• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bonus berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biereco

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Zou graag een formule willen toepassen voor het berekenen van een bonus.

Als het target ander de 80% uitkomt dan zou er met 5% gerekend moeten worden.
Bij 80% en hoger zou er met 6% gerekend moeten worden.

ZIe het bijgevoegde voorbeeld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo?
Code:
=ALS(D5/E1>=0,8;D5*6%;D5*5%)

Engels:  =IF(D5/E1>=0.8,D5*6%,D5*5%)
Succes,

volgens mijn voorbeeld komt dit redelijk overeen, maar het blijkt complexer te zijn dan ik dacht.

Eigenlijk zou ik deze berekening willen uitvoeren over meerdere maanden (bladen) en eenmaal berekende bonussen zouden niet maar aangepast mogen worden. Daarnaast kan het natuurlijk voorkomen (zoals bij opdracht 2 in blad 2) dat de 80% wordt bereikt of overschreden binnen een opdracht, waardoor er met twee percentages gerekend zou moeten worden.

Ook nog een onderscheid gemaakt moeten worden tussen opdrachten van nieuwe klanten en bestaande klanten.

Zal een aangepast voorbeeld plaatsen.

Lijkt mij vrij lastig, toch. (voor mij zelf onmogelijk)

Bijlagen

@ Piet

Bedankt voor de snelle reactie.

Heb zelf even een aanpassing gemaakt aan de hand van jouw formule.
Heb nog een probleempje, eenmaal berekende bonus in een eerdere maand zou niet opnieuw berekend (aangepast) mogen worden.

Zodra door een laatste invoer de 80% of meer wordt behaald, dan zou het hogere bonus % gebruikt moeten worden, maar niet over de eerder berekende bonus.

Bijlagen

Vraag:
Is het target per maand of per jaar.

Wil je de bonus per opdracht in een maandoverzicht of kan een jaaroverzicht ook?

betreft een jaartarget en de bonus zou ik graag per maand terug willen zien.

Ik begrijp de filosofie nog niet helemaal, denk ik.
De jaar target = 100.000
Is dat 100.0000 per type klant of de som van beide klanten ?
Ik heb alvast een jaaroverzicht gemaakt, maar heb dus nog wat verdere uitleg nodig over het systeem (liefst met wat handmatige voorbeelden)

Bijlagen

het gaat er om dat als de grens van 80% van het totale target is bereik (NK en/of BK) er een hogere bonus wordt uitgekeerd. Dit zou ik inzichtelijk willen maken.

@Piet. Zou je even een korte toelichting kunnen geven op het voorbeeld van #9.
Bij maand 1 t/m 3 zie ik helemaal geen bonussen en bij de overige maanden zie ik bedragen die niet overeenkomen met de percentages?

Toelichting

In de eerste 3 maanden is de target van 100.000 nog niet bereikt, dus geen bonus:(
Op het verzamelblad: Bonus bereken ik de bonussen met de verschillende percentages over 80% van de omzet en de overige 20%. De bonussen van de voorbije maanden mochten niet veranderen, dus die breng ik steeds in mindering bij iedere nieuwe maand.

@biereco,
Kun jij aangeven welke bonussen je verwacht ?
Geef de waardes a.u.b. handmatig in in het verzamelblad met toelichting.
(Ik ben gewoon aan het checken of je het bonussysteem zelf snapt en kunt uitleggen)

Aanvullende info

@ Piet.

Zie de bijlage voor wat extra info, hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
In ieder geval alvast bedankt voor de inspanning in jouw vrije tijd.

Bijlagen

Nadere uitleg nodig

Biereco,

Ik ben aan het worstelen.

Voor mijn betere begrip:

Kun je ook de bonussen geven als in maart 5000 BK en 5000 NK wordt omgezet ?

Bonus toekennen

Ik heb een bestand gemaakt dat volgens mij goed werkt met behulp van een nieuwe functie.

Ik krijg het gekke ding echter niet geüpload.

Iemand enig idee

Gr,, Leo

@ Leocod. Heb je de optie "snel reageren" gebruikt, hier kun je geen bericht toevoegen, wel bij knop "reageer op vraag"

Ik heb de optie ga geadvanceerd gebruikt. dan krijg je de optie Beheer bijlagen.

Daar gaat op het moment dat ik het bestand heb geselecteerd en op uploaden klik iets verkeerd. Heb inmiddels vraag gesteld aan moderators.

Als je het bestand wilt hebben stuur dan ff een mailtje naar Lcodee@msn.com dan stuur ik het als bijlage.
Misschien kun jij het dan t.b.v. de anderen uploaden.

Het is wel een .xlsm bestand vanwege de module met de functie in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan