Blauw scherm pfffff

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raynet

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2002
Berichten
24
Hier een 2 dagen nieuwe pc en nu al een blauw scherm probleem.
Ik heb idd al gesnuffeld op dit mooie forum en gelezen dat het een driver probleem zou kunnen zijn (hardware).
Ook op de microsoft site niet echt veel wijzer geworden.

Zou ook nieuw geinstallerd software het probleem kunnen veroorzaken...bijvoorbeeld Nero danwel Quickpar?
Met deze 2 programmas werd het scherm blauw.

De volgende vermeldingen kwamen er te staan waaruit ik totaal geen ene verwijzing kan lezen.

Drive-irql-not-less-or-equal

Technische informatie:
0x000000D1 (0x00000010, 0x0000002, 0x000000, 0xF73E71A0)

IASTOR.sys adress F73E71A0 base at F73D8000 datestamp 40E1B22A

Een heel gevogel met getallen maar misschien komt iemand er wijs uit.

Het gaat mij er dus om of het een fout meegeleverd is in mijn nieuwe systeem de zogenaamde maandagmorgencomputer (garantie) , danwel door mijn toedoen door het installeren van software.

Iemand die mij wijzer kan maken ben ik dankbaar.

Thanks
 
IASTOR.sys

Heeft met je schijven te maken volgens mij.

Heb je SATAschijven? *(ik denk het, nieuwe PC zeg je).

Update eens ALLE drivers, van je moederbord, van je SATA aansturing, videokaart, chipset etc..

Installeer XP SP II.
 
Dat is een heel snel antwoord, dank je.
Die iastor melding kwam pas aan het einde van het verhaal op het blauwe scherm.

De stop melding gelijk aan het begin, dus misschien 2 problemen tegelijk?

Nou als het zo gecompliceerd is mag de leverancier het allemaal doen voordat ik alles verkeerd doe en alles om zeep help, hahahaha.

Het is een Dell Dimension 8400 en een 160GB (7200rpm) Serial ATA harde schijf met 8MB DataBurst™ cache

denk dat je wat anders bedoelt met SATA, maar ja hier geen wiskid dus :confused:
 
Nee, die STOP melding is gewoon dat het systeem gestopt is en het iastor.sys geeft aan welk bestand met de stop te maken heeft.

SATA is de manier van aansluiting. Vroeger was IDE de norm, tegenwoordig S-ATA.

Als het een DELL is; heb je DELL (suportwebsite/nummer) al gevraagd wat zij hiervan denken? In principe leveren zij namelijk kant-en-klare PC's af.
 
Dat is het antwoord wat ik wilde horen.......dus waarschijnlijk ligt het aan Dell zelf.
Het ging er mij dus om dat de software die ik erop zet niet de oorzaak zou kunnen zijn voordat ik een heel verhaal daar ga houden en van het kastje naar de muur word gestuurd.

Nu heb ik wat duidelijkheid en weet ik waarover ik kan praten.

Andere sugessties zijn welkom.

In ieder geval hartelijk dank voor de snelle antwoorden buurman :thumb:
 
Nouja, wanneer je de nieuwste versies van Nero (bekend compabiliteitsprobleem) en Quickpar (zegt me weinig) hebt zou het niet mogen..
 
Hoeft niet aan DEL te liggen :confused: kan ook de software zijn (drivers daarvan)

is een, Common stop message :)

Stop 0x000000D1 or DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The Stop 0xD1 message indicates that the system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL that was too high. Drivers that have used improper addresses typically cause this error.
Interpreting the Message


This Stop message has four parameters:

1. Memory referenced.
2. IRQL at time of reference.
3. Type of access (0x00000000 = read operation, 0x00000001 = write operation).
4. Address that referenced memory.

Resolving the Problem

For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

* Stop 0xD1 messages can occur after installing faulty drivers or system services. If a driver is listed by name, disable, remove, or roll back that driver to confirm that this resolves the error. If so, contact the manufacturer about a possible update. Using updated software is especially important for backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, DVD playback, and CD mastering tools.

je vind ze allemaal hier..
http://www.microsoft.com/resources/...Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_tnvo.asp
 
Laatst bewerkt:
Thanks Zipe dit verhaal had ik idd al gelezen op het forum.

Zoals XP_PC al vertelde geeft de melding aan dat het naar alle waarschijnlijkheid aan de SATA ligt.

Laten we het daar maar op houden...een driver conflict uitzoeken ben je nog niet klaar mee, en veel nieuwe software staat nog niet op miin pc.

Maar goed computers......je weet het nooit.....ben er ook niet echt happy mee.
 
Als ik op het bestand zoek kom ik uit bij norton ghost 9.

Zoek eens op dat bestand bij jou en zie waar jij uitkomt
 
ZipPe: Ik zei niet dat het per ce aan DELL lag hoor :).

Dit kwam ik nog tegen:
http://www.cs.utexas.edu/~jywu/notes/Dim8400.html
Dell Dimension 8400

Copy the following files to x:\winxp\$OEM$\$1\Drivers\STORAGE

iaahci.cat
iaahci.inf
iaStor.cat
iaStor.inf
iaStor.sys
TXTSETUP.OEM

You can find these files in x:\intel (in my case, files are in x:\intel\Driver)

Waarmee ik dus denk aan Storage drivers, en dus voor de aansturing naar je disks.

Maar check ook eens wat M@rio zegt; ik heb dat niet gevonden maar wie weet.
 
Gelukkig zijn er mensen slimmer met computers dan ik, maar ja door fouten word je met de tijd wel wijzer.

Mijn zoekresultaten geven het volgende weer:

Iastor c:I386 systeembestand
Iastor c: windows/system32/drivers systeembestand
Iastor c: drivers/storage/sata/onboard
beveiligingscatalogus
Iastor c: drivers/storage/sata/onboard setupgegevens
Iastor.pnf " " " " samengestelde setupgeg.
Iastor c: " " " " "systeembestand

Ga toch aan een SATA conflict denken als ik zo de zoekresultaten bekijk.
Is dit eventueel zelf op te lossen of is dit gewoon garantie werk?

Nogmaals veel dank voor de hulp.
 
Probleem waarschijnlijk opgelost.
Tot nu toe geen last meer na bios update.

Mijn dank is groot voor alle berichten.:thumb:
 
@XP_PC: Heb ook niet geschreven dat jij dat hebt gezegt :)

Het was de ander
Dat is het antwoord wat ik wilde horen.......dus waarschijnlijk ligt het aan Dell zelf.

Fijn dat het is opgelost...
:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan