Boot disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabrinaenhans

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2007
Hallo, heb echt net een nieuwe computer (tweedehands), krijg ik terwijl ik aan het surfen ben op internet de melding dat de computer word afgesloten ivm een of andere fout. Prima ik denk opnieuw opstarten en dan doet hij het weer, maar niets van dit alles! Hij vraagt om een bootdisk van de A of C schijf, maar hoe kom ik hier aan zonder er voor te betalen?
Heb al op microsoft gekeken, maar dan moet ik zes floppy's hebben en echt duizende stappen volgen, ben onderweg in het lezen de weg al weer kwijt! Weet iemand een makkelijke manier en goedkope?
Alvast bedankt mvg Sabrina

Kan je ons is vertellen wat voor melding er verschijnt (desnoods ff printscreen posten)?
Als je niet meer in de pc geraakt, probeer dan dit:
Tijdens dat je pc opstart, druk meermaals op F8
Dan krijg je een soort keuzescherm, daar selecteer je Veilige modus
Als de pc is opgestart in veilige modus probeer dan een systeemherstel.

F8

Kan je ons is vertellen wat voor melding er verschijnt (desnoods ff printscreen posten)?
Als je niet meer in de pc geraakt, probeer dan dit:
Tijdens dat je pc opstart, druk meermaals op F8
Dan krijg je een soort keuzescherm, daar selecteer je Veilige modus
Als de pc is opgestart in veilige modus probeer dan een systeemherstel.

Hoi, bedankt voor de snelle reactie, maar als ik een paar keer op F8 druk dan krijg ik een klein blauw scherm waar boven staat SELECT FIRST BOOT DEVICE daar onder staan 3 keuzes:

FLOPPY, CDROM EN NETWORK

daaronder weer: [up/dn] select, [return] boot, [esc] cancel.

Dan heb ik maar op cancel gedrukt en toen kreeg ik dezelfde melding als elke keer als ik mijn pc opstart:

INSERT BOOT DISKETTE IN A:
PRESS ANY KEY WHEN READY

SEARCHING FOR BOOT RECORD FROM FLOPPY...NOT FOUND
SEARCHING FOR BOOT RECORD FROM CDROM... NOT FOUND
SEARCHING FOR BOOT RECORD FROM SCSI... NOT FOUND

Krijg geen ander keuzemenu als ik op F8 druk.
hoop dat het u wat zegt, mvg Sabrina

Laatst bewerkt:
tijdens het opstarten .
druk dan op Dell .
en zet dan de boot volgorde eens van A naar C .
afsluiten met F10

SELECT FIRST BOOT DEVICE daar onder staan 3 keuzes:

FLOPPY, CDROM EN NETWORK

daaronder weer: [up/dn] select, [return] boot, [esc] cancel.

Kan je hier met de cursortoetsen kiezen tussen Flop / Cd rom of Netwerk

Ik kan inderdaad met de cursur kiezen voor Floppy, cdrom of netwerk. Maar als ik dan kies voor cdrom wat dan? mvg Sabrina

Het is wellicht wat verwarrend,maar je hebt kennelijk een PC waar je 2x voor F8 moet kiezen.

Dit heb ik ook,na de 1e maal op F8 gedrukt te hebben krijg ik een boot-menu waar ik kan kiezen met welke schijf ik wil opstarten.
Ik kies dan de schijf,enter en druk daarna weer direct op F8 en dan krijg ik het menu waar het om gaat.

Vreemd genoeg zie ik bij jou geen schijf maar een "Network" mogelijkheid.Probeer die eens en druk daarna weer direct op F8.

Mocht dit lukken,kies dan eens voor "Laatst bekende juiste configuratie" o.i.d.

Op de afb. kun je een dergelijk menu zien,zodat je een idee hebt.

Het kan misschien ook nog zijn,dat je die "Network" mogelijkheid in het bios moet veranderen naar een schijf.

Greetz

Bijlagen

• bootoptions.jpg
    bootoptions.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Ik kan inderdaad met de cursur kiezen voor Floppy, cdrom of netwerk. Maar als ik dan kies voor cdrom wat dan? mvg Sabrina

Je moet dan even in het BIOS vrees ik om de Boot Device Priority te veranderen.
De Netwerk groep kan er uit en moet de HDD groep worden.

Daarna moet er een optie komen om van Harddisk te booten na de F8 toets.

Ik kan op dat schermpje komen dat ik kan kiezen, maar wat ik ook kies cdrom, floppy of netwerk ik krijg daarna elke keer hetzelfde te zien. Searching for boot record enz. Ik heb voor dat de computer uit viel de schijven gedefragmenteerd, maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft. En hoe doe je dat naar de BIOS? mvg Sabrina

Doe dit is:
Zet je cdrom als eerst, steek de cdrom van windows xp erin.
Als de pc tijdens het opstarten vraagt om op een toets te drukken om van de cd op te starten, druk dan op een toets (eender welke).
Dan start de pc op van de cdrom, en kom je in zo'n menu, selecteer daar de herstelconsole en typ daar dan fixboot en op enter, dan vraagt hij om bevstiging, doe dan daarna fixmbr, en ook op enter en bevestigen, en start dan de pc terug op zonder de cdrom :thumb:

Naar het BIOS kan verschillen, meestal is dit de F10 of DEL toets ingedrukt houden tijdens het aanzetten van de PC.

Tijdens het defragmenteren worden de bestanden verplaatst en geordend.
Als er nu net een bestand tijdens de defragmentatie dat belangrijk is voor de opstart is weggeschreven op het moment dat de PC uitvalt en dat is een kans van 1 op een miljoen geloof ik.

Maar we gaan hier maar even niet van uit.

Laatst bewerkt:
Tijdens het opstarten,is vaak op het scherm te zien met welke toets je in het bios kunt komen.
Gaat het te snel,gebruik dan de pause en enter-toets tijdens het opstarten.

Als je in het bios bent,zoek dan het scherm waar je de bootvolgorde in moet stellen.

Werk met de pijltjes en tab-toetsen om naar "Network" te navigeren.Met de + en - toetsen van het nummerieke gedeelte van het toetsenbord,kun je Network waarschijnlijk veranderen in een schijf.

Waarschijnlijk moet het HD0 zijn.

Greetz

Nou ik heb dus de computer op cdrom gezet en toen de installatie cd van windows xp erin gezet, maar toen gaf hij aan dat er geen harde schijf aanwezig is. Dus ik ben bang dat deze crash een fatale is geweest voor mijn harde schijf, wat denken jullie?
Ik ga maar een nieuwe harde schijf kopen, in ieder geval allemaal harstikke bedankt voor jullie hulp en tips, zo ben ik er toch maar mooi achter gekomen wat het probleem is!
mvg Sabrina

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan