Blue Screen Of Death

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartuls

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Berichten
3.662
En daar is tie dan: het alom gevreesde Blue Screen Of Death
Windows XP professional, service pack 2.

De computer begint met opstarten, even het zwarte scherm met een DOS cursur, vervolgens het gevreesde blauwe scherm met de melding dat er een probleem gevonden is en dat windows is afgesloten om schade te voorkomen.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME is de opwekkende melding.

In eerste instantie dacht ik dat de bootsector van de harde schijf naar de ****** was, maar als dat het geval is dan komt ie niet zover, die heeft de computer namelijk nodig om zo ver te komen.

Bij het opstarten komen er geen BIOS piepjes.
Er is geen nieuwe hardware of software geinstalleerd voordat dit geweldige scherm kwam (al een tijdje is er niets gewijzigd op dat vlak).

O ja, natuurlijk staat er nog wat op de harde schijf dat (nog net niet) met een backup meegenomen was, dus het zou aangenaam zijn als er niet meteen een format overheen hoeft.

Wie heeft de gouden tip om de boel weer aan de praat te krijgen?
 
Mischien heb je hier wat aan?
Staat ook de Microsoft-oplossing bij mbv de Herstelconsole.

Hier staat ook nog wat handigs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Opstarten vanaf de Windows CD en vervolgens R geeft de volgende melding:

Setup kan geen vasteschijfstions in uw computer vinden.
De enige optie die je dan hebt is F3, setup afsluiten.

De harddisk is in de BIOS wel te zien:
Een Serial ATA WDC WD2500JD-75HBB0 schijf van 250 Gb.

Iemand nog tips?
 
Kun je in je BIOS nakijken wat de Drive Configuration is? Staat soms in het menu Advanced. Heb je bij het installeren van Windows XP vooraf met F6 een driver van een "derde" moeten installeren die op een diskette stond?
 
De HD wordt gewoon gecontroleerd door het BIOS, er is geen driver van derden geinstalleerd.
De PC heeft ruim 2 jaar probleemloos gefunctioneerd met deze hard disk.
Het betreft een DELL Dimension 8400.
Overigens heeft de PC geen diskette station :eek:
De afgelopen tijd zijn er geen wijzigingen aangebracht in de configuratie van deze pc.

DELL zet op de computers altijd een aparte kleine partitie met daarin een aantal testjes die je kunt doen als er wat aan de hand is. Je kunt vanuit het boot menu booten vanuit die partitie.
De Read Test op de harde schijf geeft een error (die verder niet gespecificeerd wordt) ongeveer halverwege de test.

Iemand nog suggesties?
 
Dat is duidelijk, alleen zal de HD aangestuurd moeten worden door een IDE/ATA-controller, of een SATA/Raid-controller maar dat laatste speelt bij jouw systeem niet zeg je.
Maar ik kwam op die gedachte omdat je een SATA HD hebt. Als een SATA/Raidcontroller corrupt raakt kan Windows ook het zicht op de HD kwijtraken.

Je hebt niet ergens de een of andere CD-Rom waarmee je kunt booten naar de Dos-prompt? Al is het maar een CD met drivers van je moederbord?
 
De controller is onboard. Het SATA, geen IDE.
Die lijkt overigens wel te werken, bij het booten naar veilige modus komt ie namelijk wel met windows scherm waarop je kunt ingeven op welke wijze je precies wilt booten. Dat kan de computer alleen laten zien als de eerste delen van windows al van de harde schijf getrokken zijn.

De preciese melding van de Read test is overigens:
Error Code 0F00:0244.
Msg: Block 263808391: Uncorecctable data error or media is write protected.

Dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk. Ik denk dat precies het verkeerde block van de harde schijf onbruikbaar is geworden.

Ik heb ook nog geprobeerd om via F8 terug te gaan naar het laatste herstelpunt. Ook dat ontaard uiteindelijk in dat irritante Blue Screen Of Death.

En nee, ik heb (nog) geen bootable CD-ROM om naar DOS te booten.
In eerste instantie was mijn hoop gevestigd op de Windows XP pro CD. Dat gaf geen oplossing.
Overigens zou een dergelijke CD NTFS moeten ondersteunen.
Nog suggesties waar ik die kan downloaden?
 
Laatst bewerkt:
Toen je met Setup CD van Windows XP naar de Herstelconsole wilde met de "R" opdracht, moest je afbreken met F3. Wat stond er daarna op je beeldscherm?
Ik bedoel, stond er in een zwart scherm een cursor te knipperen of een Dos-prompt?

En in tweede instantie: naar Veilige modus met opdrachtprompt lukt ook niet zeker?
 
Na F3 komt de melding dat de computer opnieuw opgestart wordt (en dat doet ie ook automatisch na 15 seconden), daarna het opstarten naar veilige modus menu met het bekende BSOD scherm als gevolg.
Geen fel gewenste DOS prompt dus, ook geen mogelijkheid daar naar toe te gaan.

Veilige modus met DOS prompt geeft ook het BSOD.
 
Ik hoop dat je wel een A-drive hebt? Ga naar deze site en download het bovenste bestand. Zet het bestand op een diskette.
Laat even weten of het zover gelukt is.
 
Nee, ik heb geen A drive, fijn hé, dat die dingen uit de gratie zijn :(
Ik heb inmiddels wel via Nero een bootable CD ROM weten te maken waarmee het kreng wil starten.
Hiermee krijg ik in geval een (DR-) DOS prompt en kan ik op de harde schijf komen.
Nu nog een manier vinden om even wat data veilig te stellen.
Daarna gewoon opnieuw windows er hardhandig overheen plempen denk ik.
 
Wat je eerst nog kan proberen:
met die bootable CD opstarten, als de dos-prompt voor staat, de Setup CD van Windows in de lade, op de dod-prompt de letter van je CD-Rom typen, b.v. D: en Enter.
Als dat lukt op de prompt typen:

FIXMBR, Enter

FIXBOOT, Enter,

CHKDSK /R, Enter.

Als het goed is begint er een uitgebreide schijfcontrole met de reparatie-optie.

Als het niet werkt, zet dan achter elke opdracht: (spatie)C:
 
Jammer dus,

DR-DOS ondersteunt alleen FAT16 volledig.
De overige bestandsindelingen maar gedeeltelijk (staat in de readme.txt).

De windows CD wordt niet herkend en is ook niet leesbaar.
Verder zoeken naar een bootable CD met wat meer functionaliteit.
 
Ook geen succes, die had ik ook al gevonden.
Die ziet de HD weer niet.
Pfffff, begint wel een gebed zonder einde te worden.
 
Ik heb inmiddels wel via Nero een bootable CD ROM weten te maken waarmee het kreng wil starten.
Hiermee krijg ik in geval een (DR-) DOS prompt en kan ik op de harde schijf komen.
Welke Dos-prompt krijg je hier, die van de CD-Romdrive, b.v. D:\ ?
Kun je dan met de opdracht dir /p zien welke bestanden er op die CD-Rom staan?
Heb je al geprobeerd om op die dos-prompt het commando CHKDSK /R te geven?
Je kunt ook voor de zekerheid nakijken of de IDE-lintkabel goed bevestigd zit op het moederbord. De stekker of stekkers goed aandrukken.
 
De prompt is [DR-DOS] A:\>
Ik ben redelijk goed thuis in DOS (ben een ouwe bok die al meer als 20 jaar achter computers zit).
De hard disk is hier bereikbaar onder het aloude vertrouwde [DR-DOS] C:\> en een dir laat daar keurig de inhoud van de c-schijf zien. Wel geeft hij 0 bytes free.
chkdsk is een niet herkend commando....
 
Als ik mij er even mee mag bemoeien, de XP en de UBCD starten wel op, maar zien de harde schijf niet?

Ook aan gedacht om met F6 op te starten bij gebruik van de XP cd, en de raid/sata driverdisk te gebruiken, indien de chipset GEEN Intel is?

Die UBCD ziet alles, ook sata en raid schijven, lijkt mij vreemd dat hij de schijf niet ziet, zelfs zonder een mbr ziet hij die schijf.

Als de schijf zelf wel op wil starten, en je krijgt die melding, die in de mbr staat, dan is de mbr wel goed, maar de bootsector niet, daar staan de gegevens over de partitie, de partitietabel, de MFT dus, bij een NTFS partitie.

Indien mogelijk, die schijf, in een andere computer erbij hangen, en daar TestDisk erop los laten, die overigens ook op de UBCD staat.
 
De schijf als slave in een andere computer hangen was ik ook al van plan, alleen heb ik hier geen computer met een SATA controller. Dat gaat dus nogal moeilijk.
Dat ga ik morgen wel even proberen bij iemand anders.

Heb inmiddels ook een bootable CD gemaakt met behulp van PEBuilder (http://www.nu2.nu/pebuilder/).
Ook die ziet de schijf helemaal niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan