Blue screen of death bij opstarten nieuw geformatteerde computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimmos

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2007
Hoi iedereen,

Ik gebruik momenteel een computer met Windows vista home premium besturingssysteem. Heb deze sinds een maand gekregen van familie. Het is een samengestelde PC die tot enkele jaren geleden steeds geupgraded werd.

Het probleem is als volgt, bij het opstarten van de computer krijg ik praktisch steeds een error na een 2-tal minuten, waarna volgende tekst verschijnt:

----------
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage
to your computer.
The problem seems to be caused by the following file: hal.dll

If this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps:
Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer
for any Windows updates you might need.
If problems continue, disable or remove any newly installed hardware
or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.
If you need to use safe mode to remove or disable components, restart
your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then
select Safe Mode.
Technical Information:
*** STOP: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0x86F4B3F0, 0xB2000040,
0x00000800)

----------

(Heb wel niet alles opgeschreven). Soms gebeurt het na een tweede startup nogmaals, bij een volgende startup hierna lijkt de computer vrij stabiel.. Zou dit iets te maken hebben met de temperatuur van de computer? Hij staat in een vrij koele kamer.
Problemen om dit op te lossen?

Misschien nuttig om toe te voegen: ik heb pas na het installeren van de nieuwe windows, en reeds enkele programma's, beslist om partitionmagic te gebruiken om in partities in te delen.. hoop dat het hier niet mee te maken heeft?

Bedankt!:)

Dus gewoon hotfix downloaden en alles komt goed? Of is er meer aan de hand?

Bedankt!

Klinkt mij meer als een warmte-probleem (of een ander hardwareprobleem).

Je schrijft: Het probleem is als volgt, bij het opstarten van de computer krijg ik praktisch steeds een error na een 2-tal minuten

Nu ben ik benieuwd of, als je de pc direct herstart na die foutmelding, Windows (min of meer) meteen vastloopt. 'Meteen' in de sfeer dat je dan zelfs de 2 minuten niet haalt.
Loop Windows inderdaad 'meteen' vast, dan ben ik ervan overtuigd dat het een probleem is met warmteontwikkeling. Je zult dan de pc intern moeten schoonmaken/schoonblazen. Let op dat je de pc eerst uitzet, stroomkabel eraf, enkele malen de aan-uit knop kort indrukken, en daarna, tijdens het schoonmaken, de ventilatoren 'tegenhoudt' als je die schoonblaast, want anders gaan de lagers kapot.
Neem ook de koelribben van processor en/of chipset mee in je schoonmaak-verhaal.

Succes,

Tijs.

Nee na opstarten van de computer heb ik de tijd om een browser aan te klikken en nog enigzins mijn mails te bekijken. Eigenlijk heb ik ongeveer 2 minuten nadat de computer klaar is met opstarten, vooraleer hij uitvalt.

Dat vroeg ik niet: Als je de pc na een 'koude start' na 2 minuten vastloopt en je herstart 'm meteen, heb je dan weer die 2 minuten of loopt Windows dan (nog) eerder vast?

Nu ben ik benieuwd of, als je de pc direct herstart na die foutmelding, Windows (min of meer) meteen vastloopt. 'Meteen' in de sfeer dat je dan zelfs de 2 minuten niet haalt.

Linksom of rechtsom: Ik raad je aan om alles eens goed schoon te maken in de systeemkast.

Tijs.

Ik had het inderdaad fout gelezen, mijn excuses.
Hm ik vermoed dat hij de tweede keer nog sneller vastloopt, maar alleszins ook niet meteen na het opstarten. Ik ga er mijn chronometer eens bijhalen een volgende keer :)

Het gaat om een nieuw geformatteerde computer, ik vermoed niet dat er veel valt schoon te maken?

Het gaat hier om de componenten in de systeemkast, dus niet om Windows.

Tijs.

Hier eens gaan lezen

http://support.microsoft.com/kb/330184

Misschien nuttig om toe te voegen: ik heb pas na het installeren van de nieuwe windows, en reeds enkele programma's, beslist om partitionmagic te gebruiken om in partities in te delen.. hoop dat het hier niet mee te maken heeft?

Het zou wel eens kunnen omdat hal.dll iets te maken heeft met boot.ini

Laatst bewerkt:
@seniorke: Dat heeft hier niets mee te maken: Windows start wel, en het is zelfs (tijdelijk) mogelijk om te browsen...
Bovendien gebruikt Vista geen boot.ini.

Tijs.

Heb ik toch aangegeven?
Je zult dan de pc intern moeten schoonmaken/schoonblazen. Let op dat je de pc eerst uitzet, stroomkabel eraf, enkele malen de aan-uit knop kort indrukken, en daarna, tijdens het schoonmaken, de ventilatoren 'tegenhoudt' als je die schoonblaast, want anders gaan de lagers kapot.
Neem ook de koelribben van processor en/of chipset mee in je schoonmaak-verhaal.

Natuurlijk 'zie' je daar weinig van (behalve het stof dat je eruit gehaald hebt).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan