blauwe strepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

habie12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2015
Berichten
4
telkens krijg ik tijdens het werken met de computer blauwe strepen in het beeldscherm

computer is ook weer terug geweest, maar na 3 weken wachten en na het aansluiten meteen weer problemen.

wie weet waar ik het moet zoeken?blauwe strepen.jpg
 
Computer is al terug geweest maar niets aan veranderd. Dan zult u moeten gaan uitvinden welke component voor het slecht beeld verantwoordelijk is en, met foto's van voor en na de verandering als bewijs, moeten vragen om dat onderdeel terug te mogen sturen en te ruilen. Garantietermijn is hierbij niet van belang omdat een apparaat moet doen wat de consument ervan kan verwachten en de winkel is daarvoor verantwoordelijk. Wijs daarbij op de datum dat u dit eerst aanhangig heeft gemaakt. De winkel mag besluiten om naar verhouding te vergoeden als het artikel al enige tijd in gebruik is geweest.

Op de site Newegg.com kan u kijken of de grafische kaart via daar te bestellen is geweest, er zijn dan veel gebruikers ervaringen te vinden. Sommige grafische kaarten zijn slecht geweest en hebben bijvoorbeeld problemen met hun geheugen. Dat is in dit geval nuttige kennis. Het zelfde geldt voor andere hardware in de computer, mocht u dat verdenken.

Dit beeld wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de grafische kaart. Hiervoor zou u dus deze moeten uitschakelen in Apparaatbeheer en de monitor moeten aansluiten op de poort die de computer zelf voor een monitor heeft. In de BIOS moet er soms worden gekozen voor Init First: "on-board" Deze instelling kan om te beginnen al verkeerd staan natuurlijk en moet dus gecontroleerd worden.

Voor dat u begint zou ik eerst de kabel eens wat verbuigen omdat de draden daarin vaak erg dun zijn. Bij het overal heen en weer buigen van de kabel, zeker niet de delen vlak bij de stekkers vergeten. Het kan zijn dat een bepaalde soort aansluiting, bijvoorbeeld HDMI niet goed is en dat de andere aansluitingen voor een monitor wel werken.

In Apparaatbeheer moet geen melding gegeven worden over drivers die niet werken. De driver zal geschikt moeten zijn voor het besturingssysteem en desnoods worden vervangen voor een nieuwere of soms ook een oudere. Ik gebruik een ouder stuurprogramma omdat mijn resolutie anders niet ondersteund wordt. Voor het upgraden of downgraden van het driver stuurprogramma, beter eerst de oude driver verwijderen. Het beeldscherm heeft een voorgeschreven resolutie en verversingsfrequentie, deze moeten precies zo in het stuurprogramma opgegeven worden. De monitor heeft meestal een "auto" knopje voor automatisch goede instelling en afregeling. Soms helpt het bij fouten van de monitor ook, om de stroom stekker er even uit te halen en deze zo te resetten.

Vaak zijn goedkope voedingen niet zwaar genoeg voor het plaatsen van grafische kaarten. Het wattage staat op een sticker aan de zijkant en die waarde moet ruim gelezen worden, omdat de kracht van de voeding af kan nemen over tijd. Vergelijk deze waarde ("PSU" in het Engels) met de minimum systeemvereiste van de geplaatste grafische kaart. Op Internet is deze bij Specificaties snel gevonden.

Zou het een te zwakke voeding zijn, dan kunt u de leverancier mogelijk verantwoordelijk stellen voor onkosten want dan is het een verwijtbare fout.
 
maar ook vind ik het zo raar dat ik tijdens spelletjes geen problemen ondervind,

alleen met internet en word enzo, dan heb ik die strepen, en loopt de computer helemaal vast.
 
Dan lijkt het mij een probleem met de driver. Zou het AMD Catalyst zijn, probeer dan een nieuwe installatie ervan en eventueel ook een vorige versie. Kijk eerst op de site van AMD of de versie die u nu gebruikt de juiste is voor Windows 10 en of er een nieuwere versie is. Een game gebruikt eigen instellingen voor resolutie dus zou de resolutie/verversingsfrequentie in Windows verkeerd opgegeven kunnen zijn zoals al door mij gesuggereerd. Dit staat in het menu van Catalyst of ander stuurprogramma. U moet moederbord of chipset drivers en het grafisch stuurprogramma van de kaart met daarin de driver natuurlijk wel installeren, al werkt het ook gebrekkig zonder. In het laatste geval zullen ook vensters niet soepel schuiven en pagina's niet gemakkelijk op en neer kunnen scrollen.

Geef liefst meer informatie over de hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan