Boot error, help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

jony77

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Hallo,

een paar dagen geleden deed mijn computer het nog goed. Het enige probleem wat er toen was, was dat de bureaubladachtergrond opeens verdwenen was maar de computer werkte nog prima.
Sinds gisteren kon ik hem niet opstarten. Ik kreeg de error: 'Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.'

Ik heb geen idee waarom dit opeens kwam en wat nou precies het probleem is. Ik heb geprobeerd te zoeken naar oplossingen maar het enige wat ik vond was dat het iets met de harde schijf kan zijn.
De boot order is volgens mij gewoon goed, 1: Harddisk, 2: CD-Rom, 3: Floppy etc..

Het is nogal een oude computer, ongeveer 5/6 jaar oud met Windows xp.

Weet momenteel nog niet erg veel meer van de computer af aangezien ik er niet in kan komen en de gegevens zien. Als jullie meer gegevens nodig hebben lees ik het wel.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! :thumb:

Heeft je computer al die tijd probleemloos gewerkt?
Dan heb je kans dat het batterijtje wat de in CMOS opgeslagen instellingen moet vasthouden leeg/op is.
Mogelijk heeft vervangen van deze batterij het gewenste resultaat.

Jouw harde schijf wordt niet (meer) herkend door je computer.
Loopt de klok - datum en tijd - nog correct?

Als je tijdens het opstarten naar het BIOS gaat kun je zien of je harddisk nog wel in de setup staat. De boot volgorde is ok, maar je moet eens kijken in het eerste scherm van het bios, waar je datum en tijd instelt.
Daar zie je ook vaak de herkende/aanwezige harde schijven en zo.
Als je daar naar je harddisk laat zoeken moet hij hem vinden.

Is datum/tijd wel ok en vind je je harddisk ook niet in het bios dan is de kans groot dat de schijf zelf kapot is.
De leeftijd van je pc kan er op duiden dat batterij en harde schijf aan het einde van hun levensduur zijn...

Laat eerst maar weten of de datum nog klopt!

PC eens opstarten met een Bootdisk zoals ERDComander of ander, daar zijn er genoeg van te vinden op internet en zien dat je HDD nog kunt benaderen en lezen. Ruikt anders sterk naar een gecrashte HDD.

Het enige probleem wat er toen was, was dat de bureaubladachtergrond opeens verdwenen was maar de computer werkte nog prima.

Heb je eens op een popup geklikt die melding gaf om je systeem te scannen. Het zou kunnen zijn dat je computer besmet is met valse systeemsoftware zoals dit.

Heeft je computer al die tijd probleemloos gewerkt?
Dan heb je kans dat het batterijtje wat de in CMOS opgeslagen instellingen moet vasthouden leeg/op is.
Mogelijk heeft vervangen van deze batterij het gewenste resultaat.

Ik heb even geen idee waar dat batterijtje moet liggen. Heb hier nog niet van gehoord eerlijk gezegd, zou je me dat kunnen uitleggen?

Ik heb net even gekeken en zowel de tijd als de datum kloppen. Bij het gedeelte waar je de boot order moet kiezen staat onder de boot order ook iets als: 'Harddisk Group Boot Priority', daar hoorde mijn HDD te staan geloof ik? Want boven dit staat :'CD-ROM Group Priority' en daar staat wel de CD-rom ding dat erin staat.

@JohanRVT & @seniorke

Bedankt voor de informatie, ik zal het even bekijken.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Ik kreeg de error: 'Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.'

Wat meer uitleg over nep analyse software.
De computer word aangezet en er verschijnt op je beeld een mededeling dat de harde schijf fouten bevat . Er word dan gevraagd om de harde schijf te scannen op fouten . Na de scan verschijnt een resultaat met de mededeling erbij om de software aan te kopen om de fouten te herstellen. Wie erin trapt is zijn geld kwijt.
Als je windows Nederlandstalig is , en je schijf bevat fouten zal windows hiervan zelf een mededeling geven in de Nederlandse taal en niet in het Engels.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan