Blue Screen of Death

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvddesign

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Berichten
9
Beste HelpMij,

Ik heb een groot probleem met mijn pc. Ik zat gisteravond zoals gewoonlijk hier op te werken tot dat ik opeens een bluescreen + instant reboot kreeg.

Het geval is nu dat mijn computer niet meer op start (ik gebruik nu even een laptop). Zodra hij bij het "Windows XP Professional" laadscherm komt springt hij op een blue screen en reboot hij automatisch weer. Het laadbalkje krijg ik totaal niet te zien.

Krijg een foutmelding
*** STOP: 0x000000A5 (0x00000011, 0x00000007, 0xF772740, 0x02002026)

Iets over een ACPI BIOS probleem (kan ik nog verder uitleggen indien nodig)

Heb gelijk geprobeerd "De laastste instellingen die welk werkten" "Windows XP Normaal Starten" en "Veilig Modus" te starten maar helaas werkt geen van allen.

Ook geprobeerd mijn BIOS default instellingen te laden maar geen resultaat. Heb geprobeerd te booten met BartPE, dit werkte ook niet.

Daarna maar een XP Installatie cd gepakt en via de Recovery Console FIXBOOT en CHKDSK geprobeerd, maar ook bij deze geen succes

Wat kan ik doen? Ik wil uiteraard mijn bestanden en programma's niet kwijt.

HELPMIJ! :confused:
 
Je bios zelf lijkt overleden.
0x000000A5: ACPI_BIOS_ERROR
The cause of this message is always errors in the ACPI BIOS. Usually, nothing can be done at an operating system level to fix the problem.

Tijd dus om de fabrikant en/of leverancier van het moederbord/pc te gaan bellen of direct een ander moederbord te kopen (liefst met dezelfde chipset als de huidige).

Succes,

Tijs.
 
Je bios zelf lijkt overleden.


Tijd dus om de fabrikant en/of leverancier van het moederbord/pc te gaan bellen of direct een ander moederbord te kopen (liefst met dezelfde chipset als de huidige).

Succes,

Tijs.

Hmm, maar ik denk dat het aan de harde schijf ligt? Uhh kan ik niet iets aan de bios doen?

Hoe kan zoiets gebeuren terwijl ik niets met de BIOS deed? Het lijkt ook alleen te gebeuren zodra hij Windows gaat in laden, daarvoor werkt alles nog gewoon. Als de BIOS stuk was zou ik toch ook geen CD kunnen in laden of de BIOS configuratie bekijken?
 
Laatst bewerkt:
Alles kan 'zomaar' kapot gaan aan een pc (behalve de systeemkast ;))

Het gaat (minstens) om de onderdelen van ACPI (uitleg: hier), waarvoor in Windows een aparte HAL (=Hardware Abstraction Layer) geladen wordt. (Kijk hier).
Zonder correcte HAL start het systeem niet op.

Doet je BIOS geen (correcte) ACPI meer, dan moet je dus de HAL gaan vervangen door een die géén ACPI doet, wat betekent dat Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden of 'in-place geupgrade' moet worden met de nieuwe HAL. Referenties
KB299340: Een HAL (Hardware Abstraction Layer) forceren tijdens een upgrade of installatie van Windows XP
KB315341: Een in-place upgrade (herinstallatie) van Windows XP uitvoeren
De ACPI opties ben je dan natuurlijk ook kwijt!

Kortom: Er zijn een paar opties (optie 1 meest geprefereerd, 4 minst geprefereerd):
1. Zelfde moederbord opnieuw aanschaffen
2. Vervangende BIOS-chip aanvragen bij de (moederbord-)fabrikant (kijk eerst na of die makkelijk vervangbaar is op je moederbord).
3. Moederbord aanschaffen met dezelfde chipset als de huidige
4. De HAL van Windows vervangen door een niet-ACPI variant.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Jeetje dat is balen :(

Is het handig dat ik hem nog weg breng naar een reparatie punt? Of zou ik beter voor een nieuwe kunnen kijken ipv een nieuw moederbord bestellen?

**baal**. Echt slecht dat er voor dit soort dingen geen betere oplossingen zijn.:confused:
 
Wegbrengen heeft geen zin lijkt me: Óf je vervangt de BIOS-chip of je koopt een nieuw moederbord.
Overigens: Er zijn moederborden die de fabrieksversie van de BIOS-chip ergens in een 'backup'-chip hebben staan. Wellicht kan je in het boekje van je moederbord nakijken hoe je de BIOS-chip reset, waarmee dan (hopelijk/misschien) ook de nu kapotte microcode weer terug vervangen wordt. Meestal betekent dat het omzetten van een jumpertje etc. (kijk het na in het boekje wat je precies moet doen en in welke volgorde etc.)

Tijs.
 
Mijn excuses dat de topic nog niet gesloten is, heb het probleem ook nog niet opgelost.

Ik heb in ieder geval mijn bestanden van de C:\ Schijf af kunnen halen via een andere computer, waar ik de schijf als Slave had ingesteld. Hij was wel gewoon toegankelijk.

Ik heb geprobeerd de BIOS battery te resetten door het 30 seconden van het moederbord af te halen, maar dit zal niet hetzelfde zijn als de BIOS Chip? Ik kan helaas geen boekje vinden voor mijn Moederbord, dus weet niet zo goed hoe ik die zou moeten resetten.

Ook heb ik de Recovery option geprobeerd vanaf de Windows XP Pro CD maar deze toont weer een Blue screen tijdens het kopieëren van de benodigde bestanden.

Had daarna de Quick BOOT test uitgeschakeld zodat hij de volledige diagnose zou doen, hij liep toen op een Memory Error.
 
Dat het niet is opgelost verbaasd me niet. Om nog iets uit te sluiten zou je kunnen kijken of (liefst getest in een computer van iemand anders waarvan het moederbord dezelfde soort geheugen als die van jou kan hebben) een uitgebreide memory-test door op te starten van een memtest86 geheugencheck cd-rom.

Die kun je hier downloaden onder Free download -> ISO image for creating bootable CD (Windows - zip) downloaden en uitpakken -> het .ISO bestand branden met (bijv.) ImgBurn, optie "Write image file to disc".
Dan (met jouw geheugenmodules op het moederbord) vanaf die gebrande cd opstarten en enkele uren een geheugentest laten doen.

Komen daar problemen bij, dan d.m.v. het weghalen van de individuele modules uitzoeken welke nu kapot is. De kapotte natuurlijk vervangen door een nieuwe, liefst met precies dezelfde specificaties als de oude (merk, type etc. Je hardware-leverancier zou je daarbij moeten kunnen helpen).

Als het geheugen goed is, dan blijven er wat mij betreft alleen nog de opties over waar ik het in mijn eerste posting over had, waarbij de aanschaf van een geheel nieuw moederbord liefst precies dezelfde als die je had gegeven de eenvoud en volledigheid mijn voorkeur heeft.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan