boot failure insert system disk and press enter

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwaksmak

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2004
deze melding krijg ik als ik mijn pc op probeer te starten.
vervolgens doe ik de dvd er in en druk ik op enter en dan doet hij niks.
als ik hem opnieuw opstart met de dvd er nog in start hij wel op.

dus probleem is dat de pc alleen wil opstarten als ik de windows-dvd er in laat zitten met opstarten.

heb het probleem sinds ik een andere hdd er in heb gezet en hier vervolgens windows ultimate op heb geinstalleerd (dus het is een 'verse' installatie).

heb iets geprobeerd met vistabootpro 3.3 maar dit hielp niks.
ik hoop dat iemand dit herkent en/of een oplossing weet

misschien helpt het als ik een andere vraag stel.

ik heb 2 schijven

400gb (2 partities: lokaal station(windows), en 1 backup)
200gb (om downloads op te zetten)

nu heb ik in de bios gezien dat de schijf van 2 patities, waarvan 1 windows op staat, op sata poort2 is aangesloten.

kan het zijn dat de 400gb, met windowspartitie, op poort 1 aangesloten moet zijn zodat ie zonder dvd op wil starten?
of kan ik dat beter niet doen?

na een gesprek met een collega heeft deze mij er op gewezen dat ik in schijfbeheer de partitie waar windows op staat als actief moet stellen.
na dit gedaan te hebben geeft de pc bij het opstarten aan dat hij het bootbestand niet kan vinden. niet zo gek eigenlijk maar kan ik het bootbestand niet ergens van de dvd naar de schijf kopieren?
ik zou niet weten waar die staat en waar ik hem naartoe moet kopieren bij windows vista.

dit maakt de vraag al iets gemakkelijker denk ik dus ik hoop er nu wel iemand is die me kan helpen.

De bootsector staat op sector 63 van je harde schijf.
Als die er niet staat is het makkelijkste je Ultimate opnieuw te installeren.
Waarschijnlijk heb je Ultimate niet op de een actieve partitie geinstalleerd. En dan wordt de bootsector aangemaakt op de actieve partitie. Maar als je dan wijzigingen aanbrengt is die bootsector verdwenen.
Weet niet wat je gedaan hebt. Maar als de actieve partitie d: is en je installeerd Vista op C: welke niet actied is. Werkt alles prima, totdat je D: formatteerd.

hmm.. dat klinkt zuur aangezien windows er net weer op staat.

het klopt dat c: niet actief stond terwijl hier wel windows op staat. actief was idd een andere schijf waar windows daarvoor een keer opgestaan heeft. maar heb dit veranderd in schijfbeheer en had gehoopt dat je een bestand kon kopieren of een herstel uit kon voeren zodat ie zonder dvd wil starten.

vista opnieuw installeren heb ik eerst nog ff geen zin in aangezien het zwikkie er net weer allemaal op staat. kan het kwaad dat ik het een tijdje zo laat draaien totdat ik een ander mobo er in ga zetten?

bedankt voor je reactie trouwens :thumb:

Ja gaat om problemen vragen hoor. Vista installeren is minder dan een uurtje. Je hebt er geen werk mee. Je hebt ULTIMATE zei je, dus dan kan je een volledige backup maken.
Maak een backup, doe een clean install op je active partitie, en denk er dan aan dat daar je bootsector opstaat. Maar dat is je nu wel duidelijk geworden LOL

Als je dan Vista opnieuw hebt geinstalleerd zet je de backup terug en alles is klaar.

klinkt makkelijk.

als ik die backup terug heb gezet, staan dan driverinstellingen en zo ook allemaal weer ingesteld? Zoals rivatuner die ik net weer helemaal heb ingesteld, en newsleecher?

ja als je een volledige backup maakt wel ja.
aangezien de bootsector niet in de backup staat gaat die ook niet overschreven worden

ben nu de backup maar ff aan het schrijven naar een externe schijf voor als er nog iets misgaat zoals zo vaak met deze bak de laatste tijd.

bedankt voor je antwoorden.
ik zal het hier ff neerzetten als het geholpen heeft.

ok ik heb windows opnieuw geinstalleerd met als gevolg dat de pc nog steeds niet wou opstarten zonder windows cd. Zelfde probleem dus.

toen uit frustratie de kabels van de sata schijven omgedraaid op het moederbord. (sata 2 werd sata 1 en andersom)

heel vreemd maar dit heeft gewerkt! ik dacht altijd dat dit niks uitmaakte maargoed.

volgende probleem:
de backup die ik op een externe schijf heb staan werkt niet.
ik wilde deze terugzetten door op F8 te drukken bij het opstarten. vervolgens de externe selecteren.
hier krijg ik dus de melding dat het bootbestand niet aanwezig is. dat is ook niet zo raar want die kon ik ook niet meekopieren in de backup.

kan ik het nog op een andere manier oplossen?

ja je SATA probleem heeft te maken met Master en Slave drives.

De back-up zet je terug in Windows. (via back-up programma van Vista)
Geavanceerd terugzetten met bestanden van een andere computer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan