn rijtje minstens de 2 zaken uit d. doen. Evt. doe je ipv. chkdsk c: /f /r alleen chkdsk c: /f
Dat duurt minder lang en test niet op bad sectors op je harde schijf.

Tijs.

Ik heb chkdsk c: /f uitgevoerd. Ik weet alleen niet of hij iets veranderd heeft. Staat er ergens een logje van? Kan ik hem hier plaatsen.

Log plaatsen is niet nodig, lijkt mij, omdat fouten gerepareerd worden.

Tijs.

Ja, alle bestanden op de c: schijf (in jouw geval).
Vandaar dat de scan en reparatie plaatsvindt vóórdat Windows gestart wordt (dus bij de volgende herstart). Dat zal je wel opgevallen zijn, toch??

Tijs.

Ja klopt, ik moest kiezen voor j/n. Nou hopelijk is het euvel verholpen. Bedankt voor de hulp in iedergeval.

Net toch weer een bluescreen maar nu met de volgende melding:

Mini041413-01.dmp 14-4-2013 10:06:13 KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000008e 0xc0000005 0x00008245 0x85fd23c8 0x00000000 32-bit ntkrnlpa.exe+1b51db ntkrnlpa.exe+1b54e2 ntkrnlpa.exe+1b528e C:\Windows\Minidump\Mini041413-01.dmp 4 15 6002 143,184

En nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan