Blue screen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vince14

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Hallo,

Op een computer hier krijg ik telkens een BSOD. Nu heb ik al geprobeerd hem opgestart te krijgen zonder webcam printer muis ook zit er geen cd of iets in, het enige wat ik nog los zou kunnen proberen is de draadloze netwerkkaart.Maar dat lijkt mij het probleem niet. Dus zou ik graag die BSOD even willen zien en dan verder een oplossing zoeken.
Hij wilt namelijk telkens windows opstarten, dat balkje van laden met windows erboven en dan komt er een BSOD en valt direct uit hetzelfde geld voor veilige modus, maar daar dan natuurlijk met een net iets ander scherm.
Zelf weet ik dat je die BSOD kan laten hangen zodat je die foutcode kan zien, maar aangezien ik windows niet in kom kan ik die instelling niet veranderen. Kan je op een manier zo'n crash dump file te voor schijn toveren of die instelling veranderen. Via de windows CD en dan dat opdrachtprompt of iets?
Kan dit? Of zit ik nu fout te denken? Als dit kan, zou iemand me dit dan willen uitleggen?

Ik zou eerst een Repair proberen, zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=221571

Let op de toelichting van DUTCHPHOTO over het verschil tussen Recovery en Repair. Als ik het goed heb begrepen, kun je het beste eerst een Repair doen van het bestaande systeem, DUTCHPHOTO vermeldt:
"Wil je dus een bestaande windows installatie repareren moet je zeker niet op die "R" uit het eerst plaatje drukken. Optie "R" uit het tweede plaatje is dus de enige juiste."

Krijg je geen stopcode te zien dan kan je proberen een foto of film te maken (waarop dan hopenlijk een beetje duidelijke frame te zien is),

Oke ik snap hem, maar wat heb je aan zo'n repair? wat doet dat? Ik kwam vanmiddag inderdaad in dat recover gedeelte, maar dat is alleen maar een soort van CMD.
En dat deed ik met een home premium xp cd, want ik heb de orginele van professional niet meer. Heeft dit ook invloed op die 2e repair, of moet dat dan echt allebij professional zijn?

Vergeet even de tip van minal, want dat zorgt ervoor dat je alles opnieuw moet installeren (alles wordt teruggezet naar de instellingen zoals vlak ná de installatie van XP).

Wat je even moet doen is kijken of je ergens een zgn. crashdump-bestand hebt ergens:
Eerste plek die je moet bezoeken is: Start -> Uitvoeren -> %systemroot%\MiniDump
Vind je daar geen bestanden, probeer dan:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /s /a %systemdrive%\*.*dmp
[Dit duurt even, dus geduld oefenen totdat de harddisk helemaal is uitgeraast en je de resultaten hebt. [Wordt er niets gevonden, dan krijg je te zien: "Bestand niet gevonden"]]

Heb je inderdaad crashdump-bestanden gevonden, dan kun je die analyseren met de volgende instructie:
Crashdumps kun je inlezen en analyseren met Debugging tools for Windows. Installeer dus die Debugging Tools for Windows.

Na installatie Debugging Tools for Windows:
1. Start -> Programma's -> Debugging Tools for Windows (x86) -> WinDbg
2. File -> Open Crashdump
Blader naar het .dmp of .hdmp bestand (in de map(pen) waar je crashdump bestanden gevonden hebt) en klik op Open.
3. Invullen (of knippen en plakken) op de WinDbg prompt (incl. de '.' aan het begin) en dan de Enter-toets indrukken:
.sympath SRV*C:\localsymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
4. Invullen op de WinDbg prompt (incl. het uitroepteken aan het begin, hierna op Enter drukken): !analyze -v
5. Probeer de uitvoer van 4. te interpreteren. Gebruik Google etc.
Ook kun je informatie vinden hier, vooral vanaf "Het dumpbestand controleren".
Eventueel kun je die uitvoer van 4 ook kopiëren naar het klembord en dan plakken in je volgende posting als je er niet (helemaal) uitkomt.

Algemene opmerking: De "Workspace vragen" vanuit WinDbg mogen met Nee beantwoord worden.

Succes,

Tijs.

maar hoe kan ik dat openen als ik windows niet in kom? hij komt in geen van die modussen erin van dat opstart keuze menuutje

Hallo Vince,

Heb je mischien dingen in je bios veranderd ?
dat je hebt geprobeerd over te klokken waardoor de p.c nu te snel warm wordt ?
Verder zou je kunnen proberen een repair uit te voeren met xp cd-rom.
kijk eerst daar eens naar. Hou ons op de hoogte.

succes:thumb:

Nee heb niet proberen te klokken, alleen gekeken voor de temperatuur van de cpu en die is gewoon normaal 34 graden en blijft dat telkens.
Ik ben ook al heel lang bekend met het probleem met deze computer als ik verkeerd afsluit dat de IDE configuratie, die veranderd van IDE naar AHCI. Dus had die in de BIOS weer anders gezet, maar dit verhelpt het probleem niet.
Verder heb ik niks in de bios gedaan.

En dnties zegt juist weer dat ik dat repair niet moet doen.
dnties
Vergeet even de tip van minal, want dat zorgt ervoor dat je alles opnieuw moet installeren (alles wordt teruggezet naar de instellingen zoals vlak ná de installatie van XP).

& wanneer ik toch alles overnieuw erop moet zetten zet ik gelijk windows 7 erop, maar liever dat dit probleem nog even verholpen word.

Wat je kunt proberen is het volgende: Start je pc, maar druk herhaaldelijk F8 zodra de BIOS voorbij is, zodat je het 'opstartmenu' van XP krijgt. Kies daar "Automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" en klik op Enter-toets. (Zie bijlage).
Klik daarna nóg een keer op de Enter-toets om Windows op te starten.
Je zult dan de BSOD-melding kunnen zien. Schrijf op wat daar staat (foto maken kan ook).

Zodra (bijv. hier op het forum of zoekend op Google e.d.) blijkt dat de melding duidt op een 'software'-probleem (bijv. een foute driver, spyware etc.), doe het dan even zo: Start op van een Ubuntu Live CD. Hopelijk maakt dat meteen duidelijk of je een hardware-probleem hebt, want Ubuntu zal dan hoogstwaarschijnlijk ook niet goed opstarten. Doe vóórdat je opstart van de Live CD even een memory-stick met min. 1 GB ruimte erop in je USB aansluiting.
Kijk hier voor wat instructies m.b.t. die Ubuntu Live CD.
Zodra je opgestart hebt van de Live CD, ga op je harde schijf op zoek naar alle bestanden die een *.*dmp naam hebben (zie in vorige instructie). Zodra gevonden, kopieer die naar de memory-stick.
Installeer dan op een andere Windows-computer dat "Debugging tools for Windows", en lees daar (vanaf je memory-stick) de crash-bestand(en) in en analyseer ze (zie vorige posting).

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• bsod_niet_opnieuw_opstarten.JPG
    bsod_niet_opnieuw_opstarten.JPG
    35,9 KB · Weergaven: 16
ja bedankt dat F8 was precies waar ik naar zocht. een vriend van me kwam er ook precies mee. Nu zit ik ff eerst overal een back up van te maken op me eigen pc. dan ff een virusscan doen. En dan ff de schijf checken op fouten.

Ik dacht dat dit juist in dat topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=221571 heel goed werd uitgelegd::shocked:
"Wil je dus een bestaande windows installatie repareren moet je zeker niet op die "R" uit het eerst plaatje drukken. Optie "R" uit het tweede plaatje is dus de enige juiste"
Is de informatie in dat topic onjuist? Dat wil ik zeker weten want ik verzamel dit soort info voor het geval ik zelf hiermee aan de bak moet. :(

@Minal: Zoals geschreven staat in de Repair map de eerste registry die is veiliggesteld na het installeren van XP. Er staat dan dus nog geen enkele software op (office, anti-virus skype, Live Messenger etc.), er zijn nog geen drivers geupdate, en er zijn allen maar de gebruikersnamen beschikbaar die tijdens de installatie van XP zijn aangemaakt.

Je begint dus weer 'vanaf 0', maar het is een methode om te zien of alles dat ná het punt 0 is geïnstalleerd mogelijk verantwoordelijk is voor de BSOD's die worden ervaren.

Ik probeer zelf liever eerst te kijken of de BSOD crashdumps nog wat informatie leveren (bijv. foute driver, spyware etc.), omdat dat
1. Voorkomt dat alle software etc. weer opnieuw geïstalleerd moeten worden.
2. De gebruiker zal (na terugzetten 'naar 0') waarschijnlijk toch weer dezelfde software gaan installeren, drivers gaan updaten, websites bezoeken etc., dus terugzetten naar 0 is eigenlijk geen oplossing.

Daarbij:
a. De methode van Paul-rt is nogal 'grof', in die zin dat het soms al genoeg is om alleen het System bestand terug te zetten (als driver-problemen worden vermoed), het Software + SAM bestanden terug te zetten (als software of malware problemen worden vermoed) etc.
b. Herinstallatie (of terugzetten 'naar 0' zoals jouw link doet) kan altijd nog gedaan worden (als laatste redmiddel).

Eerst even doorbijten op de huidige situatie is dus iets wat ik altijd aanbeveel, en daar leer je dan (hopelijk) van wat je moet vermijden mocht je tóch met een zodanig 'verzuurde' XP zitten dat je moet gaan herinstalleren (of terugzetten naar 0).

Hopelijk begrijp je nu waarom ik de 'botte bijl'-methode uit jouw link alleen in uiterste situatie wil gebruiken.

Ik waardeer dat je gewoon opschrijft dat je er iets van leren wilt, vandaar deze uitgebreide uitleg.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Minal: Zoals geschreven staat in de Repair map de eerste registry die is veiliggesteld na het installeren van XP. Er staat dan dus nog geen enkele software op (office, anti-virus skype, Live Messenger etc.), er zijn nog geen drivers geupdate, en er zijn allen maar de gebruikersnamen beschikbaar die tijdens de installatie van XP zijn aangemaakt.

Je begint dus weer 'vanaf 0', maar het is een methode om te zien of alles dat ná het punt 0 is geïnstalleerd mogelijk verantwoordelijk is voor de BSOD's die worden ervaren.

Ik probeer zelf liever eerst te kijken of de BSOD crashdumps nog wat informatie leveren (bijv. foute driver, spyware etc.), omdat dat
1. Voorkomt dat alle software etc. weer opnieuw geïstalleerd moeten worden.
2. De gebruiker zal (na terugzetten 'naar 0') waarschijnlijk toch weer dezelfde software gaan installeren, drivers gaan updaten, websites bezoeken etc., dus terugzetten naar 0 is eigenlijk geen oplossing.

Daarbij:
a. De methode van Paul-rt is nogal 'grof', in die zin dat het soms al genoeg is om alleen het System bestand terug te zetten (als driver-problemen worden vermoed), het Software + SAM bestanden terug te zetten (als software of malware problemen worden vermoed) etc.
b. Herinstallatie (of terugzetten 'naar 0' zoals jouw link doet) kan altijd nog gedaan worden (als laatste redmiddel).

Eerst even doorbijten op de huidige situatie is dus iets wat ik altijd aanbeveel, en daar leer je dan (hopelijk) van wat je moet vermijden mocht je tóch met een zodanig 'verzuurde' XP zitten dat je moet gaan herinstalleren (of terugzetten naar 0).

Hopelijk begrijp je nu waarom ik de 'botte bijl'-methode uit jouw link alleen in uiterste situatie wil gebruiken.

Ik waardeer dat je gewoon opschrijft dat je er iets van leren wilt, vandaar deze uitgebreide uitleg.

Tijs.

Bedankt voor de duidelijke uitleg hier heb ik ook weer goed van geleerd, zit namelijk in me 1e jaar ict.
Dat van die F8 had ik precies ff nodig. Nu werkt die weer als een zonnetje door de schijf gecontroleerd&verbeterd te hebben op fouten.
Thax

Ik realiseer me dat ik het (hoogstwaarschijnlijk) niet helemaal correct heb opgeschreven: [Uit mijn hoofd]: In de \windows\repair map staat de registry zoals weggeschreven bij eerste installatie van XP óf de registry zoals veiliggesteld tijdens de laatste installatie van een XP Service Pack.

Betekent dus áls er nog Service Pack(s) zijn geïnstalleerd na de eerste installatie van XP dat het kopiëren van de registry-bestanden uit de \windows\repair map naar \windows\system32\config het systeem niet helemaal terugzet naar 'stand 0'.

Ik heb helaas niet de informatie teruggevonden waar ik dit ooit gelezen heb.

Een bestand van seniorennet.be (link, leerzame stof voor sommigen) zegt het anders (geciteerd uit deze Microsoft-link), afwijkend van wat ik me meen te herinneren:
Back-upbestanden van het register (in de map %systemroot%\Repair) worden ook vervangen, nadat de interne upgrade is voltooid. De registerbestanden in de map Repair dateren van de eerste keer dat u Windows XP hebt opgestart, of van de laatste keer dat u het hulpprogramma Back-up hebt gebruikt ,om een back-up van de systeemstatus te maken.
Omdat een in-place upgrade (="interne upgrade" = reparatie-installatie van XP) óók gebruikt kan worden om (bijv.) een XP SP2 te upgraden naar XP SP3 (als een SP3 geïntegreerde XP installatie-cd wordt gebruikt) én het maken van een register-backup bij de installatie van een Service Pack (naar ik vermoed) Back-up gebruikt denk ik dat wat ik me ervan herinner ook klopt, dus een aanvulling is hierop.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan