Blue screen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees007

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
10
Hallo,

Sinds gisteren krijg ik regelmatig een blue screen op mijn pc; en vervolgens een zwart scherm met de tekst:
"Reboot and Select proper boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Alleen de pc hard uitdrukken en opnieuw opstarten werkt dan.

In de foutrapportages ben ik de onderstaande foutmelding tegengekomen:
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x000000f4 (0x0000000000000003, 0xfffffa800982f700, 0xfffffa800982f9e0, 0xfffff80003980460). Er is een dump opgeslagen in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-id: 101412-21184-01.


Er is geen nieuwe hardware oid geïnstalleerd. De fout doet zich voor wanneer de computer gewoon aan staat en ik er niet achter zit, maar ook wanneer ik bijvoorbeeld in Outlook zit.
De pc dateert van december vorig jaar. Ik had gehoopt met systeemherstel het probleem op te lossen, maar het blijkt nu dat m'n pc geen herstelpunten heeft aangemaakt (ruimte hiervoor stond op 0%).

Kan iemand mij zeggen waar deze fout door ontstaat en wat ik hier aan kan doen? De exacte foutmelding kan ik helaas nergens terugvinden. Alvast bedankt!!!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Mik,

ik heb een systeemcontrole uitgevoerd, waarna systeem opnieuw moest opstarten, vervolgens echter weer diverse keren vastgelopen. Lijkt weinig andes op te zitten dan de recovery disk erin?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Download eerst WhoCrashed 3.06 een Crash Analysis Tool die je dumpfiles analyseert.
Wellicht dat we de veroorzaker kunnen achterhalen, herinstallatie kan altijd nog en het is niet gezegd dat dat wat oplost.
 
de onderstaande gegevens heb ik met WhoCrashed op kunnen halen.
Op de een of andere manier zijn er kennlijk geen dumps gemaakt van de diverse crashes gisteren en vandaag.

Als ik de werking van ntoskrnl.exe zo lees, heeft deze betrekking op het opstarten van de pc? hier heb ik juist geen problemen. Tijdens gebruik valt de pc juist opeens weg.


Code:
[B]Crash Dump Analysis [/B]
--------------------------------------------------------------------------------
Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 14-10-2012 21:42:18 GMT your computer crashed
 crash dump file: C:\Windows\Minidump\101412-19375-01.dmp
 This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0) 
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800AA00B30, 0xFFFFFA800AA00E10, 0xFFFFF8000397F460)
 Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
 file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
 product: Microsoft® Windows® Operating System
 company: Microsoft Corporation
 description: NT Kernel & System
 Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated. 
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. 

On Sun 14-10-2012 19:13:02 GMT your computer crashed
 crash dump file: C:\Windows\Minidump\101412-18642-01.dmp
 This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0) 
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800A9FBB30, 0xFFFFFA800A9FBE10, 0xFFFFF80003988460)
 Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
 file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
 product: Microsoft® Windows® Operating System
 company: Microsoft Corporation
 description: NT Kernel & System
 Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated. 
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. 

On Sun 14-10-2012 16:35:08 GMT your computer crashed
 crash dump file: C:\Windows\Minidump\101412-21184-01.dmp
 This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0) 
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800982F700, 0xFFFFFA800982F9E0, 0xFFFFF80003980460)
 Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
 file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
 product: Microsoft® Windows® Operating System
 company: Microsoft Corporation
 description: NT Kernel & System
 Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated. 
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. 

--------------------------------------------------------------------------------
[B]Conclusion [/B]
--------------------------------------------------------------------------------
3 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Consider configuring your system to produce a full memory dump for better analysis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke antivirussoftware heb je? Ook nog een ander firewall dan die van Windows? Of heb je een totaalpakket?
 
ik maak gebruik van F-Secure voor virus en firewall. Windows staat wat firewall betreft uit (helaas voor het overige af en toe ook..)

overigens bedankt voor de snelle reacties, top
 
Ge naar run>services.msc en schakel daar de windows firewall uit.
Dubbelklik erop>klik op stoppen>stel in bij "opstartype" uitschakelen>klik op toepassen.
Je krijgt mss een melding van je beveiligingscentrum maar die kun je uitschakelen.
Herstart de pc en kijk een poosje aan of het probleem zich nog steeds voordoet.
 
Laatst bewerkt:
Windows firewall uitgezet, maar het probleem blijft helaas. Uurtje later had ik weer een zwart scherm, en later weer...

Ik merk trouwens ook dat de er geen nieuwe dumps worden gemaakt bij een crash, alleen die van afgelopen zondag worden gevonden door WhoCrashed.
 
ntoskrnl.exe kan werkelijk van alles zijn.
Ik heb hier een link waar je verschillende forums kunt bezoeken waar dezelfde vraag voorkomt, wel meestal in het Engels.
https://www.google.nl/search?q=(nt+0x7EFC0)
Misschien dat je er toch wat wijzer van wordt.
Ik zal er straks nog eens naar zoeken.
 
Kan het probleem wellicht ook nog veroorzaakt worden door een gebrek aan ruimte op de (SSD) HD??

Ik heb even met TreeSize gekeken, de totale schijf is 60,1GB en wordt nu voor 96% benut zie ik..., met name door:
  • Windows 22,5 GB 37,8%
  • ProgramData 11,5 GB 19,1%
  • pagefile.sys 8,0 GB 13,3%
  • Program Files 7,2 GB 12,1%
  • hiberfil.sys 6,0 GB 10,0%
  • Users 1,3 GB 2,2%
waarbij pagefile en hyberfil erg opvallen.. (RAM is 8 GB). Kunnen deze bestanden ook kleiner of verplaatst worden naar een andere schijf? (en zou dit een oplossing kunnen bieden?)
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zou goed kunnen, hyberfil.sys is voor de slaapstand, als je het nooit gebruikt kun je die verwijderen( ik hoor het wel).
windows-7-supertip-hiberfilsys-verwijderen
Pagefile is je wisselbestand dat je wel kunt verplaatsen naar een andere schijf (geavanceerde systeeminstellingen).
4% is erg weinig, windows moet de ruimtte hebben om bestanden te kunnen verplaatsen e.d.
Wat je ook kunt doen is alle voorgaande systeemhertselpunten verwijderen behalve de laatste d.m.v. schijfopruiming>meer opties.
 
Laatst bewerkt:
hyberfil.sys is voor de slaapstand, als je het nooit gebruikt kun je die verwijderen( ik hoor het wel).
Slaapstand heb ik uitgezet, dat scheelt in ieder geval

Pagefile is je wisselbestand dat je wel kunt verplaatsen naar een andere schijf (geavanceerde systeeminstellingen).
Mogelijkheden om het wisselbestand kleiner te maken zie ik wel, kan deze een aangepaste grootte geven. Mogelijkheid om te verplaatsen zie ik echter niet, any clue?

hoop dat dit gaat helpen
 
Laatst bewerkt:
Pagefile verplaatsen;
Windowstoets + pause/breaktoets>geavanceerde systeeminstellingen>prestaties>geavanceerd>virtueel geheugen>wijzigen
Daar staat een overzicht van je schijven en de schijfletter waar momenteel je pagefile aan is toegekend, selecteer die en vink aan "geen wisselbestand"
Selecteer de schijf waar je het wil hebben en kies voor aangepaste grootte of door het systeem laten beheren, het voordeel van aangepaste grootte is dat je pagefile niet verandert en een vaste grootte blijft houden.
Door systeem beheerd wil zeggen dat je pagefile voortdurend verandert van grootte en versnipperd raakt.
Vaste grootte stel je in door bij begingrootte dezelfde waarde in te vullen als bij de eindwaarde, b.v. 8192= 8 GB (invullen gebeurt in MB's).
Herstart de pc om de verandering door te voeren.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
ok gelukt, thanks. Nu opeens 14,2 gb vrij op C://, daar moet Windows blij mee zijn.. :)
Ik ga het weer even aanzien, hopelijk heeft dit geholpen.
 
helaas weinig resultaat.. pc is al weer een paar keer vastgelopen.
ik stop morgen maar de recovery disk erin.
 
pc vorige week ter reparatie/ vervanging (?) aangeboden. ik zal de thread dus maar op 'opgelost' zetten. bedankt in ieder geval voor de medewerking.
 
Als je in het bezit bent van een Crucial m4, dan zit m daar de kneep. Een firmware update is noodzakelijk wanneer de SSD meer dan 5000 uur heeft aangestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan