• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

boekhoud probleem excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchman16

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Hallo,

Is er iemand die mij een excel file kan zenden voor het volgende probleem dat ik heb.:

Ik heb b.v. 20 verschillende bedragen open staan en heb een x bedrag binnen gekregen.
Ik moet uitzoeken welke van de 20 bedragen betaald zijn (X) en welke nog niet.

Ik zoek dus een programmatje waar ik de bedragen in kan vullen en het totaal bedrag kan invullen en waar ik de uitkomst krijg over welke bedragen gebruikt zijn om tot X te komen.

Alvast bedankt.

Patrick

reactie op justes

Hallo Justes,

Dit is niet precies wat ik zoek, omdat alle bedragen (facturen) van 1 klant zijn.
De klant kan b.v. 50 facturen open hebben staan, maar de betaling van € X, heeft maar betrekking tot sommige fakturen en niet allemaal.

Ik moet dus een programma hebben die verschillende bedragen bij elkaar probeert te zetten om aan het X bedrag te komen, en het dient mij dan te vertellen welke bedragen gebruikt zijn.

Nu doe ik dit met de hand en rekenmachine, maar soms vergt dit veel tijd.

HELP!"!

In bijgevoegd bestand staat een getal in cel A1.
In de C-kolom staan een rij getallen.

Zodra je een getal intoets in cel A1 en de cel verlaat, controleert de macro met welke getallen in de C-kolom je het getal in cel A1 kan samenstellen.
De uitkomst wordt in een pop-up scherm medegedeeld.

Laatst bewerkt:
werkt niet helemaal

Hallo Roncan.

Ik heb het geprobeerd en hij doet het tot op zeker hoogte,

als ik in het volgende doe:

A1 C1
22823 14298
_______________3209
_______________4761
________________555

Dan krijg ik een bericht met al de 4 cijfers en dat klopt omdat dat het totaal is van alles.

Maar als er "andere getallen tussen staan:

A1 C1
22823 14298
_____________6248
______________554
_____________3209
_____________4761
_____________2345
______________555

Dan krijg ik een bericht die leeg is, i.p.v. de 4 getallen die 22823 vormen.

En op deze manier moet ik 't gaan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Hallo Patrick,

Ik mag toch aannemen dat de klant bij betaling het factuurnummer vermeld, anders wordt het wel heel ingewikkeld, als er twee facturen zijn met het zelfde bedrag, welke heeft hij dan betaald.

Gr Justes

Bijlagen

Volgens mij werkt de macro nu wel goed.

Laatst bewerkt:
Werkt Nog Niet Helemaal

HALLO RONCAN.

Het werkt nog niet helemaal.
Soms doet hij het wel maar soms niet.
Weet je wat het kan zijn?

Zie voorbeeld:
13207=totaal

Bedragen zijn: 2436
297
1335
768
1324
2496
3395
1536
593
1324
1324
864
324
648
648
648

Ik kan ook geen komma's in de bedragen zetten anders doet hij helemaal niets.

Wacht met smart op antwoord.

Alvast bedankt

Welke getallen zouden er gevonden moeten worden ?

dutchman16 zei:
Ik kan ook geen komma's in de bedragen zetten anders doet hij helemaal niets.

Alvast bedankt

Bij mij werkt het gewoon met cijfers achter de komma.

2436
297
1335
768

1324
2496
3395
1536
593
1324
1324
864
324
648
648

648

Opmerkelijk:
Als je de rode getallen optelt, kom je aan 5132.
Als je de blauwe getallen optelt, kom je ook aan 5132 !

Toeval ??

Ja dat is toeval,

Ik krijg elke dag afrekeningen en soms kunnen meerdere bedragen het totaal bedrag vormen.

Het bedrag van 13207 komt er niet uit maar er is een combinatie mogelijk.

Sorteren is de beste oplossing

Gezien de welhaast oneindige mogelijkheden is een sortering zeer wenselijk.
Een bedrag van € X kan betrekking hebben op 2, 3, 4, 5 of meer getallen. Bovendien zijn er ontelbare combinaties te maken.
Als je dus aflopend (Z-A) gaat sorteren, is het probleem opgelost.

Hallo Roncan.

Dat is nu juist het probleem.
Ik krijg elke dag afrekeningen zonder faktnr. die ik dus zelf bij elkaar moet zoeken.
Vaak kan je snel zien wat het zou kunnen zijn, maar soms is het een hele gepuzzel, juist omdat er zo veel mogelijkheden zijn.

Ook als ik de bedragen soorter kom er geen venter met de juiste getallen.
Krijg jij wel de juiste getallen?

andere methode misschien

Hallo Roncan,

Eigelijk zou het programma steeds een willekeurige getallen uit "C" moeten nemen totdat het bedrag gelijk is aan het bedrag dat wij zoeken, of als het groter is dan het totaal bedrag, dan moet het weer opnieuw beginnen en dan net zo lang tot de juiste combinatie gevonden is.

dutchman16 zei:
Hallo Roncan.

Dat is nu juist het probleem.
Ik krijg elke dag afrekeningen zonder faktnr. die ik dus zelf bij elkaar moet zoeken.
Vaak kan je snel zien wat het zou kunnen zijn, maar soms is het een hele gepuzzel, juist omdat er zo veel mogelijkheden zijn.

Ook als ik de bedragen soorter kom er geen venter met de juiste getallen.
Krijg jij wel de juiste getallen?

Als ik aflopend sorteer (dus Z-A) dan krijg ik wel de juiste getallen en is het veel makkelijker te programmeren.

dutchman16 zei:
Hallo Roncan.

Kijk even naar deze link http://www.mrexcel.com/pc09.shtml
Hier is een prijsvraag gemaakt over de zelfde probleem dat ik heb.
Ik kan alleen niet uitvinden hoe ik de macro's aan het werk krijg.

De macro op die site kijkt ook naar meerdere combinaties en ik had begrepen dat dat bij jouw niet nodig was.
Ironisch genoeg is het eerste dat de macro doet het sorteren van de gegevens.
Als je de gegevens van de C-kolom aflopend sorteert, kan je mijn macro al gebruiken.
Mijn macro kijkt naar het getal dat je zoekt en haalt daar 1 voor 1 de andere getallen vanaf. Zodra het eindgetal 0 is, wordt dat zichtbaar gemaakt.
Is het eindgetal geen 0, dan wordt gekeken naar het volgende getal, enz. Bij mij werkt dit prima, dus ipv het bijhalen van een andere macro die veel uitgebreider is en die de kolommen H en I leegmaakt (wat heel vervelend kan zijn als je daar gegevens hebt staan), lijkt het mij handiger om een macro te gebruiken die toegesneden is op je situatie en indien nodig aangepast wordt aan je wensen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan