Blue Screen of Death - Meerdere fouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

MariusVerwoert

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2012
Beste Helpmij.nl,

Sinds ongeveer een half jaar crasht mijn pc nogal vaak. Ik werd er nogal gek van en besloot maar eens te gaan zoeken op internet naar
de foutcodes die worden weergegeven tijdens het blauwe scherm. Nu hoopte ik wanneer mijn pc crashte, ik steeds dezelfde fout zou krijgen, zodat ik het kan fixen. Integendeel, de foutcode blijkt steeds anders, de laatste 3 heb ik opgeschreven:

MEMORY MANAGEMENT
0x0000001A (0XBCAC7001, 0x0000109E, 0xBEC00000)

daarvoor kreeg ik 1 malig een blauw scherm met daarop:

PFN_List_Corrupt
0x0000004E (0x000000x8F, 0x63174, 0x0)

en:

Bugcode_USB_Driver
0x000000FE

Ik weet niet of hier een verband tussen is, maar de eerste foutcode baad mij een beetje zorgen.

Mijn PC:

Windows XP sp3
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU
E6750 @ 2.66GHz
Kloksnelheid 2.67GHz, 2,00 GB
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3

Opvallend:

De crashes gebeuren vaak wanneer ik op internet op youtube kijk, mijn internet explorer (of firefox, maakt niet uit) pakt steeds meer en meer geheugen. Ook gebeurd het tijdens het spelen van een zwaarder spel!

Nu ben ik al wat antwoorden bij langs geweest, waar ik geen oplossing kon vinden.

Hebben jullie enig idee?

alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Hallo,

Haal eens een reepje werkgeheugen uit de pc. en doe dan dezelfde handelingen waar hij dit op doet. Ik vermoed dat dit in het werkgeheugen zit.

Heb er 1 van de 2 uitgehaald. Internet Explorer opgestart, hij pakt wederom steeds meer en meer geheugen.
Waarschijnlijk zal dat uiteindelijk weer resulteren in een crash.

ps. Het is niet ALTIJD dat de pc crasht bij teveel geheugengebruik.
Bijvoorbeeld bij het kijken van een aflevering op uitzendinggemist kan hij plots crashen, terwijl het geheugengebruik minimaal is.

Ok, met complimenten voor je naar HelpMij.NL begrippen uitzonderlijk duidelijke probleemomschrijving, kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat het de tweede fout is die de eerste veroorzaakt. Hier is de Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559014(v=vs.85).aspx

Die veroorzaakt daarbij, opeenvolgend, deze Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff557391(v=vs.85).aspx

Deze hoort er waarschijnlijk niet direct bij, met Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff560407(v=vs.85).aspx

Die kan veroorzaakt zijn door een fragiel of geinfecteerd USB-apparaatje met of zonder driver, mocht die toch vaker blijven voorkomen:

Computer uitzetten, alle externe USB-apparaten afkoppelen, opnieuw starten, als (een) Administrator aanmelden & de stuurprogramma's in Apparaatbeheer van alle interne USB-apparaten opnieuw (handmatig, geavanceerd, zelf kiezen, compatibele apparaat staat al in de lijst) installeren.
Na alle Voltooid: Herstarten.

Voor de eerste twee is het sowieso verstandig om eerst een schijfcontrole uit te voeren:

Start, Alle programma;s, Bureau-accessoires, Opdrachtprompt. Typ daarin:

chkdsk <schijfletter>: /f /x

Indien nodig plannen, & voor alle beschikbare schijfletters. Herstarten. Daarna voor de zekerheid een volledige virusscan. Als dat in orde is, even een citaat van mezelf:
Haal hier even de Windows Memory Diagnosis op & brand dat op CD, & lees ondertussen even de gebruiksaanwijzing door.

http://oca.microsoft.com/nl/windiag.asp

Start daarna met de CD op, & laat om op te warmen de standaard test 1x helemaal uitlopen. Als dat fouten constateert, dan heb je sowieso een ernstig probleem met je RAM-geheugen. Schakel daarna over naar de uitgebreide test & laat die minimaal 2x uitlopen.

Als er dan geen fouten gevonden zijn, is je geheugen wat Windows betreft in orde.

Word het zoeken naar falende drivers of services.

Hallo!

Sorry voor de late reactie. Ik heb de dingen die je me vertelde geprobeerd, maar het lijkt erop
dat mijn pc blijft crashen. Ik zal alles nog een keer bij langs moeten gaan. 2 nieuwe dingen ben ik wel achter gekomen:

1) Mijn batterij op mijn moederbord is leeg, ik weet niet of dit gevolgen heeft?
2) Opnieuw een crash en een nieuwe foutcode, wellicht dat deze weer iets meer kan helpen:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

0x0000000A

met vriendelijke groeten,

Marius

1) Mijn batterij op mijn moederbord is leeg, ik weet niet of dit gevolgen heeft?

Ok, aha: Je kan natuurlijk via de Microsoft Support site van Nicj56 te werk gaan, maar je kan natuurlijk ook eerst Ockhams Scheermes toepassen.

Gevolg van een lege BIOS batterij is dat je BIOS de instellingen "vergeet" & na het opstarten opnieuw standaard instelt. Als gevolg daarvan kan er weer een cascade ("waterval") ontstaan, Windows is apparaten kwijt, hervind ze, installeert een standaard driver, IRQ's verwisselen van volgorde, BSoD.

Handigste lijkt met dus om eerst een nieuwe BIOS batterij te kopen, waarschijnlijk een 3 Volt CR-2032, & die kosten bij de HEMA Fotocorner � 2,99 p/st., Blokker/Dixons etc. � 3,99.

Je kan het oude batterijtje meenemen. Let erop dat je voor het verwijderen de netspanning eraf haalt & bij het verwijderen/plaatsen geen statische electriciteit opwekkende kleding draagt (Wollen sokken, nylon broek, polyester hemd, etc.., katoen gaat wel goed.), even je handen onder de kraan wast, & voor je met een klein schroevendraaiertje/pincet het lipje van de houder wegdrukt eerst even met een hand de kast goed vastpakt.
N.B: Batterij kan wel een halve meter omhoog springen!

Oude batterij kan je met blote handen vast pakken, de nieuwe echter niet! Die loopt dan nl. leeg! Uit de verpakking vissen op een doekje of tissue, keuken/wcpapiertje, daarin oppakken & in de houder klikken (zonder dat er doek of papier tussen de polen komt).

Kast dicht, toetesenbord/muis/monitor aansluiten, netstroom erop, starten, meteen naar BIOS, defaults laden (Load Optimized Defaults), Opslaan & Afsluiten, meteen weer de BIOS in, alle instellingen naar voorkeur installen, Opslaan & Afsluiten, & dan kan je wel weer een 2 jaar vooruit...

Daar ben ik weer, bedankt TheKnight voor de opties die je me gegeven hebt.

Ik heb beide externe harde schijven die ik heb volledig gecontroleerd op fouten / virussen.
Ik heb ze beide opnieuw geïnstalleerd via Apparaatbeheer zoals je zei.
Ook heb ik een external USB 4 port 2.0 HUB, geen idee of ik die moet installeren? Alhoewel ik me herinner dat
ik al deze problemen ook al had voordat ik deze external USB aansloot.

Ook heb ik de geheugentest gedaan via een opstart-cd. Heb de test 4x laten uitlopen (niet extended), en dat ging 4x foutloos.

Kortom, nog geen vooruitgang. Gisteren ging ik met pinacle studio wat beeldmateriaal renderen naar een avi-filmpje, tijdens dat renderen
viel de pc wel 3x uit, 2 maal zonder blauw scherm. 1 maal met de foutcode 0x0000008E.

Ook heb ik een stresstest gedaan voor al mijn schijven & geheugen, met 2 resultaten.
1x kon ik deze stresstest voor 10 minuten lang uitvoeren zonder dat mijn pc uitviel. De andere keer viel mijn pc wel uit, dus ook hier
heb ik geen idee van, haha.

Zijn er nog meer opties?

Is het wellicht een optie om mijn schijven volledig te legen, windows opnieuw te installeren & alle drivers opnieuw te installeren? Of hou ik dan
hetzelfde resultaat?

Mijn batterij heb ik nog niet vervangen, dat zal ik dus nog doen. Alhoewel ik het gevoel heb dat dat batterijtje niet voor al deze ellende zorgt.

mvg
Marius

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan