Blauwe (line-in, aux) audio ingang 1 kanaal opgeblazen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

rrrifff

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2007
Ik neem geluid op van cassettedeck of platenspeler naar de computer via de (blauwe) audio ingang.
Het linker kanaal van het opname apparaat slaat direct in het rood als ik de schuif van 'line-in' of 'aux' een heel klein beetje vanaf nul omhoog doe. Het rechter kanaal reageert wel normaal.
Alle instellingen via eigenschappen (opnemen en weergeven) nagelopen evenals alle volume instellingen.
Ook bij vervangen geluidskaart blijft het probleem bestaan.
En ook na installeren nieuwe driver voor 'Realtek AC97 audio' blijft het probleem bestaan.
Ik heb veel forums gelezen en veel rondgevraagd (zelfs in pc-winkels met 'gekwalificeerd' personeel) en tot nu toe heeft niemand een oplossing voor dit probleem...

Wie herkent dit probleem en kan mij helpen.

Laatst bewerkt:
Sluit je de platenspeler rechtstreeks aan op de PC?
Want dat kan niet!

casettedeck wel rechtstreeks maar de platenspeler via de stereo (koptelefoonuitgang)

line-out? Van de geluidskaart? Van de versterker?
Het probleem is de line-in op de pc!
Alles wat je daarop aansluit (cassettedeck, Minidisk of een platenspeler (via de stereoinstallatie - line out of koptelefoonuitgang) geeft het probleem dat het linker kanaal van de opnameconsole op de pc gelijk in het rood slaat! En dat gebeurd ook in programma's als Adobe Audition.

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde uiteraard de line-out van de versterker en niet van de geluidskaart:D

Mar goed, als je het, zoals je zegt, zowel met de interne geluidskaart als met een andere geluidskaart hebt geprobeerd, dus 2 verschillende lijn-ingangen van de PC, zal dat het probleem niet zijn...

Ja, de line-in audio op de pc is wel te gebruiken, maar op 1 kanaal. Dus je kan rechts opnemen en daana bij het bewerken vervolgens links wissen en rechts kopiëren naar links zodat je een mono-opname hebt over twee kanalen.
Maar rechts hoort het ook gewoon te doen? De meeste muziek is in stereo!

Ja, maar dat bedoel ik eigenlijk niet...

Je zegt dat je het met wee verschillende geluidskaarten hebt geprobeerd, dus dan heb het het dus ook met 2 verschillende line-in ingangen geprobeerd toch? Dan zal het daar dus niet aan liggen denk ik

Waar ligt het dan niet aan? Ik begrijp het ff niet.

Ik heb inderdaad twee geluidskaarten geprobeerd.
En geprobeerd via 'line-in' of 'aux' op volumepaneel. En ook via 'stereo-mix'
En ook audio ingang zowel aan de voorkant als aan de achterzijde van de pc.
Rechter kanaal is normaal. Links slaat meteen in het rood.

Om het nog een keer te proberen duidelijk te maken:

Een geluidskaart heeft EIGEN in- en uitgangen

Dus: wanneer je het hebt geprobeerd via TWEE VERSCHILLENDE geluidskaarten, dan je je dus eerst van KAART 1 DE INGANGEN geprobeerd en daarna de ANDERE INGANGEN VAN KAART 2 geprobeerd.

Als dat allebei hetzelfde resultaat geeft, dan zal het waarschijnlijk NIET aan de ingang liggen, want dan zouden toevallig zowel van KAART 1 als KAART 2 de eigen ingangen kapot zijn!

OK, ik snap het. Het probleem is dus niet de ingang van de geluidskaart. Maar wat dan wel? Het 'Realtek AC97 audio' geluidsapparaat op de pc? De pc zegt dat die 'goed functioneert'

Dat is dus 1 van de 2 genoemde geluidskaarten

Heb je die andere geluidskaart ook nog, zit die soms ook nog in je PC?

Laatst bewerkt:
Ik heb de eerste geluidskaart eruit gehaald en een andere erin gezet. Het probleem bleef bestaan dus ik heb daarna de eerste weer teruggezet.

Ok, er begint me iets te dagen.

Wat is merk en type van je moederbord of, wanneer je een merk-pc hebt zoals Dell, Compaq, HP, Pachard Bell etc., wat is dan type van je computer?

Het is een 'Medion' multimedia pc. Zoals veel mensen gekocht bij de Aldi. Is samengesteld uit verschillende 'merken' c.q. onderdelen bij elkaar.
Moederbord? ff kijken.. Model: PC MT6, type med mt 180A, Intell(R) Pentium (R) 4 CPU, 2,60 Ghz, kloksnelheid 2,61 Ghz, 512 MB. Heb je hier wat aan?

Ok,

Die PC heeft dus geluid onbaord en daarnaast heb jij er nog een andere geluidskaart bijgezet??

Als dat zo is, zet in de bios de interne geluidskaart eens op disabled (uit).
Welke extra geluidskaart heb je geplaatst en heb je daarvan de drivers geinstalleerd?

Ja, geluid onboard. Ik heb er geen kaart BIJgezet. De interne geluidskaart heb ik eruit gehaald en daarvoor een andere (ik weet niet meer welke) in de plaats gezet. Althans dat heeft een (computer)kennis zo uitgeprobeerd. Bios is toen uitgezet. Andere kaart erin. Ik weet niet zeker of hij toen ook een driver heeft geinstalleerd. Lijkt me van wel. Maar ook met de tweede kaart bleef het probleem bestaan.

Geluid on board kun je er niet uit halen, alleen uitschakelen, maar goed, ik weet het even niet meer

Dan is ie waarschijnlijk toch uitgeschakeld en daarna een andere geluidskaart erbij gezet (met een driver) om te kijken of het aan de geluidskaart lag. Dat was m.i. niet zo dus het probleem ligt niet aan de geluidskaart of 'geluid on board'.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan