blue screens door geheugen? en update-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piepjeh

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2012
Berichten
8
Hallo,

ik heb al zolang ik me herinner (al anderhalf jaar, sowieso) last van regelmatig BSOD's.
Dit gebeurt telkens wanneer ik mijn pc opstart en direct 'aan het werk' ga. Als ik de pc even een paar minuten laat rusten na het opstarten gebeurt het niet. Ik krijg de BSOD's ook nooit op andere momenten.
Ik heb het idee dat het door het geheugen komt, maar dat weet ik niet zeker. Laat staan dat ik weet hoe ik het moet oplossen.

Ik heb al gedaan:
- pc terug naar fabrieksinstellingen (jaar geleden o.i.d.) probleem bleef
- alle updates geïnstalleerd
- gekeken of de drivers up-to-date waren, dat was zo
- met ccleaner register opgeschoont
- temperatuur van processor gemeten met zo'n programma daarvoor (weet niet meer wat het precies was, maar dat was in elk geval goed/normaal)
- systeemherstel (deed 'ie automatisch, pc wilde niet meer opstarten)
- memtest86 gedaan (zojuist) (geen fouten gevonden)


Ik krijg verschillende meldingen, oa MEMORY_MANAGEMENT, SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION, dat waren de laatste 2, heb ook andere gehad in het verleden zoals IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, etc maar ik begreep dat de getallen die er onder staan meer zeggen?
Heb bij SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION een code opgeschreven: 0x0000003B (0x00000000C000001D, 0xFFFFF8000339CE34, 0xFFFFF88002A4F0E0, 0x0000000000000000) (al die nullen geteld :rolleyes: )

En ik heb meer info gevonden van de laatste crash (MEMORY_MANAGEMENT):
BCCode: 1a
BCP1: 0000000000005003
BCP2: FFFFF70001080000
BCP3: 0000000000014EB8
BCP4: 0000B53900029D50
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Nouja dit is voor mij best wel abacadabra ;-) heb al wat gegoogled maar wordt er niet echt wijzer van...
Minidump files heb ik (nog) niet want ik weet niet waar ik die kan vinden..



Naast dit heb ik nog een probleem... telkens bij het afsluiten van Windows installeert hij 2 updates. Echt elke keer. Ik heb het idee dat het steeds dezelfde zijn maar dat het niet 'lukt' of zo. Ik heb nu Windows update maar even uitgeschakeld maar dat is ook geen goede oplossing lijkt me...



Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze twee problemen!

Nog wat info over m'n pc mocht het van belang zijn..:
2u70o5f.jpg
 
Zie hier:
0x5003 The working set free list is corrupt. This is probably a hardware error.

Doe verder ook de 3 zaken die als algemene troubleshooting worden vermeld. Verder zou je (voor de test) eens géén wisselbestand gebruiken.
m.b.t. die updates: Download ze eens rechtstreeks en installeer ze handmatig.

Tijs.
 
Dat "The working set free list is corrupt. This is probably a hardware error." kwam ik tegen ja, maar ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet (heb er niet zo veel verstand van).
En hoe doe je dat, geen wisselband gebruiken?

Virus scannen had ik vanmiddag nog gedaan, was allemaal goed.
Harde schijf zal ik nu ook even checken.

Die updates ga ik nu proberen, thanks :)
 
Wisselbestand uitzetten:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> sysdm.cpl
tabblad Geavanceerd
knop Instellingen in paragraaf Prestaties
tabblad Geavanceerd
knop Wijzigen
Uitvinken: Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren
Op alle stations die genoemd worden klikken, kiezen voor Geen wisselbestand en klikken op Instellen
Daarna op OK klikken.
Herstarten zodra daar om gevraagd wordt.

Tijs.
 
Bedankt, ik heb het uitgevoerd. Morgen met 't opstarten zal ik er achter komen of het heeft geholpen... ik hoop het... had net al weer 2x blauw scherm achter elkaar. Zal het even laten weten :)
 
Het is nog niet over... sterker nog volgens mij is 't erger geworden!
Nu kreeg ik ook zonder ook maar iets te doen of aan te klikken na het opstarten een blauw scherm( na een paar minuten)... En bij het opstarten komt er altijd in beeld 'Windows laden...' en daar liep die daarna helemaal op vast voor een kwartier of zo. Toen heb ik hem uitgedrukt en kreeg ik bij het weer aanzetten weer opstartherstel... Al met al een dik halfuur bezig geweest voor ik normaal verder kon. :(

Harde schijf was trouwens ook goed!

Ik kon de minidump file niet openen ofzo maar deze info heb ik wel weer

Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: d1
BCP1: 000000000000002A
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000000
BCP4: FFFFF88001601AEA
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1
 
Laatst bewerkt:
Zou dan toch een probleem verwachten met het interne geheugen en/of het moederbord waar het geheugen op geprikt is.

Je kunt nu weer (nu je ook de harddisk hebt laten checken) de instellingen van wisselbestand weer terugzetten op "Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren".

Verder een memtest86 doen, maar die dan de hele nacht laten doorlopen (minstens 6 uur).

Overigens ga ik er wel vanuit dat je niet hebt lopen overklokken en dat de computervoeding van een goed merk is en van voldoende wattage.

Tijs.
 
Ik heb niet bewust overgeklokt of iets anders raars, ik heb niet heel veel verstand ervan dus de pc is nog zoals toen die gekocht is hardwarematig (ben veel te bang dat ik iets kapot maak als ik ga klooien haha). heb hem ook nooit open gehad of zo.
Zou niet weten wat voor voeding die heeft, maar nog gewoon dezelfde als toen ik hem kocht
Zou het helpen om er ander geheugen in laten zetten?
En hoe laat je memtest86 de hele nacht draaien, doet ie dat automatisch? Want volgens mij was hij nu na een uur of zo vanzelf klaar.
 
Memtest86 hoort eigenlijk (zo goed als) onbeperkt door te gaan met testen (dus meerdere "passes" te maken).
Stel ander zelf meerdere passes in voordat je het start.

Tijs.
 
ah zo! waarschijnlijk heb ik hem gewoon 1 pass laten maken en dacht ik dat 'ie toen klaar was. ik zal het morgen even een aantal uren aanzetten. ben benieuwd.
doe nu met een ander programma een check voor de drivers en vond er nog een paar die weer geupdate moesten worden, maar dat zijn allemaal realtek audio/card reader etc. dingen dus da's vast het probleem niet (ben ze nu wel aan het updaten voor de zekerheid)

verder heb ik nu met blue screen viewer (programmaatje) nog wat info over de laatste crashes (gek genoeg staan er van de laatste week maar 3 in, heb er toch echt een stuk meer gehad)
staat in deze file: https://www.dropbox.com/s/m7scm78nxjlxw6c/crash list.xlsx
ik heb al wat rondgezocht naar 'ntoskrnl.exe+75c00' maar nog niets 'nuttigs' gevonden.




het update probleem is trouwens opgelost! heb inderdaad de updates handmatig geïnstalleerd. nouja, heel microsoft.net framework verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, want de updates bleken daarvan te zijn (KB2600217
en KB2656351, vond via google ook meer mensen met hetzelfde probleem met die updates)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan