Blijf ver weg van vista-helpdesk.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit de 2e

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2004
Omdat velen van xp naar een ander OS gaan of zijn gegaan wil ik bij deze waarschuwen.
Ik had nog een vista install. cd, dus vista geinstaleerd.
Na 3 volle middagen updaten werkt er nog veel niet, ben ik nog steeds met sp 1 bezig die maar niet wil instaleren, en loopt de pc vast zodra ik IE gebruik.
Bovendien is mijn installatie al helemaal verpest omdat ik een codec pack wilde instaleren van af de site; vista-helpdesk.nl
Vervolgens had ik een tiental programma's wat onder het kopje spyware valt, en is het me niet gelukt alle spyware te verwijderen.
Daarbij heb ik last van een hardnekkig terugkerende startpagina nl " mysearchdial.com ".
Ook staat er in mijn software lijst " bundled software uninstaller" die ik er niet meer uitkrijg. Als ik die wil verwijderen komt er een smoes in mijn beeldscherm te staan dat de internet verbinding niet goed is.

Kortom, het is weer ronduit ***** met Windows. Ik weet niet wat een fatsoenlijk alternatief is behalve apple. Alleen daar heb ik geen geld voor. Linux heb ik ook geprobeerd, maar dan werken veel spellen van mijn zoontje niet lekker.
Met andere woorden; wanneer komt er een goed werkend, goed betaalbaar besturingsprogramma uit waar alles gewoon lekker op loopt, en waarbij je niet om de haverklap genaait wordt door kwaadwilenden, lees spyware, virussen ect

Volgens mij zit het probleem hier niet in Windows Vista maar in de gebruiker.

Heel veel van deze problemen zijn te voorkomen met een fatsoenlijke virusscanner.
Ga je veel downloaden dan installeer je deze uiteraard als eerste en niet als laatste.

Ik heb direct virus software geïnstalleerd. Nu heb ik het eraf gehaald want misschien houd deze software de installatie van sp1 tegen.
Verder ben je hartelijk welkom hier om uit te leggen wat ik verkeerd doe.

Als ik ook een duit in het zakje mag doen?

Wat je verkeerd doet is misschien niet de juiste benaming, wat je zonder het te beseffen niet doet en wat daardoor verkeerd uitpakt klinkt beter en is feitelijk ook juister. Voordat ik concreet uitleg wat ik daarmee precies bedoel, moet ik je eerst een kort verhaal vertellen.

Internet moet je voor dit verhaal even zien als een soort snelwegennet. Jouw computer moet je zien als een huis onderaan één van de vele afritten van dit snelwegennet, met dien verstande dat de oprit / afrit van jouw huis naar de dichtstbijzijnde snelweg afgeschermd wordt met een slagboom. Althans dat zou zo moeten zijn.

Voor de rest van de beeldvorming moet je je even voorstellen dat er 24 uur per dag allerlei criminele / enge figuren over die snelweg zwerven die op zoek zijn naar op -en afritten waarvoor geen slagboom zit.

Het verhaal gaat als volgt : Vista zónder SP1 is een huis met een afrit / oprit naar de snelweg zónder slagboom. Een ieder kan erop en eraf.
Vista mét SP1 is een huis met een oprit / afrit mét slagoom. Niet iedereen kan er zomaar op en af.

Dáár nu zit vermoedelijk jouw probleem. Jij hebt een Vista installatie CD zonder geïntegreerd SP1 (??) Op het moment dat jouw pc middels een kabel of Wifi verbonden is met het w w w en je installeert die kale Vista versie, dan is jouw pc vanaf het moment dat Vista is geïnstalleerd, te vergelijken met dat huis zónder slagboom. Elke engerd die over de snelweg wandelt (lees : malware dat over het w w w doolt en dat op zoek is naar onbeschermde pc's) kan toeslaan zonder geïnstalleerd SP1. Pas als je SP1 en 2 hebt geïnstalleerd, treedt het slagboomeffect in werking en heb je basisbescherming.

Wat je dus (vrij simpel) moet doen is vanaf een veilige machine SP1 en SP2 downloaden en op extern medium zetten (USB / DVD / externe HDD of whatever).

Van de machine waarop je Vista wil zetten trek je de internetkabel uit de machine of je zet de netwerkkaart bij Wifi op 'uitgeschakeld') -> zolang je maar niet met het w w w verbonden bent.

Vervolgens pak je die kale Vista installatie CD en je installeert Vista (wel even de hdd's laten formatteren voor de installatie begint) én nog altijd ZONDER w w w verbinding. Daarna installeer je als 1e en 2e de veilig gedownloade SP1 en SP2 dan pas mag je de internetverbinding in werking stellen. Nu installeer je als eerste de moederborddrivers en als 2e een goede virusscanner.

Als dit is gebeurd ga je Windows uitputtend updaten en de rest van de drivers en software installeren.

Succes 100% verzekerd.

Laatst bewerkt:
Ok, het is een bekend gegeven dat zelfs geroutineerde installateurs het niet lukt om Vista SP1/2 (& idem met 7 SP1) te installeren. De methode die gast0225 beschrijft zal overigens ook niet werken...

De reden daarvoor is dat elk SP enkele voorbereidende updates nodig heeft, die als laatste worden aangeboden. Moet je maar net weten...

Vanaf een schone installatie is er ook geen AV nodig totdat het Windows Update proces voltooid is, want behalve dat het soms updates blokkeert, word het update-proces met soms meer dan de helft vertraagd.
Vergt wel discipline van de gebruiker want die kan/mag/moet het systeem pas daarna normaal gaan gebruiken.

Beste is om de systeemschijf volledig te formatteren - dus niet snelformatteren - & de installatie overnieuw te doen. Daarna alleen Windows Update, alles aan gevinkt behalve SP's, totdat die als enige overblijft, & dan weer herhalen voor het volgende SP.

De methode die gast0225 beschreef, werkt. gast0225 heeft die namelijk al een keer of 25 uitgevoerd bij mensen............... ;) :D

Quander, je hebt mn dag gered!
:thumb:

Ooit was ik veel handiger in dit geknoei. Nu weet ik niet veel meer van software ed.
Het verbaasd me dat het via windows update niet normaal werkt en het frustreert me dat er volk is die je met professionele site´s bedonderen. Desongewenste site is niet te benaderen via de mail, alleen bellen is mogelijk voor 90 cent p minuut.

Ga er iig Kubuntu naast installeren voor het gewone internetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan